Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 når det gjelder musikk så begynner cd løsningen å bli litt vel utdatert, det er såpass mange bruksområder at det må komme skikkelige direktiver rundt dette. Lenke til kommentar
.com Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 dette må bli en offesiell sørgedag med 3 min stillhet!!!!!!!!! Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Altså, egentlig så er argumentet om at en må kunne laste ned mp3 / divx / dvdr for å 'se om en liker det' ganske teit.. Det faller jo på sin egen urimelighet. Hvem orker vel å kjøpe en dvd med en film om en allerede har sett den, om så bare i divx-format? Det der har jeg gjort flere ganger Jeg og. ca 40% av dvd samlingen min består av titler jeg har sett på et annet format tidligere. Mao, filmer som jeg synes fortjener en plass i min samling kjøper jeg. Nemlig. Jeg har nok leid et par-tre av filmene i samlinga før jeg har valgt å gå til innkjøp av dem, men for min del er det overveiende flertall av DVD-samlinga et resultat av at jeg har sett filmene på et annet format, for deretter å ha bestemt meg for å legge til filmen i samlinga. Gidder ikke betale i dyre dommer (ok, rundt 100 kr på play.com, men uansett) for å kjøpe en film jeg ikke syns er bra. Jeg tror piratkopieringen hovedsaklig skader de svakere spill- og filmselskapene; et bra spill eller en bra film betaler man gjerne for, for å få i skikkelig kvalitet. En dårlig film som man ser på divx først, vil man ikke se igjen på kino, leie på film, og i hvertfall ikke kjøpe etterpå. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Denne nye loven kommer til å bety like mye som den loven som ble fjernet for litt siden: at fage-tv sendinger var ulovlig, men "prøvesendinger" var lov. Jeg kommer til å fortsette å rippe kommende cder til mp3 for å spille dem av på mp3 spilleren min. Dette kommer helt sikkert alle med mp3 spillere også til å gjøre, akkuratt som alle i Norge så på ulovlig farge-tv sendinger i maaange år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Denne nye loven kommer til å bety like mye som den loven som ble fjernet for litt siden: at fage-tv sendinger var ulovlig, men "prøvesendinger" var lov. Jeg kommer til å fortsette å rippe kommende cder til mp3 for å spille dem av på mp3 spilleren min. Dette kommer helt sikkert alle med mp3 spillere også til å gjøre, akkuratt som alle i Norge så på ulovlig farge-tv sendinger i maaange år. uten tvil, men det forandrer ikke på det faktum at de faktisk prøver å få opp en lov de neppe har tenkt spesielt mye over. Lenke til kommentar
Kilko Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Har det blitt vedtatt ennå? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 heheheh, da jeg så på denne tråden, så så 24brukere sammens med meg, det var litt fett, men iallfall, med det første loven blir vedtatt blir det stille over nette i Norge, jeg kommer iallefall ikke til å laste ned noe , men om en stund, så fyrer jeg opp.. Bare noen fikser denne loven, så ska alt gå greit, ta det med ro alle sammen, alt glir til =) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Om disse nye lovene går gjenom så er det bare helt tragisk. Ikke bare ødelegger det ENDA mer for de som kjøper produktene helt lovlig, men loven er jo også helst fullestendig umulig å følge opp i praksis. Det er så SKREMMENDE innlysende at de som har funnet på og bært frem loven ikke har den MINSTE idè om hvordan disse tingene fungerer i praksis. Sånn blir det når politikere som så vidt klarer å lese mailen sin på jobb skal begynne å lage detaljer på digitale copyright lover. *sukk* Eneste lille sjansen at noen kunne blitt tatt for slike ting er hvis ISP'ene ble pålagt å logge og ta stikkprøver fra all trafikk, men dette sier jeg: Den dagen min