howzer Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hva om vi oppsummerer litt da? Krf og Høyre står i stram giv akt for multinasjonale korporasjoner, og er en fare for demokratiet. Ap klarer aldri å bestemme seg, og dessuten vil de skatte oss i hjelp. Sv vil skatte oss i hjel, og er uansett for små til å gjøre noen forskjell. (Sv + rotekoppene i Ap ville være en katastrofe.) Da står bare Frp igjen. De vil ha lavere skatter, sette opp tollgrensa, og vil ikke stemme for dette råtne lovforslaget. De er også store nok til at de kan komme i en reell maktposisjon, og et eventuelt regjeringssamarbeid med narrene i Høyre ville muligens gitt oss større individuell frihet, samtidig som Frp kanskje ville sette en stopper for at Høyre stadig skal gi makt til multinasjonale korporasjoner på bekostning av individets rettigheter. Er Frp det eneste realistiske alternativet i dag? Endret 4. mai 2005 av hkm Lenke til kommentar
tbend Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Sperren på DVD-platene er ikke kopibeskyttelse, men distribusjonskontroll... Det vil si, de vil bestemme hvor i verden du skal få lov til å spille av DVDene dine. Det er relatert til kopibeskyttelse, men er ikke samme sak. (På den annen side kan det være snakk om noe annet enn CSS.) Nettop. Men det er fortsatt ikke lov til å brenne den, om det nye forslaget trer i kraft Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 det er vel mer snakk om hvorvidt de skal nikke til sin egen underskrift på EØS-avtalen, eller late som om den ikke finns Hvis avtalen innebærer at ethvert land må innføre lover som er kjøpt og betalt av underholdningsindustrien, da synes jeg en reforhandling eller avslutting av hele avtalen er på sitt rene. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 det er vel mer snakk om hvorvidt de skal nikke til sin egen underskrift på EØS-avtalen, eller late som om den ikke finns Hvis avtalen innebærer at ethvert land må innføre lover som er kjøpt og betalt av underholdningsindustrien, da synes jeg en reforhandling eller avslutting av hele avtalen er på sitt rene. Kan ikke fatte at Norge i det hele tatt har godtatt en avtale som gir EU juridisk rett over landet og muligheten til å innføre fremmede lover som er i strid med allmen rettsoppfatning her til lands. Norge er en sterk nasjon med svake politikkere var det noen som sa, jeg er nok veldig enig med denne personen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hva om vi oppsummerer litt da? Krf og Høyre står i stram giv akt for multinasjonale korporasjoner, og er en fare for demokratiet. Ap klarer aldri å bestemme seg, og dessuten vil de skatte oss i hjelp. Sv vil skatte oss i hjel, og er uansett for små til å gjøre noen forskjell. (Sv + rotekoppene i Ap ville være en katastrofe.) Da står bare Frp igjen. De vil ha lavere skatter, sette opp tollgrensa, og vil ikke stemme for dette råtne lovforslaget. De er også store nok til at de kan komme i en reell maktposisjon, og et eventuelt regjeringssamarbeid med narrene i Høyre ville muligens gitt oss større individuell frihet, samtidig som Frp kanskje ville sette en stopper for at Høyre stadig skal gi makt til multinasjonale korporasjoner på bekostning av individets rettigheter. Er Frp det eneste realistiske alternativet i dag? FRP ja.. om du bryr deg om deg selv, og kun deg selv. SV er lite? heh. SV er vel om jeg ikke tar helt feil større enn høyre..? heh.. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 FRP ja.. om du bryr deg om deg selv, og kun deg selv. Kan du utdype litt hva du mener med det? SV er lite? heh. SV er vel om jeg ikke tar helt feil større enn høyre..? heh.. Det er mulig, men de har tradisjonelt vært små. Det som er dumt med SV er at de sannsynligvis må inngå samarbeid med løgnpartiet AP, og dessuten ønsker de å skatte folket til døde. Dessverre går visst AP frem på en ny meningsmåling. Høyre får ca. 16 prosent, SV ca. 14, AP ca. 30, og Frp ca. 18. Jeg ønsker ikke å bli skattet til døde (AP, SV), og jeg ønsker ikke at man skal overkjøre demokratiet og/eller lyve til velgerne (AP, Høyre), så hva gjenstår da? Det er jo bare Frp det. