Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Du hevder jo hele tiden at det pengene som styrer. Da vet du vel at musikkbransjen kun vil få kompensasjon, slik det er foreslått i loven, for plater som ikke har kopibeskyttelser.

Alle plater som selges med kopibeskyttelse vil altså være et direkte tap for plateselskapene.

Dette er selvsagt tull. Hva som skjer i lille Norge har ikke noe å si for de store internasjonale selskapene. De vil helt klart tjene mye, mye mer på å selge hver sang flere ganger til samme person.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er selvsagt tull. Hva som skjer i lille Norge har ikke noe å si for de store internasjonale selskapene. De vil helt klart tjene mye, mye mer på å selge hver sang flere ganger til samme person.

Kanskje du burde sjekke litt rundt det du skriver om en gang i blandt. De store selskapene lager plater både med og uten kopibeskyttelse. Prøv å sende et sint brev til f.eks. Sony hvor du henviser til markedsføringsloven og beskylder dem for falsk markedsføring fordi du har fått en plate merket med CD som hadde kopibeskyttelse. Siden CD-standarden ikke tillater slikt tull, er det faktisk feilaktig merking av platen, og Sony sender deg en plate uten kopibeskyttelse som egentlig er laget for salg et annet sted.

Dersom de kan få ekstra penger for å selge disse platene i Norge også, hva tror du kommer til å skje?

Lenke til kommentar

Gidder ærlig talt ikke hive meg inn i diskusjonen her da jeg vet jeg er en "bad-guy" likevel. Om forslaget går igjennom som det står, og vi følgelig får en hel haug med forskjellige adskilte musikkmarkeder, så har jeg kjøpt min siste cd.

Lenke til kommentar

Kanskje du burde sjekke litt rundt det du skriver om en gang i blandt. De store selskapene lager plater både med og uten kopibeskyttelse.

Takk for viser at du ikke har den fjerneste anelse hva jeg snakker om. Jeg snakker ikke om CD, men om fremtidige formater med innebygget kopibeskyttelse.

Prøv å sende et sint brev til f.eks. Sony hvor du henviser til markedsføringsloven og beskylder dem for falsk markedsføring fordi du har fått en plate merket med CD som hadde kopibeskyttelse. Siden CD-standarden ikke tillater slikt tull, er det faktisk feilaktig merking av platen, og Sony sender deg en plate uten kopibeskyttelse som egentlig er laget for salg et annet sted.

Ja, men dette blir jo ikke noe problem hvis/når de får innført formater der kopibeskyttelse er bygget inn.

Lenke til kommentar

Hvis noen leser dette, må jeg få gratulere. Du er en meget tålmodig person (Jeg gadd ikke lese gjennom alle de over 400 innleggene her...)

Det eneste tvilsomme i dette lovforslaget er definisjonen av relevant avspillingsutstyr. Hvis en effektivt kopibeskyttet CD kun skal kunne spilles av på CD-spillere, vil verdien på produktet reduseres betraktelig, og for mange vil det bli helt forkastelig å kjøpe CDer i det hele tatt. Dette er et meget omstridt punkt, og jeg vil anbefale www.ballade.no og www.efn.no for utdypede synspunkter fra både den norske musikkbransjen og forbrukerene.

Lovforslaget vil ikke forby fildeling, men filene som deles må være delt med tillatelse fra opphavsmann. Band som vil promotere seg selv verden over med å dele ut gratis kopier vil ha all verdens mulighet til det. Men å laste ned piratkopier vil bli forbudt, og det er helt logisk. Det er da ingen selvfølgelighet at alle ikke-fysiske, digitaliserbare produkter er fritt vilt?

For alle som er interessert, vil jeg anbefale å ta en titt på selve lovforslaget: http://odin.dep.no/kkd/norsk/dok/regpubl/o...019/dok-bn.html

Endret av radiated
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prinsipper er viktig. Hvis/når lovforslaget blir tvunget gjennom på udemokratis vis, er det et viktig prinsipp for mange at når gigantkorporasjonene prøver å overkjøre deg, så skal du gjøre det du kan for å skade dem. Det betyr at mange f.eks. vil intensivere kopiering, og spre media gratis til så mange som mulig for å unngå at gigantkorporasjonene tjener på dette. For tjener de på det, får de mer penger til å pumpe inn i lobbyvirksomhet for å få innført enda flere 1984-lover på udemokratisk vis.

Lenke til kommentar

At dagens musikk og film lette kan kopieres "kan" godt tenkes å bli et problem for musikk- og filmindustrien på sikt. Altså har man et problem som må løses. At man velger å løse dette ved å innføre lovforbud og kriminalisere en stor gruppe mennesker er bare latterlig. Å innføre en lov som det hverken finnes nok ressurser eller tilstrekkelig teknologi til for å håndheve, er bare nok et tegn på hvor lite tilpasningsdyktige medieindustrien er per i dag.

Selv om det kan legges mange hindringer i veien, vil man aldri få bukt med deling av beskyttet materiale. Man bør derfor snu problemet på hodet og heller finne ut hvordan artister og rettighetshavere kan få nok inntekter istedet for å tviholde på det eldgamle konseptet med transaksjon mellom en kjøper og en selger.

Har sett mange oppegående mennesker har foreslått en flat skatt for alle, som går til å underholde artister/rettighetshaver i bytte mot fri bruk av musikk/filmer/bøker. Det er selvfølgelig en del detaljer som må utredes, bl. a. hvordan pengene skal fordeles rettferdig, men dette er overkommelig bare viljen er tilstede. Jeg synes dette egentlig er den eneste fornuftige løsningen for vår tidsalder.

