Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Vi må ha regler som er fornuftige og samtidig innenfor EU-direktivet, sier Giske til Aftenposten.

Hmm, med et slikt utsagn som dette begynner man jo å lure: Hvor i all verden ble det egentlig av fornuftdelen han prater om??

Her er den reviderte utgaven slik den nok var ment:

- Vi må ha regler som er fornuftige og samtidig innenfor EU-direktivet, sier Giske til Aftenposten.
Lenke til kommentar

og "timingen" for uttalelsen er jo typisk, like før en helg eller ferie, hvis jeg ikke husker helt feil valgte "de" jo en fredag forrige gang også.. virker som de har lært av pr-firmaene om hvordan behandle ubehagelige meldinger...

regner med at denne tråden, og en del tilsvarende vil blomstre her på forumet denne helga...

Lenke til kommentar

Trond Giske var jo kun ute etter å stille seg i rampelyset for å få litt god publisitet.

Utrolig nok så sier politikkerne våre at vi må faktisk godta et EU direktiv og følge deres lover sporenstreks selv om vi faktisk ikke er et EU land?

Og her sitter vi og tror at vi ikke er med i EU? Det føles mer ut som om vi faktisk blir styrt fra utlandet : Oljepengene våres investeres ikke i infraestruktur (Forbedre NSB til to felts jernbane, Veinettet, oppgradere alle sykehus til det nyeste utstyret, pusse opp skoler som forfaller) men i aksjefond der risikoen for at vi kan miste 50-80% ved en konkjuktursvingning er veldig stor og det er hovedsakelig utenlandske bedrifter som tjener på våre investeringer.

Blir så utrolig irritert etter at politikkerne gjør sånt, først smiler de og med en gang alt har roet seg ned litt så skal de dolke oss i ryggen igjen. Nei vi trenger litt friskt blod inn på stortinget som ikke bare snakker SVADA dagen lang og kjeder oss til døds i x antall debatter og interjuver.

Lenke til kommentar

eh... de kan ikke forvente at flere mil. personer bare slutter med og laste ned en sang i ny og ne bare pga. at noen sier noe på tv ;)

Dette kommer nesten ikke til og ha noen invirkning på folkets syn på fildeling...

De fleste som har pc som jeg kjenner laster ned musikk til mp3 spilleren sin veldig ofte og de kommer garantert ikke til og slutte med det :)

Lenke til kommentar
En ny lov vil i praksis få like mye å si som forbudet vi allerede har mot nedlasting av programvare, inkl. spill.

Det er jeg enig i, loven vil antakelig ha null å si i praksis. Folk vil fortsette som før, men jeg liker ikke at de innfører lover som går mot folkets(?) og egen(?) vilje. Og som store deler av befolkningen bryter, det er ikke bra for folks respekt for loven.

AtW

Lenke til kommentar

hishadow: var det denne du missforsto? :)

Hvis jeg har hatt mulighet så har jeg ikke hadd noen problemer å lånt nettet til naboen av og til for å betale regninger og chatte i ny og ne..uten å laste ned tonn med warez..det ser jeg ikke som etisk galt. Har jeg en lav moral da?

Helt riktig. Når de ikke klarer å sette opp nettet sitt skikkelig, så ser jeg ingen grunn til at en ikke kan låne litt. Som regel har en jo da eget trådløst nettverk når sånt skjer.

Xander: er 3-4 spill og 10 filmer akseptabelt?

Vel, jeg ville ikke ha massenedlastet med en linje som ikke tilhører meg, så nei.

Kunne kanskje ha lasta ned en linuxdistro over natten..men ikke noe p2p..uansett hvor mye det hadde fristet.. :roll:

edit: hentet fra den store snylter tråden :roll:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Jeg har null problem med å laste ned filmer, musikk og programmer til flerfoldige hundretusener siden kopirettighetene tilhører selskap som har lommene fulle.

Viss jeg skulle få en bot på 10 000 så ville det bare provosere og bidra til økt nedlastning og demonstrasjon.

Lenke til kommentar
edit: var det ikke få som egentlig støttet det i forslaget når det kom..og nå er det flertall?

Det var vel opprinnelig bare regjeringspartiene som var sikre for, det vil si 62 representanter av 165. Men når AP snur får de 43 sikre til, og så er det plutselig 105.

Geir :)

Ja..sykt synes jeg.,

Sjokk når røykeloven kom..irriterende..men klarte å leve med det ikke så lenge etter..

Men nå, så blir alle mp3spillere 0 verdt? Skal de ha en slags godtgjørelse på apparatene som nå blir ubrukelige? :dontgetit:

Lenke til kommentar
En ny lov vil i praksis få like mye å si som forbudet vi allerede har mot nedlasting av programvare, inkl. spill.

Det er jeg enig i, loven vil antakelig ha null å si i praksis. Folk vil fortsette som før, men jeg liker ikke at de innfører lover som går mot folkets(?) og egen(?) vilje. Og som store deler av befolkningen bryter, det er ikke bra for folks respekt for loven.

AtW

At denne loven ikke vil ha noe å si i praksis er å drømme: http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305738

IFPI sier følgende: "- Vi reagerer ikke mot enkeltpersoner, bare mot bedrifter. Vi konsentrerer oss om større ftp-arkiver og servere, ikke om fildelere. Det kommer vi ikke til å gjøre før den nye loven trer i kraft [min uthevelse], sier jurist Magnus Mårtensson i platebransjens organisasjon IFPI."

Oversatt betyr dette at IFPI kommer til å begynne å saksøke enkelpersoner for enorme beløp. Politiet kommer nok ikke til å gjøre så mye, så den gjevne fildeler vil ungå fengselstraff, men det kommer til å bli mange som blir saksøkt av private organisasjoner.

Lenke til kommentar

Ok..å kopiere blir ulovlig..men da skal jeg rope ut til alle dere i trondheim..

Setter de ikke ned prisen på skivende i platebutikkene..skal jeg kjøpe en palle med cd-r å brenne ut all slags musikk å plassere de midt i sentrum på spindler..! :!:

Lenke til kommentar

AtW

At denne loven ikke vil ha noe å si i praksis er å drømme: http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305738

IFPI sier følgende: "- Vi reagerer ikke mot enkeltpersoner, bare mot bedrifter. Vi konsentrerer oss om større ftp-arkiver og servere, ikke om fildelere. Det kommer vi ikke til å gjøre før den nye loven trer i kraft [min uthevelse], sier jurist Magnus Mårtensson i platebransjens organisasjon IFPI."

Oversatt betyr dette at IFPI kommer til å begynne å saksøke enkelpersoner for enorme beløp. Politiet kommer nok ikke til å gjøre så mye, så den gjevne fildeler vil ungå fengselstraff, men det kommer til å bli mange som blir saksøkt av private organisasjoner.

La de prøve, det har blitt prøvd i andre land, og det stagger ikke folk i det hele tatt. I norge er det jo faktisk mulig å få advokathjelp uten å gå konk også, og jeg tror ikke domstolene vil idømme folk kjempebøter for slikt.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...