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) ...da synes jeg en reforhandling eller avslutting av hele avtalen er på sitt rene. Sikkert en god ide, bortsett fra at det nok vil ramme norsk utenrikshandel med EU - og dermed det ekstreme velferdssamfunnet vi har bygget opp her i landet - ganske så kraftig. Vi eksporterer omtrent dobbelt så mye til EU som vi importerer derfra - varer for hele 423.077.000.000 kroner i 2004 faktisk. Vi trenger dem, de trenger strengt tatt ikke oss... Så hvor smart det er å stå utenfor med henda i lomma og bare pent måtte godta lover og regler uten å ha noen som helst innflytelse kan jo diskuteres. Endret 10. mai 2005 av Shimano Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Norge er for lite til å ha særlig mye å si, selv om vi var med i EU. Dessuten har vi tette bånd til USA, som ikke er særlig populært blant enkelte stormakter i Europa. Endret 10. mai 2005 av hkm Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 FRP ja.. om du bryr deg om deg selv, og kun deg selv. Kan du utdype litt hva du mener med det? SV er lite? heh. SV er vel om jeg ikke tar helt feil større enn høyre..? heh.. Det er mulig, men de har tradisjonelt vært små. Det som er dumt med SV er at de sannsynligvis må inngå samarbeid med løgnpartiet AP, og dessuten ønsker de å skatte folket til døde. Dessverre går visst AP frem på en ny meningsmåling. Høyre får ca. 16 prosent, SV ca. 14, AP ca. 30, og Frp ca. 18. Jeg ønsker ikke å bli skattet til døde (AP, SV), og jeg ønsker ikke at man skal overkjøre demokratiet og/eller lyve til velgerne (AP, Høyre), så hva gjenstår da? Det er jo bare Frp det. Hvis du vandrer rundt etter ett parti, så har du ikke nevnt venstre, som er liberale på personlige valg og mer sosialistiske økonomisk. Å stemme FRP på grunn av fildeling blir som å bombe oslo fordi det er for mange duer der IMHO. AtW Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 FRP ja.. om du bryr deg om deg selv, og kun deg selv. Kan du utdype litt hva du mener med det? SV er lite? heh. SV er vel om jeg ikke tar helt feil større enn høyre..? heh.. Det er mulig, men de har tradisjonelt vært små. Det som er dumt med SV er at de sannsynligvis må inngå samarbeid med løgnpartiet AP, og dessuten ønsker de å skatte folket til døde. Dessverre går visst AP frem på en ny meningsmåling. Høyre får ca. 16 prosent, SV ca. 14, AP ca. 30, og Frp ca. 18. Jeg ønsker ikke å bli skattet til døde (AP, SV), og jeg ønsker ikke at man skal overkjøre demokratiet og/eller lyve til velgerne (AP, Høyre), så hva gjenstår da? Det er jo bare Frp det. Vel. FRP står for en innvandrings og krimminalpolitikk, for ikke å snakke om bistandspolitikk som er veldig "jeg har og du får ikke". Min mening. Samtidig kan du si hva du vil, men FRP vil bygge ned velferdssamfunnet. Uten tvil. Om de skal kutte så mye de ønsker, i det minste. Og kan du være så snill å begrunne hvorfor i himmelens navn AP er et løgnparti? Så lenge vi kvitter oss med borgerlig styre (og alle former for FRP-politikk), så kunne jeg godtatt RV som regjerende parti, og det sier mye, mtp at jeg AVSKYR de ekstreme sidene av politikk.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 FRP ja.. om du bryr deg om deg selv, og kun deg selv. Kan du utdype litt hva du mener med det? SV er lite? heh. SV er vel om jeg ikke tar helt feil større enn høyre..? heh.. Det er mulig, men de har tradisjonelt vært små. Det som er dumt med SV er at de sannsynligvis må inngå samarbeid med løgnpartiet AP, og dessuten ønsker de å skatte folket til døde. Dessverre går visst AP frem på en ny meningsmåling. Høyre får ca. 16 prosent, SV ca. 14, AP ca. 30, og Frp ca. 18. Jeg ønsker ikke å bli skattet til døde (AP, SV), og jeg ønsker ikke at man skal overkjøre demokratiet