ISP begynner å spionere på meg, er dagen jeg bytter ISP. Det vil alltid være en der ute som ikke vil dele ut infromasjon om kundene sine, og de vil tjene stort på det... Dessuten er det jo en relativt enkel sak å kryptere informasjon så grundig at ISP'ene umulig kunne finne ut noe annet enn at det gikk informasjon fra IP X til IP Y. Det har bare aldri vært store behov for det før... De burde forenklet loven til noe så enkelt: Å tjene penger direkte eller indirekte på piratkopiert musikk eller programmvare (eller noe som heslt annet egentlig) er ulovlig, og straffes med bøter tilsvarende grovheten. Så kan de arrestere bedrifter som bruker priat office på sine 300 maskiner, og igler som tjener til livets opphold ved å selge prat-greier på gaten typ, ikke Ola som laster ned noe musikk på barnerommet. Jeg blir helt oppgitt... -Stigma Endret 11. februar 2005 av Stigma Lenke til kommentar
Booz Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 http://www.krf.no/krfweb/kontaktkrf/kontaktkrf.asp Skriv din mening Lenke til kommentar
riktig Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Veldig bra innlegg, Stigma, jeg er enig. Lenke til kommentar
.com Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Denne nye loven kommer til å bety like mye som den loven som ble fjernet for litt siden: at fage-tv sendinger var ulovlig, men "prøvesendinger" var lov. Jeg kommer til å fortsette å rippe kommende cder til mp3 for å spille dem av på mp3 spilleren min. Dette kommer helt sikkert alle med mp3 spillere også til å gjøre, akkuratt som alle i Norge så på ulovlig farge-tv sendinger i maaange år. that`s the spirit!! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ønsker å legge frem et eget forslag til ny lov, er neppe veldig fullstendig, men her er hovedpunktene: - Det er IKKE lov å kopiere kopibeskyttet materiale for egen vinning ved salg o.l. - Det er lov å laste ned og dele kopibeskyttet materiale så lenge man gjør det vedlagsfritt. - Det er IKKE tillatt for en selger/produsent å begrense på hvilke operativsystem, hvor mange maskiner etc man bruker et OS, en applikasjon eller en mediafil Antar dette kommer til å få en del til å anse meg som en komplett idiot, og betegne meg som en fjortiss og/eller lignende, vil ha meg frabedt slike kommentarer etter dette innlegget. Til slutt, jeg laster ned musikk og filmer. Why? Jeg GIDDER ikke å gå til platebutikken, og har heller ikke råd, da er jeg heller kriminell enn uten musikk. Og så det faktum at jeg hater CD'er, takler ikke annet enn winamp. 15000 utvalgte MP3'er som jeg kan søke gjennom med et tastetrykk. Jeg *hater* CD'er. Mvh Simon Aldra Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Spiller liten rolle hva loven sier. Folk vil alltid følge sin egen moralske overbevisning og begå kriminelle handlinger hvis de tror de kan komme unna med det. "Doesn't matter what's right, it's only wrong if you get caught" Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Sendte melding til krf; "Om den nye loven som skal forby all nedlastning. Jeg skjønner hvorfor dem gjør det, men det oppfordrer flere til å ta sjangsen, folk ser det som et "kick" å laste ned, pga sjangsen for å bli tatt, loven gjør det også vansklig for mennesker som kjøper cd-er og programmer i butikken. Loven er teit, gjør den om, eller hiv den i søpla. Men det er bare min mening." Dem gjør alt så vansklig.. Det beste hadde vært å sette en bonde oppå trona *sukk* Go Bondelandet! Endret 11. februar 2005 av Stian_A Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Ønsker å legge frem et eget forslag til ny lov, er neppe veldig fullstendig, men her er hovedpunktene: - Det er IKKE lov å kopiere kopibeskyttet materiale for egen vinning ved salg o.l. - Det er lov å laste ned og dele kopibeskyttet materiale så