Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Bare en link sånn apropos nedlasting og om det går utover noen:

TVNorge-mann er i villfarelse og tror han taper 60.000 seere, noe jeg ikke går god for

Og hvor mange av guttene/jentene i denne tråden kommer til å se Sin City på kino eller kjøpe den på DVD? Veldig få tror jeg...

Edit: Linkbeskrivelse endret på oppfordring av ATWindser siden man ikke skal linke til saker man ikke selv kan gå 100% god for. Jeg beklager dette, min feil.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Har tapt 60 000 «Lost»-seere

Og hvor mange av guttene/jentene i denne tråden kommer til å se Sin City på kino eller kjøpe den på DVD? Veldig få tror jeg...

Det er en påstand fra ett enkelt-menneske, basert på løs spekulasjon, kunne like gjerne sitert tv2-mannen lenger ned, som mener at det ikke er noe problem.

AtW

Lenke til kommentar
...basert på løs spekulasjon...

En undersøkelse foretatt av Norsk Statistikk (etter normale regler for slike undersøkelser vedrørende signifikans og utvalg) er selvfølgelig noe vi ikke stoler på. :roll:

Sier de at fire prosent av de spurte relativt hyppig laster ned TV-serier fra nettet så stemmer nok det. Bare spør i vennekretsen din og du kjenner garantert noen som laster ned populære TV-serier (og filmer) fra nettet før de er tilgjengelig i Norge.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Det er ingenting som tilsier at de som laster ned Lost ville sett den på TV hvis de ikke kunne laste den. Jeg for eksempel kopierer Lost av en kamerat av den enkle grunn at jeg -aldri- er hjemme når det går på tv. TVNorge taper en seer, på grunn av sendetidspunktet, jeg får sett serien pga nedlastingen, hvis nå TVNorge hadde kjørt sendingene sine som webTV i høy kvalitet hadde jeg sluppet å stresse med å kopiere Lost.

Se også hva TV2 sier i artikkelen:

- Seertallene tyder ikke på at gruppen som driver med nedlasting, er stor. Vi har ikke registrert at det fører til mindre TV-titting
Lenke til kommentar
Det er ingenting som tilsier at de som laster ned Lost ville sett den på TV hvis de ikke kunne laste den.

Ahh - så du mener at de som idag er kjempefans av Lost og er så ivrige at de faktisk laster den ned for å se den raskest mulig ikke ville ha sett den hvis den kun gikk på TV? Ja det er godt mulig - mange hjem som ikke har TV eller videoopptaker/hd-recorder eller lignende idag har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Det eneste denne rapporten sier er at salget i norge var stabilt i forhold til i fjor. Den forteller også at salget på verdensbasis har falt kraftig.

Direkte fra IFPI: CD-salget opp 2,8% i USA, og 4,5% i UK (litt under halvparten av verdensmarkedet) i 2004.

Løgn og propaganda! Som hishadow sa, "dette er dessverre bare ønsketenkning fra potensielle kriminelle".

...Eller vent et øyeblikk, var tallene fra IFPI sier du....ehh. umm..whoops. :lol:

Lenke til kommentar
Det er ingenting som tilsier at de som laster ned Lost ville sett den på TV hvis de ikke kunne laste den.

Ahh - så du mener at de som idag er kjempefans av Lost og er så ivrige at de faktisk laster den ned for å se den raskest mulig ikke ville ha sett den hvis den kun gikk på TV? Ja det er godt mulig - mange hjem som ikke har TV eller videoopptaker/hd-recorder eller lignende idag har jeg hørt.

Hvorfor dille med videoopptagere når det eksisterer enklere og bedre tilbud? Som han skrev, hadde det vært sendt på web TV og kunden selv kunne velge når han ville se ville nok mange droppet nedlastingen. Selvfølgelig finnes det alltid en liten gruppe hardcore fans som må ha med seg det aller siste så forst som mulig, men dette er som sagt en liten gruppe hardcore fans.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener at mange av de som laster ned Lost, fordi de alikevel har båndbredden til det ikke ville valgt/kunnet sette av tid til å se det når det gikk på tv, dessuten får du bedre kvalitet på nedlastingen en på den søplete gamle vhs spilleren som står og støver ned i en krok i nærheten av tvapparatet.

Det er ikke akkurat noe stress å laste ned en tv serie vet du, et par klikk så fixer pcn resten, trenger ikke å ha noe med å være fan å gjøre vet du.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat noe stress å laste ned en tv serie vet du, et par klikk så fixer pcn resten, trenger ikke å ha noe med å være fan å gjøre vet du.