Lenke til kommentar
Prinsipper er viktig. Hvis/når lovforslaget blir tvunget gjennom på udemokratis vis, er det et viktig prinsipp for mange at når gigantkorporasjonene prøver å overkjøre deg, så skal du gjøre det du kan for å skade dem. Det betyr at mange f.eks. vil intensivere kopiering, og spre media gratis til så mange som mulig for å unngå at gigantkorporasjonene tjener på dette. For tjener de på det, får de mer penger til å pumpe inn i lobbyvirksomhet for å få innført enda flere 1984-lover på udemokratisk vis.

Det kan du takke de eminete stortingsrepresentantene som lar seg kjøpe. Jeg vil si det er noe alvorlig galt med systemet heller, enn de firma som bruker de midler de har. Store firma styres jo tross alt av vanlige mennesker og typen mennesker som kommer seg til toppen her, er nok ganske kyniske av natur.

Lenke til kommentar
Dette kommer vel ikke som en bombe? Politikkerne som behandler denne lovens erfaring med mp3 spillere

Burde jo være et minstekrav at de forstår seg på mp3 / mediaspillere og kan selv ta de i bruk før de begynner å håndtere lover.

Ser ut som vi alle blir forbrytere til slutt da.

Har jo ingenting med saken å gjøre. Det er jo snakk om prinsipper og ikke tekniske dubbeditter.

Klart det har med saken å gjøre, hvordan skal egentlig en politikker kunne forstå ringvirkningene ens avgjørelse har på teknologi når man ikke engang vet hvordan en mp3 spiller fungerer?

De fleste tror vel at det bare er å få tak i mp3 filer og føre så over på spilleren eller noe og det er jo nettop dette som kan bli kriminalisert om man kommer med feil formulering av loven.

Alle vet jo at CD plater ikke akkurat lagrer filene i det komprimerte standaren mp3 (noen har dog det) og for å kunne ta i bruk Mp3 spilleren så må man da kunne overføre musikken fra cd til mp3 spilleren ved å konvertere over til riktig format.

Velger man da å beskytte all kopibeskyttelse og å kriminalisere enhver form for å bryte denne sperren (gidder ikke å diskutere effektiv sperre da dette er bare svada fra politikkere og kan tolkes som hva som helst) så vil man da i praksis gjøre alle kunder som kjøper cder og som benytter disse i konverterte formater i sine mp3 spillere til lovbrytere noe som antageligvis kommer til å skje.

Hvis du mener at det er en prinsippsak å straffeforfølge og kriminalisere alle unge brukere av mp3 spillere så har du nok rett, men husk at disse unge har pr dags dato fått et bruksmønster som er her og som kommer til å fortsette uansett kriminalisering eller ei.

Troverdige raporter melder nå at fildelingen nå har økt med 50% det siste året selv med de store kampanjene fra RIAA og MPAA, og at de store selskapene har for lenge tapt kampen uansett om de greier å ta livet av et eller annet stort format. De kan jo tross alt ikke hamre opp med de stadig mer sofistikerte nettverkene med stadig mer krypterte infomasjonskapsler som blir tilgjengelig til mannen i gata etter hvert.

Derfor mener jeg at norske politikkere burde i det minste være godt informerte angående det temaet de tross alt skal lovforhandle, noe annet blir jo nesten som å sette en bonde til å klekke ut regler for Makroøkonomi på nasjonalplan.

Lenke til kommentar
Derfor mener jeg at norske politikkere burde i det minste være godt informerte angående det temaet de tross alt skal lovforhandle, noe annet blir jo nesten som å sette en bonde til å klekke ut regler for Makroøkonomi på nasjonalplan.

Pass på, du er ute på tynn is, jeg er snart ferdig med Master'n i Makroökonomi og sönn av en storbonde i Vestfold :p Odelsgutt med andre ord, hehe... Har planer om å kombinere dette, så ikke döm oss bönder helt ut :!:

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Pass på, du er ute på tynn is, jeg er snart ferdig med Master'n i Makroökonomi og sönn av en storbonde i Vestfold :p Odelsgutt med andre ord, hehe... Har planer om å kombinere dette, så ikke döm oss bönder helt ut :!:

Trodde dere storbønder forhatt av deres egne? :!:

Lenke til kommentar

He he, selvsagt.

Forutsettningen var jo at bonden ikke hadde noe utdanning i makroøkonomi da :p

Ikke at jeg direkte har noe mot bønder da, selv om jeg mener at det er en overrepresentasjon av de på stortinget.

Lenke til kommentar

Staten deler ut "kompensasjon". Mer til de som har mest:

http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article1009518.ece

De som har mest fra før, får mest med den nye ordningen. Når sjekkene skal skrives ut senere i år, beregnes støtten ut fra at de som selger mest antas å også bli kopiert mest.

Her er det ikke snakk om å ta vare på mangfoldet nei. Her skal vi tyne penger ut av hver eneste innbygger, og når ikke det går, så legger staten seg på alle fire og åpner opp for penetrasjon.

Lenke til kommentar

De som har mest fra før, får mest med den nye ordningen. Når sjekkene skal skrives ut senere i år, beregnes støtten ut fra at de som selger mest antas å også bli kopiert mest.

Her er det ikke snakk om å ta vare på mangfoldet nei. Her skal vi tyne penger ut av hver eneste innbygger, og når ikke det går, så legger staten seg på alle fire og åpner opp for penetrasjon.

Kvalmt.

Viser kun hvor stor makt lobbyistene har og hvor naive og idiotiske disse smurte politikerne våre er.

Lenke til kommentar

På en måte er det jo ganske forståelig at de gjør det slik, har du noen bedre forslag til ordning som ikke koster alt for mye administrasjon? (forutsatt at man faktisk må dele ut disse pengene).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...