lenge man gjør det vedlagsfritt. - Det er IKKE tillatt for en selger/produsent å begrense på hvilke operativsystem, hvor mange maskiner etc man bruker et OS, en applikasjon eller en mediafil Antar dette kommer til å få en del til å anse meg som en komplett idiot, og betegne meg som en fjortiss og/eller lignende, vil ha meg frabedt slike kommentarer etter dette innlegget. Til slutt, jeg laster ned musikk og filmer. Why? Jeg GIDDER ikke å gå til platebutikken, og har heller ikke råd, da er jeg heller kriminell enn uten musikk. Og så det faktum at jeg hater CD'er, takler ikke annet enn winamp. 15000 utvalgte MP3'er som jeg kan søke gjennom med et tastetrykk. Jeg *hater* CD'er. Mvh Simon Aldra Ingen ser deg som en idiot, og ingen kommer til å gjør det heller, flott forslag. Jeg liker heller ikke cd-er, det er derfor jeg har kjøpt en cd i hele mitt liv. Bruker også winamp, orker ikke å ha cd-er som utgjør 3gig Endret 11. februar 2005 av Stian_A Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Hmm. Mange gode poenger her. At enkelte ikke lider CDer og slikt er forståelig. LP har mer sjarm (selv om det fort blir peiskos av det). Personlig så kjøper jeg både CDer og DVDer grunnet at jeg ønsker å ha "hele pakken" så og si. Booklet, fysisk CD-ting, eller DVD-boks i samlingen. Nå skal det være sagt at jeg lider av å være en samler (eller skrotnisse som noen kaller det). Filmer er ikke så dyre heller, etter play (og andre nettsider) kom. Husker fremdeles med gru for et par år siden når de fleste nye filmer kostet i overkant av 300 kr rundtom på butikkene. Og sone 1? enda dyrere. Kjøpte faktisk Snatch ny, på platon, sone 2, for 400 kr da den ble sluppet på DVD. Musikk har jeg ikke kjøpt mer enn et par CDer av i måneden i det siste, mest grunnet at jeg er "plateanmelder" på spot.no og får dermed promoer gratis i posten. Har kjøpt langt flere DVDer. OG nei, jeg er ikke i jobb, har ikke sparepenger, eller foreldre som gir meg penger. Alt jeg lever på er et studielån på litt over 6000 i måneden. Her går 2500 i hybel, 1000 kr i mat, og fra 500-1000 i måneden på faste avgifter som mobiltelefon. Resten går i boksen merket "alt annet", dvs fyll & fanteri, filmer, bøker, underholdning, snacks etc. Og klarer jeg meg på dette (med min totalt fraværende økonomiske sans) burde kanskje mange andre også klare det. Nå bør det være sagt at om det blir dømt at jeg ikke får lov til å rippe egne CDer som jeg har kjøpt (eller fått) og legge inn på dataen min, så begynner det å gå for vidt. Siden jeg bor over tusen kilometer vekke fra der jeg er fra, og i tillegg bor på en hybel som er rundt 10 kvm, da er det å ha mine over 800 CDer i mp3format en lettelse. Sammen med over 300 DVDer ligger disse hos foreldrene mine. På det gamle gutterommet. Det er og greit å slippe det med å måtte slepe med seg en discman og flere CDer når en skal ut og gå, og istedet bruke en, i mitt tilfelle, iPod mini, for mine musikalske lyster. Og når jeg kjøpet meg kopibeskyttede plater er det første jeg gjør, å rippe hele skiten. Edit: MEN, om jeg har lyst på musikk og filmer som ikke kan importeres eller kjøpes nytt så har jeg ingen problemer med å laste det ned. Om disse musikk-selskapene ønsker å selge ting, ja da får de vær så god ta og trykke det også. Dermed basta. Endret 11. februar 2005 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