og/eller lyve til velgerne (AP, Høyre), så hva gjenstår da? Det er jo bare Frp det. Hvis du vandrer rundt etter ett parti, så har du ikke nevnt venstre, som er liberale på personlige valg og mer sosialistiske økonomisk. Å stemme FRP på grunn av fildeling blir som å bombe oslo fordi det er for mange duer der IMHO. AtW meget godt sagt Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvis du vandrer rundt etter ett parti, så har du ikke nevnt venstre, som er liberale på personlige valg og mer sosialistiske økonomisk. Venstre er forsvinnende lite - på under fire prosent. Det er ikke et realistisk alternativ. Dessuten snakker de om friere innvandring, noe som ikke er realistisk med mindre vi omtrent avskaffer velferdsstaten. Dette for å unngå snyltegjester som kommer hit bare for å berike seg på vår bekostning. Å stemme FRP på grunn av fildeling blir som å bombe oslo fordi det er for mange duer der IMHO. Dette handler da ikke om fildeling. Det handler om at Høyre og Krf ønsker å innføre en ny lov som tråkker på individets rettigheter. Ja, det handler om demokratiet! Lovforslaget er et resultat av intens lobbyvirksomhet fra globale korporasjoner som har kjøpt og betalt for politikere i EU, og Høyre kjemper for å tvinge det på oss i Norge også. Vel. FRP står for en innvandrings og krimminalpolitikk, for ikke å snakke om bistandspolitikk som er veldig "jeg har og du får ikke". Min mening. Kan du utdype hvert enkelt punkt? - Innvandring: Frp ønsker større restriksjoner på innvandring? Er dette problemet? - Kriminalpolitikk: At de ønsker mer politi? Mer til politiet, mer synlig politi i gatene? - Bistandspolitikk: At de ikke ønsker å sende penger til land der alt går rett i lomma på en diktator? Forklar gjerne nærmere hva problemet er. Samtidig kan du si hva du vil, men FRP vil bygge ned velferdssamfunnet. Uten tvil. Om de skal kutte så mye de ønsker, i det minste. Hva mener du med dette? At individet skal få både større frihet over seg selv og samtidig større ansvar, og det er negativt? At hver enkelt skal få bestemme over større deler av sine egne penger? Og kan du være så snill å begrunne hvorfor i himmelens navn AP er et løgnparti? Eksempel: AP påstår at de er for å heve tollgrensa til 1000 kroner, men de stemte mot forslaget. Og en morsom uttalelse fra Venstre: "I en viktig energisak som ble diskutert i denne sal i fjor vår, sa nåværende statsminister Jens Stoltenberg: Vi stemmer for det vi er for, og mot det vi er mot. Det synes ikke lenger å ha gyldighet når det gjelder Arbeiderpartiets stemmegivning. I dag stemmer Arbeiderpartiet imot et viktig punkt som arbeiderpartiregjeringen har foreslått i endringen av energiloven. Og de gjør det uten en troverdig begrunnelse." Så lenge vi kvitter oss med borgerlig styre (og alle former for FRP-politikk), så kunne jeg godtatt RV som regjerende parti, og det sier mye, mtp at jeg AVSKYR de ekstreme sidene av politikk.. RV er et ekstremt parti. De støtter blant annet terrorisme. RV er en fare mot demokratiet, og de lever i en verden der individet skal detaljstyres, og der man ikke har frihet til å ta kontroll over sitt eget liv. Hva er det som er så bra med RV i forhold til Frp? At RV vil ta pengene fra folk som har jobbet hardt for å tjene godt? At latsabber skal kunne sitte på baken og ta imot penger i massevis, uten å løfte så mye som en lillefinger en gang? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Vel. FRP står for en innvandrings og krimminalpolitikk, for ikke å snakke om bistandspolitikk som er veldig "jeg har og du får ikke". Min mening. Kan du utdype hvert enkelt punkt? - Innvandring: Frp ønsker større restriksjoner på innvandring? Er dette problemet? - Kriminalpolitikk: At de ønsker mer politi? Mer til politiet, mer synlig politi i gatene? - Bistandspolitikk: At de ikke ønsker å sende penger til land der alt går rett i lomma på en diktator? Forklar gjerne nærmere hva problemet er. Samtidig kan du si hva du vil, men FRP vil bygge ned velferdssamfunnet. Uten tvil. Om de skal kutte så mye de ønsker, i det minste. Hva mener du med dette? At individet skal få både større frihet over seg selv og samtidig større ansvar, og det er negativt? At hver enkelt skal få bestemme over større deler av sine egne penger? 