Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Ser ut til at det ikke blir lov å legge musikken fra kopibeskyttede plater som jeg har kjøpt over på mp3-spilleren. Gerit nok at en ikke skal kunne laste ned musikk en ikke har kjøpt, men når jeg har betalt for den vil jeg også ha muligheten til å bruke mp3-spiller.

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/inn...ticle263159.ece

så i praksis vil da mp3 spillere være ulovlig.

Det var vel å overdrive. Du kan jo være musiker og lage din egen musikk :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste er jo scifi tvserier.. De må jeg nok fortsatt laste ned for å se på.. :)

Produsenter av TV-serier er like lite villige til å la folk laste ned produktene deres gratis som filmindustrien og musikkindustrien.

Problemet er bare at ingen av disse tilbyr et tilsvarende godt lovlig tilbud som det å laste ned filmer, serier eller musikk kjappt og direkte.

Det å måtte betale en viss sum pr sang eller episode eller film en laster ned er ikke likegodt med det å laste ned så mye en vil gratis, når som helst.

Et eventuellt alternativ kunne være en tjeneste der produsentene selv slipper filmene eller episodene gratis med reklame.

Evt opprette et "tv-abonnement" der du betaler en månedsavgift for å kunne laste ned og se de filmene og episodene du vil, når som helst, uten å betale noe ekstra pr film eller episode.

For musikk, så kunne det være greit å kunne kjøpe og laste ned album og sanger og betale en rimelig sum for produktet. Men da må sangene være tilgjengelig i en rekke formater og kvaliteter, alt fra WAV til mp3, ogg og wma.

Og ingen kan hindre meg i å lage OGG av cd'ne mine og legge inn på mp3-spilleren min, og jeg tviler på at noen kan dømme meg for det heller, så lenge jeg ikke skader noen andre ved å gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Ser ut til at det ikke blir lov å legge musikken fra kopibeskyttede plater som jeg har kjøpt over på mp3-spilleren. Gerit nok at en ikke skal kunne laste ned musikk en ikke har kjøpt, men når jeg har betalt for den vil jeg også ha muligheten til å bruke mp3-spiller.

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/inn...ticle263159.ece

så i praksis vil da mp3 spillere være ulovlig.

Det var vel å overdrive. Du kan jo være musiker og lage din egen musikk :roll:

f.eks mer i retning av creative zen og ipod,alt fra 4gb og oppover vil praktisk talt være ubrukelig for flertallet.

Lenke til kommentar
I sverige er det allerede ved lov forbudt å laste ned/opp copyrightbeskyttet matriale.

Hva betyr det for de fleste? ingenting!

Politiet i sverige har bestemt at de kommer ikke å prioritere slikt.

Danmark er det også det samme loven, likvel stiger fildelingen.

Ditto med Tyskland og USA, fildelingen stiger stadig stødig med en stø kurs

oppover selv om media forteller om raider og private rettsaker og slike styggheter.

Her er det et tydelig eksempel på at folket ikke godtar loven som private firmaer

har trukket ned over hodet på oss/dem.

Firmaene har omtrent bare muligheten til å trekke for private rettsaker,

og slik trend er skummel syntes jeg, å ramme og gjøre fattige folk konkurs.

Hva slags menneskeverdi disse firmaene står for bør folk tenke på før

de kjøper noen produkter fra slike firmaer.

Likevel har de større profitter enn noensinne. :dontgetit:

Bra innlegg. Helt enig i dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

når det gjelder musikk så er det jo for lengst bevist at fildeling styrker salget, det som er irriterende er jo at de håver inn ekstra penger fra fildeling,for så å saksøke fletta av folk som bruker p2p for dernest å tjene penger på det igjen.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Jeg slutter helt å kjøpe cd'er fra den dagen denne loven trer i kraft. Kopibeskyttet eller ikke. Det eneste platebransjen er interessert i er kroner og ører, og så lenge de skal stikke kjepper i hjulene for lovlydige forbrukere, så får de ikke noe av meg lenger.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest tråden så må jeg si jeg river meg i håret av tanken på at regjeringen med Valgjerd, Bondevik og Høybråten i spissen skal tvinge på oss en sånn tvangstrøye som den nye loven. Men jeg må si meg skuffet over at de andre partiene i regjeringen også har hevet seg på dette forslaget. Jeg vet ikke helt om dette er dråpen som får meg til å skifte parti, men det er jammen ikke langt unna.