Jeg vet - og alikevel påstår folk at dette overhodet ikke er økonomisk tap for TV-stasjoner eller dem som produserer seriene...

HD-recorderen min krever heller ikke mer enn et par trykk for å ta oppfra TV ;)

Lenke til kommentar
...basert på løs spekulasjon...

En undersøkelse foretatt av Norsk Statistikk (etter normale regler for slike undersøkelser vedrørende signifikans og utvalg) er selvfølgelig noe vi ikke stoler på. :roll:

Sier de at fire prosent av de spurte relativt hyppig laster ned TV-serier fra nettet så stemmer nok det. Bare spør i vennekretsen din og du kjenner garantert noen som laster ned populære TV-serier (og filmer) fra nettet før de er tilgjengelig i Norge.

Kan du lese? Eller later du bare som du ikke kan? Undersøkelsen sier ingenting om at tvn taper 60k seere, den sier, som du så fint poengterer at 4% relativt hyppig laster ned tv-serier, i tilfelle det var uklart, så er det ikke det samme, så at det ene fører til det andre er ren spekulasjon fra denne tvn-mannen.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg vet - og alikevel påstår folk at dette overhodet ikke er økonomisk tap for TV-stasjoner eller dem som produserer seriene...

Her har vi jo et glimrende eksempel på hvordan markedstilpasning av tungrodde industrier vil kunne føre til mindre "tap" for dem selv.

HD-recorderen min krever heller ikke mer enn et par trykk for å ta oppfra TV ;)

Har til dags dato aldri vært borti noen video/dvd opptager som kan stilles inn til å ta opp et program med kun 2 trykk, så jeg tviler sterkt på dette utsagnet. Forklar meg hvordan dette forgår da jeg er interessert i noe som er så enkelt.

Lenke til kommentar
Kan du lese? Eller later du bare som du ikke kan?

Kan DU lese? Har jeg i det hele tatt poengtert tallet på noen måte eller sagt at jeg tror TVN-mannens anslag stemmer?

Er du dum eller bare later du som?

Ja, det har du:

Her sier du at nedlastningen går utover noen, og når du linker til den saken, så er det få andre måter å tolke det på enn at du mener at TVN mister seere. Noe som Tallene i undersøkelsen sier null om.

"Jeg vet - og alikevel påstår folk at dette overhodet ikke er økonomisk tap for TV-stasjoner eller dem som produserer seriene..."

Her igjen, er det vansklig å tolke innlegget ditt på noen annen måte enn at du mener tv-selskapene lider økonomisk.

Om du ikke er enig i tallet er ikke relevant, poenget er at tvn-mannens påstand (både om tap, og hvor stort tapet er) er basert på løs spekulasjon, og at de statiske tallene ikke sier noe om dette.

Men for all del, om du prøver å si at du er helt uenig, og tvnorge ikke taper seere, så skal ikek jeg hindre deg.

AtW

Lenke til kommentar

Ah - beklager - skal endre linken til 'TVNorge-mann er i villfarelse og tror han taper 60.000 seere, noe jeg ikke går god for' istedet for den opprinnelige tittelen som man vanligvis skriver opp når man linker til en sak.

Sånn :)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Ah - beklager - skal endre linken til 'TVNorge-mann er i villfarelse og tror han taper 60.000 seere, noe jeg ikke går god for' istedet for den opprinnelige tittelen som man vanligvis skriver opp når man linker til en sak.

Sånn :)

Hehe, du la kanskje merke til at jeg ikke sa noe om tittelen på lenken din, men din kommentar til den, men for all del, er bare fornøyd med at du er enig jeg, kanskje jeg kan få deg med på at musikkbransjen ikke taper noe salg på kopiering også?

AtW

Lenke til kommentar

"Blant et representativt utvalg på tusen personer, svarte 9 prosent at de en eller flere ganger hadde lastet ned TV-programmer fra nettet for å avspille dem etterpå."

Her tar man altså med alle som noen sinne har lastet ned TV-programmer, inkludert de som laster ned fordi de gikk glipp av en episode og lastet ned av den grunn.

Det er forøvrig enkelt å forstå hvorfor folk kanskje ønsker å laste ned TV-programmer. Det er ikke så ille i Norge enda, men i andre land er det så mange og lange reklamepauser at det er uutholdelig å se på TV. Jeg skjønner ikke hvordan f.eks. amerikanerne holder ut reklamepauser hele tiden i et program.

Selv ser jeg ikke noe særlig på TV, med mindre det er nyheter eller en bra film, og heldigvis er det ganske lite reklameavbrudd her i landet i forhold til f.eks. USA.