1. Innvandring Du vet like godt som meg at FRP's forslag i mange tilfeller vil hindre folk med behov for beskyttelse å komme inn i Norge, innser du ikke det er du rett og slett ikke helt med.. 2. Krimminaltitet FRP fokuserer alt for mye på å straffe, straffe, straffe og straffe.. De har ikke en tanke om rehabilitering, og det som faktisk _virker_.. 3. Bistandspolitikk FRP's forslag om å kutte bistanden rammer alle land, korrupte regimer som ikke korrupte regimer. Er ikke for å hindre at pengene kommer i hendene på diktatorer FRP vil kutte, de vil ha mer penger til skattelette.. 4. Det er en gang slik at noen i dette landet klarer seg uten hjelp fra staten, men realiteten er en gang slik at store deler av befolkningen ikke har god økonomi, ikke har råd å betale alt som i dag er gratis. ALLE har råd til å betale skatt, å sie noe annet er bare idiotisk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Skal vi ikke holde oss litt til emnet her? Tråden handler om forslaget til forbud av fildeling. Ikke om politikk. Hvis ikke tråden kommer inn på spor igjen etter dette så vil jeg stenge tråden og henvise dere til politikkdelen av forumet. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Poenget er at Frp er de eneste som konsekvent har stått på forbrukernes side når det gjelder forslag til ny åndsverkslov, og det å heve tollgrensa, samt at de ikke vil skatte oss til døde. Men jeg fortsetter denne politikk-diskusjonen her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=416196 Endret 10. mai 2005 av hkm Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Å herregud... IKT-Norge (med Microsoft i spissen?) er virkelig ute på bærtur: http://www.digi.no/php/art.php?id=213854 Nå vil de at markedet skal tilpasse seg bedriftene istedenfor omvendt! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Å herregud... IKT-Norge (med Microsoft i spissen?) er virkelig ute på bærtur: http://www.digi.no/php/art.php?id=213854 Nå vil de at markedet skal tilpasse seg bedriftene istedenfor omvendt! Ja, det er rart det der, de begynner jo snart å leve i sin egen lille drømmeverden, der de lever i den bisarre villfarelsen at om de har tjent noe på ett produkt en gang i tiden, så må de lovmessig sikres å tjene på det i all framtid. For å ta for meg spørsmålene: Ønsker komiteen å gjøre det lov å hacke kopibeskyttelsen på spill slik at man kan avspille disse på PC? Ønsker komiteen å gjøre det lov å hacke kopibeskyttelsen på DVD slik at man kan avspille disse på PC? Ønsker komiteen å gjøre det lovlig å hacke satellittbokser og tv-bokser for digitalt bakkenett for at det skal være mulig å spille dette på en PC? Dette vil i så fall ruinere forretningsmodellene til digitalt bakkenett. Så ville jeg svart JA, JA og JA. Det må da være lov å benytte sine egne produkter slik man vil. Og ruinere foretningsmodellene? For noe vås, VHS har aldri ruinert TV om det er opptak han er redd for. Og alle vet at det kommer til å bli cracket uansett hva loven sier, jeg har vasnklig for å tro at de er så dumme at de ikke allerede har tatt hensyn til dette. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Jeg er fullstendig enig med AtW her. EU-direktivet kommer til å smuldre opp av sin egen urimelighet så det er like greit å la være å innføre det først som sist. (Hvis man innfører det for så å angre senere så vil det skape falske forhåpninger i innholdsindustrien, og gi dem en brutal knekk den dagen direktivet må oppløses = store konsekvenser. Hvis vi lar være å innføre dirketivet med en gang så gir den naturlige utvilkingen en rolig og forutsigbar overgang for innholdsindustrien) De tre spørsmålene vil jeg formulere på en annen måte: 1. Ønsker komiteen at spillindustrien skal kunne knytte visse spill kun til proprietære spillbokser slik at kundene må kjøpe det samme spillet om igjen hver gang man bytter spillboks? Føles det som rettferdig for forbrukeren, og som god miljøpolitikk (gjenbruk fremfor bruk-og-kast)? 