Bare for å gjøre det klart: Dette nye lovforslaget har ingenting med rettferdighet å gjøre (prinsippene rettsystemet er bygget på), men er rett og slett å sluke en viss industri sin lobbyisme rått i den tro at dette er "god moral", noe som har gått helt til hodet på et visst regjeringsparti. Jeg sier bare: ekstreme bøter for små fartsovertredelser, nasi-røykeloven, og nå forbud mot backup. Ved neste valg kommer hoder til å rulle (ikke bokstavelig seff.) Jeg tør nesten å vedde på at 99% av norges befolkning har vært lovbrytere på minst en av de tre nevnte områdene, og at antall lovbrudd per innbyger ligger på 100-talls per år. Hva er det for lsags samfunn dette har blitt? Hvordan skal vi kunne få respekt for loven om lovbryteri blir dagligdagse ting og mannen i gata selv velger hvilke lover og regler som han gidder å følge?

Lenke til kommentar
Jeez!

Jeg vet iallefall ett parti som IKKE får min stemme til høsten.

Høyre går jeg ut ifra? Det er de som er storkapitalens venner.

Poenget er vel at med dette forslaget vil hele platebransjen utslettes.

Med iTunes kan man laste ned musikk, brenne den til CD, og dele den på opptil 5PCer. Kjøper man derimot en CD i butikken med den nye loven har man mildt sagt lite handlingsrom. (Vi har riktignok ikke iTunes her foreløpig, men en eller annen tjeneste blir nok tilgjengelig snart).

Resten av loven er jo helt grei... Vi har jo strengt tatt visst at å laste ned musikk gratis på nettet har vært litt på kanten, selv om det ikke har vært ulovlig sånn helt bokstavlig.

Man kjøper tross alt musikk. Ikke CD-Platen. Det at CDer er det vanlige mediet for distribusjon bør jo ikke hindre forbrukeren i å spille den musikken man har kjøpt der man vil.

Skal man i fremtiden måtte kjøpe 1 CD, 1 mp3 og en AAC for å lovlig kunne høre musikken sin på cd-spiller, pc og iPod.... Latterlig

Lenke til kommentar
Politiet gjør bare det som bringer penger inn til staten.

Lettere å ta en stakkar som kopierer en plate enn en som har slått noen halvveis i hjæl.

Amen!

Jeg mistet all respekt for norsk politi den dagen det gikk opp for meg at de faktisk ikke eksisterer for å beskytte oss "vanlige folk i gata", men faktisk for å få inn mest mulig penger i kassa.... og hvem får de det fra? Narkomane og voldsmenn? Nei.... gjennom sinnsvake bøter fra oss vanlige folk!

Kan ikke få beskrevet kraftig nok min forakt for det norske politi... har blitt en mammon-institusjon på lik linje med telenor....

Vel, dette var kanskje litt off-topic men ikke så mye...for ting henger sammen her:

cash is king....

Lenke til kommentar
I sverige er det allerede ved lov forbudt å laste ned/opp copyrightbeskyttet matriale.

Hva betyr det for de fleste? ingenting!

Politiet i sverige har bestemt at de kommer ikke å prioritere slikt.

Danmark er det også det samme loven, likvel stiger fildelingen.

Ditto med Tyskland og USA, fildelingen stiger stadig stødig med en stø kurs

oppover selv om media forteller om raider og private rettsaker og slike styggheter.

Her er det et tydelig eksempel på at folket ikke godtar loven som private firmaer

har trukket ned over hodet på oss/dem.

Firmaene har omtrent bare muligheten til å trekke for private rettsaker,

og slik trend er skummel syntes jeg, å ramme og gjøre fattige folk konkurs.

Hva slags menneskeverdi disse firmaene står for  bør folk tenke på før

de kjøper noen produkter fra slike firmaer.

Likevel har de større profitter enn noensinne.  :dontgetit:

Bra innlegg. Helt enig i dette.

Det hersker vel liten tvil om at piratnedlasting er så utbredt fordi det er veldig enkelt, og fordi det er veldig liten sjanse for å bli tatt.