Uansett, forbrukerrådet om forslaget til ny åndsverkslov:

"Det er ikke forbrukernes, men næringslivets interesser som blir bedre ivaretatt med den nye åndsverkloven."

Jeg registrerer også at den andre industri-representanten, "artig-gutten", ikke har svart på tallene fra IFPI:

Direkte fra IFPI: CD-salget opp 2,8% i USA, og 4,5% i UK (litt under halvparten av verdensmarkedet) i 2004.

Kanskje han jobber hardt med å komme sterkt tilbake med flere "morsomme" kommentarer for å slippe å forholde seg til virkeligheten :)

Endret av hkm
Lenke til kommentar

Shimano: Alle undersøkelser viser jo at musikkindustrien ikke taper på det, og at det som bestemmer salg er antall utgivelser. Når salget går ned, så er det fordi det er gitt ut færre plater. Når flere plater blir gitt ut, går salget opp igjen. Da kan du ikke skylde på fildeling.

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Ja det er godt mulig - mange hjem som ikke har TV eller videoopptaker/hd-recorder eller lignende idag har jeg hørt.

Faktisk så er det en god del som ikke har en videospiller lenger. DVD-spiller og TV (enten fordi de kjøpte dette etter at DVD-spillere kom, eller fordi den gamle videospilleren har tatt kvelden).

La oss nå si jeg vil se en serie.

TV:

+ Har TV

- Må huske tidspunktet

- Ikke alltid tidspunktet er mulig

- Kan ikke pause/rewind osv.

- Reklame ("Se hva som skjer" og lignende er også reklame)

- Enkelte serier kommer årevis eller aldri til Norge

- Kan bare se den en gang

VCR:

+ Valg av tidspunkt

+ Pause/rewind osv.

+ Kan spole forbi reklame

+ Kan se den mange ganger

- Har ikke VCR

- Må programmere spilleren til opptak, skifte taper

- Må spole på taper

- Taper taper seg over tid og blir slitt

- Enkelte serier kommer årevis eller aldri til Norge

Piratkopiering:

+ Valg av tidspunkt

+ Pause/rewind osv.

+ Ingen reklame

+ Kan se den mange ganger

+ Har utstyret

+ Enkelt å laste ned, selv om sendingen har gått

+ Ingen spoling

+ Taper seg aldri (om man tar kopi i tide)

+ Kommer øyeblikkelig

- Ulovlig

Lovlig nedlasting:

+ Valg av tidspunkt

+ Pause/rewind osv.

+ Kan se den mange ganger(?)

+ Har utstyret

+ Enkelt å laste ned, selv om sendingen har gått(?)

+ Ingen spoling

+ Taper seg aldri

+ Kommer øyeblikkelig(?)

- FINNES IKKE

- Reklame

Faktisk det største problemet jeg har med TV er ikke reklamen eller noe av det som gir de inntekter. Det største problemet mitt er at jeg ikke lenger er vant til å måtte sette meg foran boksen på et bestemt tidspunkt. Jeg prøvde å følge med Brødrene dal på TV. Jeg klarte det ikke, glemte episoder osv. Jeg er blitt vant med at jeg kontrollerer boksen, ikke motsatt.

Jeg hører man får noe av samme følelsen med PVR, slike digitale opptakere med programlistinger osv. Da kan man f.eks. velge "Season pass" og den tar opp alle episoder av det showet. Men så vidt jeg har fått med meg, er alle DVD-opptakere som selges her i landet "dumme". De fungerer akkurat som en VCR, bare digitalt. Da er omtrent hele poenget borte.

Entertainment-bransjen har gjort det til en fanesak å nekte folk å få innhold i et bedre format. En CD som ikke lar seg kopiere til MP3 har liten verdi for meg (men her skal Loven nekte oss, halleluja), og TV er ikke optimalt heller.

Det er ikke egentlig TV Norge som taper penger her. 60 000 mindre seere? Da kan produsenten krever tilsvarende mindre penger for serien. Og da kan produsenten enten a) fornekte det eller b) levere det folk vil ha mot betaling. Kinoer ser ut til å klare verdenslanseringer. Apple og iTMS ser ut til å gjøre det bra innen nedlastbar musikk. Selvsagt er det noen som aldri vil betale, men så lenge de driver som de gjør går det i alle fall rett vest.

Den dagen de skjønner at piratkopiering ikke bare handler om lavere pris, men også om et mer fleksibelt og alle måter bedre format, skjer det forhåpentligvis noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...