2. Ønsker komiteen å plutselig forby folk i å spille av DVD-filmer via det som er normalt avspillingsutstyr i dag? Mener kommiteens rettferdighetssans at vanlige folk bør rammes av slike kunstige hindre og kriminaliseres hvis de ønsker å se DVD'en på utstyr som innholdsindustrien ikke ønsker? Hvem sitt æren går kommiteen om de innfører noe sånt? 3. Ønsker komiteen å forby vanlige folk å se TV på det utstyret de ønsker (TV, prosjektør, PC etc) ? Betyr ikke dette at forretningsmodellen til det digitale bakkenettet er lagt på helt feil grunnlag? (På grunnlag av gammeldags teknologi fra tiden før internett ble utbredt) Betyr ikke dette igjen at hele det digitale bakkenettet bør legges ned før det gir folk store påtvungne utgifter i form av et produkt som er utdatert før det lanseres og folk ikke vil ha? Eller skal folk påtvinges uhensiktsmessig teknologi for å holde sysselsettingen oppe og påføre store miljøbelastnigner i from av gravearbeider, drivstofforbruk, hundrevis av tonn med miljøfientlige produkter, kabler osv? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Gisle Hannemyr har et veldig fornuftig innlegg om dette: En del kommentarer: VG: Tillater kopiering til MP3 - også fra CDer med kopisperre: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=279164 VG: Kaller ny åndsverklov skandale: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=279171 Dagbladet: Fritt fram for MP3-kopiering: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/30/433258.html Aftenposten: Kulturkomiteen ferdig med MP3-loven: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1049731.ece DN: Ap støtter ikke liberal Mp3-lov: http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article519479.ece Sitat fra DN: "FrP ønsker at tredjeperson lovlig skal kunne bryte kopisperrene for digitale åndsverk på nett, det vil si DRM-systemene, dersom disse brukes konkurransehemmende. Dette går Ap imot. - Vi går ikke inn for at det skal bli lov å hacke seg forbi DRM-systemene. Og hvis en stor aktør ikke vil, for et fornuftig vederlag, gi lisens på sin DRM, er dette en sak for konkurranse- loven, sier Aps Trond Giske til Dagens Næringliv." Trond Giske må være en av de mest nedsnødde politikere i Norge. Det er mindre enn en måned siden det ble grundig dokumentert i ørten medieknaler at 1) En stor aktør ikke ville, verken med eller uten fornuftig vederlag, selge lisens på sin DRM til en konkurrent; og 2) Dette gjør konkurransetilsynet null og niks med, fordi de ikke finner hjemmel i konkurranseloven for å gripe inn på dette området. Likevel fortsetter han å omtale dette som en det dreier seg om en hypotese, som man evt. skal gjøre noe med dersom situasjonen skull oppstå. Han har tydeligvis de hvite øretelefonene sine stukket så langt inn i ørene at han ikke oppfatter hva som skjer rundt ham. Nå forteller vanligvis velorienterte kilder meg at SV også støtter regjeringen og dermed skriver under på en statsgaranti for duopolet Microsoft/Apple skal bestå (sjøl om SV har gått stillere i dørene i mediene enn AP/Giske har gjort). Dermed står vi igjen med at FrP er det /eneste/ av partiene på Stortinget som faktisk har skjønt hva dette handler om. Det synes jeg er litt av et tankekors. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Nå skal det jo sies at pirater gir blanke faen om det finnes en lov eller ikke. P2P er jo allerede ulovlig pga man laster opp, så jeg skjønner ikke denne store fuzzen omkring dette nye lovverket. Så resten koker jo ned til... kan jeg få lov til å lage sikkerhetskopi av mediene mine, som egentlig er en fillesak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå