Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Navnet på formatet er irrelevant. Og en MP3-spiller er ingen CD-spiller, selv om du prøver deg på å kalle den det.

Siden Mp3 spilleren(hvertfall min) også tar wav format så må det jo si at man helt klart må kunne forvente å spille et rippet wavformat på denne mp3spilleren? På CD'en ligger lyden jo i wav format og som han selv skriver: "Det er formatet som avgjør". Navnet i dette tilfellet blir irrelevant, i tråd med det du skriver, men formatet vil være det samme på begge, og dermed avgjøre om kopibeskyttelsen kan brytes eller ikke. Slik jeg forstår vil man først bryte en evt. slik lov dersom man velger å komprimere wav filen til Mp3 format.

Dette lovforslaget høres jo bare mer og mer håpløst ut desto mer man tenker på det.

:no:

Synes også svarene han ga i artikkelen var tildels rimelig inkompetente og fravikende. I et svar lyver han faktisk også(dog med en selvmoderering):

Spørsmål: Hvorfor kan jeg ikke kopiere alle *MINE* DVD og CD plater til hardisken på PC´en som jeg igjen kan vise på TV/HiFi anlegget i stuen via ShowView ?

Svar: Dette kan du fritt gjøre, forutsatt at platene ikke har kopisperre.

Dette kan du fritt gjøre.....eller whoops, nei du kan visst ikke gjøre det likevel da noen av CD'ene dine(15% statistisk sett) er kopibeskyttet/brukersperret.

Blir som om noen skulle spørre meg om jeg noen gang har kjørt bil. "Nei jeg har aldri kjørt bil, bortsett fra de gangene jeg trengte transport." :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke CD-audio er lagret som .wav-filer :)

Enig i at svarene hans for det meste var elendige. Det virket ikke som han var villig til å gå inn i noen debatt, eller å utdype sin posisjon i det hele tatt. Leste han i det hele tatt de fleste spørsmålene før han svarte?

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvorfor kan jeg ikke kopiere alle *MINE* DVD og CD plater til hardisken på PC´en som jeg igjen kan vise på TV/HiFi anlegget i stuen via ShowView ?

Svar: Dette kan du fritt gjøre, forutsatt at platene ikke har kopisperre.

Dette kan du fritt gjøre.....eller whoops, nei du kan visst ikke gjøre det likevel da noen av CD'ene dine(15% statistisk sett) er kopibeskyttet/brukersperret.

Blir som om noen skulle spørre meg om jeg noen gang har kjørt bil. "Nei jeg har aldri kjørt bil, bortsett fra de gangene jeg trengte transport." :wallbash:

Typisk politikere å aldri svare ærlig på spørsmålet, det var da soleklart at spørsmålet gjaldt kopisperrede CD'er/DVD'er men han trakk jo selvsagt frem at vanlige CD'er kan du kopiere fritt, og unngikk å svare på det egentlige spørsmålet :thumbdown:

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig? Kommer til å laste ned mer fra mine "kompiser" på DC enn noen gang, bare på trass. Dersom politiet da kaller meg forbryter, ja så er jeg vel det... Kommer ikke til å plage min samvittighet i alle fall.

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Drittslenging er å påstå at alle som ikke er enige med en selv er tabloidiserte, bare leser overskrifter, og ikke skjønner hva dette går ut på. Det er du skyldig i. Du slenger dritt.

Hehe - jeg forventer da ikke at folk skal være enige med meg, folk må få lov til å synes akkurat hva de vil. Det jeg reagerer på er at mange av de som går hardest ut mot denne loven - og da gjerne godt hjulpet av pressen - tar ting ut av sammenheng og unnlater å nevne at det kun er CD'er med kopibeskyttelse som rammes ved konvertering til mp3. Jeg oppfatter dette som en måte å lure massene med i protesten på ved å bevisst utelate viktig informasjon.

Men jeg forstår det slik at når folk skriver ting som 'herreguud - nå blir det forbudt med mp3, hva skal vi gjøre?' så oppfatter du det som drittslenging når jeg påpeker at det faktisk ikke er tilfelle, og at de har blitt feilinformert. Å kommentere at de da kanskje bør lese mer enn overskriftene i tabloidavisene for å finne ut hva som er lov eller ikke når de helt opplagt har blitt lurt er altså å slenge dritt? Å påpeke fakta er altså å slenge dritt?

Jeg skjønner godt at enkelte av de ivrigste agitatorene blir irritert når denne feiloppfatningen blir punktert . Men å bevisst skjule informasjon og ri på folk flest sin uvitenhet for å fremme sin egen sak og i tillegg skjelle ut de som enten mener noe annet eller påpeker hva loven faktisk sier må da være et skoleeksempel på herskerteknikk av ypperste klasse.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er at mange av de som går hardest ut mot denne loven - og da gjerne godt hjulpet av pressen - tar ting ut av sammenheng og unnlater å nevne at det kun er CD'er med kopibeskyttelse som rammes ved konvertering til mp3. Jeg oppfatter dette som en måte å lure massene med i protesten på ved å bevisst utelate viktig informasjon.

Så var det dette med å ta ting ut av en sammenheng da. Det gjelder ikke bare CDer med kopibeskyttelse og MP3. Dette var kun eksempler på to formater som rammes av loven. Det rammer et hvert format med kopibeskyttelse. Det blir forbudt å omgå denne dersom den er "effektiv" (tåkeprat).