.com Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ønsker å legge frem et eget forslag til ny lov, er neppe veldig fullstendig, men her er hovedpunktene: - Det er IKKE lov å kopiere kopibeskyttet materiale for egen vinning ved salg o.l. - Det er lov å laste ned og dele kopibeskyttet materiale så lenge man gjør det vedlagsfritt. - Det er IKKE tillatt for en selger/produsent å begrense på hvilke operativsystem, hvor mange maskiner etc man bruker et OS, en applikasjon eller en mediafil Antar dette kommer til å få en del til å anse meg som en komplett idiot, og betegne meg som en fjortiss og/eller lignende, vil ha meg frabedt slike kommentarer etter dette innlegget. Til slutt, jeg laster ned musikk og filmer. Why? Jeg GIDDER ikke å gå til platebutikken, og har heller ikke råd, da er jeg heller kriminell enn uten musikk. Og så det faktum at jeg hater CD'er, takler ikke annet enn winamp. 15000 utvalgte MP3'er som jeg kan søke gjennom med et tastetrykk. Jeg *hater* CD'er. Mvh Simon Aldra du er overhodet ikke en komplett idiot, forslaget ditt var kjempebra!! dette er off topic, men hvilken versjon av winamp bruker du? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ønsker å legge frem et eget forslag til ny lov, er neppe veldig fullstendig, men her er hovedpunktene: - Det er IKKE lov å kopiere kopibeskyttet materiale for egen vinning ved salg o.l. - Det er lov å laste ned og dele kopibeskyttet materiale så lenge man gjør det vedlagsfritt. - Det er IKKE tillatt for en selger/produsent å begrense på hvilke operativsystem, hvor mange maskiner etc man bruker et OS, en applikasjon eller en mediafil Antar dette kommer til å få en del til å anse meg som en komplett idiot, og betegne meg som en fjortiss og/eller lignende, vil ha meg frabedt slike kommentarer etter dette innlegget. Til slutt, jeg laster ned musikk og filmer. Why? Jeg GIDDER ikke å gå til platebutikken, og har heller ikke råd, da er jeg heller kriminell enn uten musikk. Og så det faktum at jeg hater CD'er, takler ikke annet enn winamp. 15000 utvalgte MP3'er som jeg kan søke gjennom med et tastetrykk. Jeg *hater* CD'er. Mvh Simon Aldra Ingen ser deg som en idiot, og ingen kommer til å gjør det heller, flott forslag. Jeg liker heller ikke cd-er, det er derfor jeg har kjøpt en cd i hele mitt liv. Bruker også winamp, orker ikke å ha cd-er som utgjør 3gig God bless "j". Men, er nok en del som leser mitt innlegg og tenker "14 år, nettopp fått maskin, nettopp innsett at han får musikken gratis fra nettet, og 5|<r|\/3r 51||< p44 |\/|4773prø\/3r". Det var poenget. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) .... jeg vil påstå at filmselskapene selv er skyld i en del (men selvsagt ikke alt) av nedlastingen selv, pga at det var press fra dem som fikk introdusert regionskodingen på DVDer. Dette har den effekten at folk i Europa etc laster ned kopierte filmer fra USA for å få sett dem snarest mulig. Kunne ikke sagt meg mer enig, at filmer kommer ut lenge før i USA enn ellers i verden er jo en sterk stimulator til nedlasting av filmer. Både med tanke på regionkoding på DVD samt kinolanseringsdatoer. De tenker ikke helhetlig, de har kun fokus på å melke hvert marked mest mulig uten å se på alle bieffektene det skaper. Når det gjelder platebransjen så kan en vel si at plateselskapene kanskje har tjent nok, det er på tide at artisten får litt mer av kaka og plateselskapene mindre. Skulle ønske at en del store artister allierte seg og sammen kjøpte en internettjeneste hvor de tilbød musikken sin utenfor plateselskapene, slik at de kunne ta alle inntekter selv.. Da kunne de også satt ned prisen med tanke på at en artist i dag får ca 10 kroner eller 20 kr max pr album om han har forhandlet seg frem til en god avtale. Tror folk hadde villet betale 30 kroner pr. album for å dekke artistens del, samt distribusjons og utviklingskostnader for et slikt produkt. Endret 11. februar 2005 av balleklorin Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hva er definisjon på å eie noe? Samt definisjon på å selge noe.(vs. utleie) Når jeg hører slike nyheter blir jeg mer og mer i tvil om man faktisk kjøper noe eller om man leier det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå