Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dette er sikkert off topic men tar det likevel.

Metallica hadde en greie om dette i 99 eller noe, da de gikk til sak mot napster fordi de "stjal" musikken dems og delte den "ulovlig" men hvorfor skjer ikke sånnt i dag?

Jeg henger ikke ut metallica fordi jeg digger dems musikk, men hvordan det er med Bearshare åch kazaa vet jeg ikke.

men napster gjorde vel noe ulovlig som å da "stjele" musikken til metallica.

f

Nå er da heller ikke programvareutviklerene ansvarlig for hvordan programmet deres brukes heller da, sier seg selv at hvis jeg lager et program som gjør det mulig å dele filer mellom 2 datamaskiner at jeg ikke er ansvarlig for hva som deles.

Internett går nok stadig raskere mot anonyme nettverk som er koblet sammen gjennom noder, dels fordi fildeling kommer aldri til å avta og dels pga de fleste som sitter hjemme på pcen ønsker å kunne surfe anonymt uten at man skal vite 100% om hva du gjør til enhver tid.

Lenke til kommentar
Og sånn teoretisk sett.. Advokatene har vel ikke en sak så lenge de ikke kan bevise at du er innehaver av materialet?

I Norge har ikke advokatene noen sak da heller. De må ha beviser for at du har spredd materialet utenfor vennekrets og familie før de har en sak. (gjeldende for musikk, video, bøker, og lydbøker.)

Lenke til kommentar
Og sånn teoretisk sett.. Advokatene har vel ikke en sak så lenge de ikke kan bevise at du er innehaver av materialet?

I Norge har ikke advokatene noen sak da heller. De må ha beviser for at du har spredd materialet utenfor vennekrets og familie før de har en sak. (gjeldende for musikk, video, bøker, og lydbøker.)

Og for å hente slik informasjon ut må man vel blande inn lovens lange arm for å få til, eller? Og for at politiet skal bry seg/ha mulighet til å gjøre noe (de har sagt de IKKE blir til å gjøre det).

Det jeg lurer på.. Hvordan er loven i USA? Er det advokatene som bestemmer der, eller? Fordi det kan jo ikke være riktig at de kan bare ture frem og bare slenge en IP på bordet og si at, "nå skal du betale oss en fin sum, ellers så havner du i retten."?

Er ikke det i lovens øyne utpressing? Eller har lobbyistene fixa det og?

Lenke til kommentar

Jøss, ja det måtte vel være i frankrike som ble først ute blandt EU-landene med en sånn dom. Jeg skjønner dem godt. All logikk tilsier jo at folk selv bør få lov til å velge hvordan man vi se en film. Tipper filmindustrien i USA river seg i håret etter dommen og mumler noe om "faens kommunistiske europeere". :lol:

Lenke til kommentar

Sperren på DVD-platene er ikke kopibeskyttelse, men distribusjonskontroll... Det vil si, de vil bestemme hvor i verden du skal få lov til å spille av DVDene dine. Det er relatert til kopibeskyttelse, men er ikke samme sak.

(På den annen side kan det være snakk om noe annet enn CSS.)

Endret av hkm
Lenke til kommentar

Folk vil eie og ikke leie musikk (min uthevelse også):

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4474143.stm

UK music lovers are getting frustrated with restrictions placed on digital music tracks once they buy them from online stores, says PC Pro magazine.

The magazine reported that people are also being turned off net music stores because of pricing and disappointing sound quality compared with CDs.

The International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) said legal music downloads rose by 900% in 2004.

...

PC Pro says people are growing increasingly dissatisfied with restrictions on tracks they have paid for, especially if the price they pay is similar to that which is paid for a physical CD.

...

Many people still want to properly "own" music they pay for

Lenke til kommentar

Nå begynner de anonyme P2P-nettverkene å dukke opp for alvor. F.eks. har vi:

http://antsp2p.sourceforge.net/

Med disse nettverkene, så vet ikke nedlasteren hvem han laster ned fra, og han som laster opp vet ikke hvem nedlasteren er heller. Dette såkalt "tredjegenerasjons P2P" er nok et steg i utviklingen, og viser at pirater og frihetsforkjempere stadig utvikler sine verktøy videre, enten de kjemper mot undertrykkende regimer eller underholdningsindustriens grådighet.

Lenke til kommentar

dra te hælvette med de EU folka.

hvis det å grave og ødlegge og gjøre vanlige folk kriminelle så la dem gjøre det, så ska dem Jaggu få se hvordan det ender ass.

eller så får dem skaffe seg et liv og en annen jobb ass.

vel den positve tingen er at AP og noen andre partier sier NEI til mp3 loven.:p

surt for deg Valger Svarstad Haugeland, ser ut til at du ikke FIKK det som du ville.

What you gonna do now?

Endret av Master Casemod
Lenke til kommentar
vel den positve tingen er at AP og noen andre partier sier NEI til mp3 loven.:p

Dessverre gjelder dette bare kopisperren, så slik lovforslaget er lagt opp nå vil dem ikke stemme for det. Det kommer nok tilbake en ny form om ikke mange ukene.

Lenke til kommentar

APs Giske uttalte at de er villige til å ta denne saken til en EØS-domstol el.l. Uten at det får meg til å stemme på disse skattetrollene :)

Selvsagt kommer det et nytt lovforslag. Men det er uansett en seier dersom det blir flertall mot forslaget slik det står i dag.

Lenke til kommentar
APs Giske uttalte at de er villige til å ta denne saken til en EØS-domstol el.l. Uten at det får meg til å stemme på disse skattetrollene :)

Selvsagt kommer det et nytt lovforslag. Men det er uansett en seier dersom det blir flertall mot forslaget slik det står i dag.

Nå har vel Giske allerede ombestemt seg minst en gang i ddenne saken, så jeg har ikke alt for mye tiltro til gutten.

AtW

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke lett å tro på politikere etter noe slikt:

Var for, stemte mot

Skulle ønske det fantes minst ett parti som jeg kunne vært enig med og som jeg kunne stolt på. (Jeg må vel starte et parti selv om jeg skal kunne stemme på et parti jeg er 100% enig med :p :!: )

Blir vel som med alle andre valg man har, nemlig å velge det minste ondet. Kompromiss kan man uansett ikke unngå :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...