Men jeg forstår det slik at når folk skriver ting som 'herreguud - nå blir det forbudt med mp3, hva skal vi gjøre?' så oppfatter du det som drittslenging når jeg påpeker at det faktisk ikke er tilfelle, og at de har blitt feilinformert.

Nei, jeg oppfatter det som drittslenging når du automatisk ser ut til å tro at alle som har problemer med lovforslaget tror at MP3 blir ulovlig. Deretter insinuerer du at vi er idioter, alle som mener at lovforslaget er elendig, at vi ikke følger med og ikke har skjønt hva forslaget faktisk går ut på.

Å kommentere at de da kanskje bør lese mer enn overskriftene i tabloidavisene for å finne ut hva som er lov eller ikke når de helt opplagt har blitt lurt er altså å slenge dritt? Å påpeke fakta er altså å slenge dritt?

Å insinuere at alle som mener at lovforslaget er elendig er dumme og ikke har lest annet enn overskriftene i avisene er drittslenging.

Jeg skjønner godt at enkelte av de ivrigste agitatorene blir irritert når denne feiloppfatningen blir punktert . Men å bevisst skjule informasjon og ri på folk flest sin uvitenhet for å fremme sin egen sak og i tillegg skjelle ut de som enten mener noe annet eller påpeker hva loven faktisk sier må da være et skoleeksempel på herskerteknikk av ypperste klasse.

Der har vi det igjen. "De som mener noe annet enn meg skjuler bevisst informasjon og rir på folks uvitenhet." Dette er drittslenging. Og du presterer til og med å påstå at du har forstått hva loven gjelder, og så snakker du om at "det kun er CD'er med kopibeskyttelse som rammes ved konvertering til mp3", hvilket jo er helt feil.

Lenke til kommentar

Hmmm.. jaja. Fikk telefon fra ISP'en min her for tre uker siden, han sa at de hadde fått brev ifra 20th century fox og der stod det at jeg hadde lastet ned ulovlig materiale. I dette tilfellet var det alien vs predator. Siden dette var første gang så slapp jeg med bare advarsel. Ser ut som om noen følger med.

Brukte DC forresten.

Lenke til kommentar
Hmmm.. jaja. Fikk telefon fra ISP'en min her for tre uker siden, han sa at de hadde fått brev ifra 20th century fox og der stod det at jeg hadde lastet ned ulovlig materiale. I dette tilfellet var det alien vs predator. Siden dette var første gang så slapp jeg med bare advarsel. Ser ut som om noen følger med.

Brukte DC forresten.

Såvidt jeg har forstått er det da fortsatt fullt lovlig å laste ned musikk og film i dette landet? 20th CF har da ingen verdens ting på deg i henhold til norsk lov.

Lenke til kommentar

Brukte DC forresten.

Og hvilken ISP er det, om jeg tør spørre?

Vet du og ISPen din at det du gjorde faktisk ikke er ulovlig?

Vet du og ISPen din at 20th Century Fox må bevise at du har gjort noe galt før de kan gjøre noe som helst?

Vet dere at det kun er politiet som har politimyndighet her i landet (selv om Nazi-Sunde vil noe annet)?

Jeg har litt vanskelig for å tro på det du skriver.

Lenke til kommentar

Brukte DC forresten.

Og hvilken ISP er det, om jeg tør spørre?

Vet du og ISPen din at det du gjorde faktisk ikke er ulovlig?

Vet du og ISPen din at 20th Century Fox må bevise at du har gjort noe galt før de kan gjøre noe som helst?

Vet dere at det kun er politiet som har politimyndighet her i landet (selv om Nazi-Sunde vil noe annet)?

Jeg har litt vanskelig for å tro på det du skriver.

Det høres rart ut, for ISP'ene i norge er vel klar over at nedlastning er lov, og at det er deling som er ikke lov. Ringer ISP kundene sine? Jeg trodde de sendte brev eller email, men hva vet jeg, jeg har aldri blitt oppringt av isp/fått brev om at jeg har delt copyrightet materiale osv. ;)

Lenke til kommentar

Brukte DC forresten.

Jeg tror dette er noen som prøver å skremme oss, eller noen som driver propaganda for å få oss til å slutte å bruke fildeling!

Det er i allefall 90% at det er tullpreik!

Har liksom 20th CF scanna maskinen din?

Eller har du ringt dem å klaga på at det var så dårlig kvalitet på filen? :p

Lenke til kommentar
Å insinuere at alle som mener at lovforslaget er elendig er dumme og ikke har lest annet enn overskriftene i avisene er drittslenging.

Hehe - du har en utrolig evne til å tillegge meg meninger jeg ikke har :)

Du må gjerne linke til uttalelser der jeg ber folk ta en ekstra titt på lovforslaget for å se hva det dreier seg om. Du vil uten unntak finne disse kommentarene der folk opplagt har fått med seg kun deler av sannheten og tror MP3 er et format som vil bli forbudt og at det ikke lenger er lov å konvertere til MP3 fra sine egne CD'er.

De konkrete tilfellene jeg har kommentert er jo nettopp at folk tror at loven kun gjelder MP3 og at MP3 vil bli forbudt. Det er jo ikke det lovens primære oppgave er - den favner jo langt bredere. Så at folk flest ikke har den fjerneste ide om konsekvensene av loven er jo soleklart. Spør hvem som helst på jobb/skole og de aller fleste tror at det er en 'MP3-lov'. Sannsynligvis på grunn av den ekstreme MP3-fokusen som media har hatt i denne forbindelse.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...