Det er ingen edlere motiver som ligger bak utbredelsen.

Hvis det ikke fantes trafikkpoliti og fotobokser ville fortkjøring være mye mer utbredt, se bare på hvordan det er i mindre utviklede land, alle har vel hørt historier om rævkjøring i trafikken.

Lover og regler er til for å følges. De som bryter dem er strafferetslig ansvarlige for konsekvensene, om det så være personlig konkurs. Hvis dette er skummelt, så hva med å slutte å bryte loven?

I hvilken grad politiet vil ha kapasitet til å følge opp slike saker er kun relevant for dem som vil vurdere risikoen med å holde på med ulovlig nedlasting.

Alle vil ha kroner og øre, deg inkludert. Om "plateselskapene" har mer rett på dette enn andre, lar jeg andre få vurdere.

På mer kritiske varer som mat etc.. er prisene regulert statlig. Kanskje dette er veien å gå hvis det er så kritisk med musikk/film at høye priser ikke er forsvarlig.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke fantes trafikkpoliti og fotobokser ville fortkjøring være mye mer utbredt, se bare på hvordan det er i mindre utviklede land, alle har vel hørt historier om rævkjøring i trafikken.

Lover og regler er til for å følges. De som bryter dem er strafferetslig ansvarlige for konsekvensene, om det så være personlig konkurs. Hvis dette er skummelt, så hva med å slutte å bryte loven?

I hvilken grad politiet vil ha kapasitet til å følge opp slike saker er kun relevant for dem som vil vurdere risikoen med å holde på med ulovlig nedlasting.

Dette er jo bare relevant om det er "uviktige" lover, jeg går ikek rundt å dreper folk bra fordi risken for å bli tatt er liten. Grunnen til at folk bryter disse lovene er at de ikke ser det etiske problemer, og dermed kun kjører en risikoanalyse.

Og "bare ikke bryt loven" er ett meget svakt argument. Om man innførte halshogging for å poste på forum i morgen, så er det ikke så enkelt som å "bare la være å bryte loven". Dette handler om innebyggerenes rettigheter, og respekt for loven.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

priser som er regulert statlig ville ført til enda mer import, som igjen sikkert hadde resultert i strengere krav til import.

Lenke til kommentar

jeg har fått meg en mp3 spiller får å høre på musikken min for f***! det er idiotisk å betale masse penger for en cd hvis det allikevel er ulovlig å rippe platen til pcen og så sende det til mp3 spilleren min. hva skal jeg med 20 gig hvis jeg ikke kan laste ned musikk fra nettet???

Lenke til kommentar

Hva om man krypterer informasjonen man laster ned (f.eks FTP med 128bit SSL, eventuelt 448bit Blowfish), da vil jo ikke Internettleverandørene kunne se hvilken informasjon som blir overført fra en kilde til en av sine kunder. :)

Edit: Og jeg tviler sterkt på at politiet har ressurser til å forfølge hver eneste person som laster ned en mp3/film i ny og ned. Og de bør i hvertfall ikke fokusere mer på fildelere enn andre (ordentlige) forbrytelser, ran, drap, voldtekt o.l.

Endret av darkadmin
Lenke til kommentar

Problemet her er at plateselskapa no har fritt spelerom til å misbruka det monopolet dei har fått frå samfunnet (copyright). Dei kan bestemma seg for å innføra kopisperre på kva som helst, og dermed diktera korleis folk skal høyra på det som i essensen er kulturarva vår. Likar du ikkje DVD-formatet? Synd for deg! Likar du ikkje CD-formatet? Synd for deg! Dei kan ta kva prisar dei vil, og stå klare til å slå knallhardt ned på alle som sett seg imot dette monopolet, eit monopol som tidlegare var delvis regulert av at høge prisar ville føra til meir piratkopiering. At ei regjering som elles har vore interessert i konkurranse og det å bryta opp monopol ikkje ser kva verktøy dei gjer monopolet i platebransjen er heilt utruleg. Folka har jo i realiteten allereie organisert seg i kartell (IFPI, MIAA). Og når var det siste gongen du såg prisforskjellar mellom artistar frå forskjellige plateselskap? Aldri. Fordi konkurransen IKKJE FUNGERAR i platebransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...