Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Jeg tviler utrolig på at dette nye lovforslaget vil ha noen stor betydning for fildelerne, ihvertfall ikke de yngre brukerne.

Eneste de oppnår er at ungdommen får mer forakt for loven og politiet.

Man vil aldri kunne stoppe fildeling, den kommer bare til å foregå mer i det skjulte.

Laster selv ned Simpsons som jeg også ser på TV hver dag, tror Mark Groening ville blittt smigret siden jeg! :yes: (Har de fleste simpsons dvd'ene)

Jeg nekter under NOEN omstendighet å betale 189,- for en cd-plate viss jeg ikke har hørt grundig igjennom den.

Har lastet ned masse musikk og senere kjøpt CD'en over nettet, og dette har vært ukjente artister som jeg ikke hadde fått tilgang til utenfor fildelingsprogrammet siden de norske platebutikkene er utrolig dårlige! :yes:

Som gitarist i et band som snart får platekontrakt (viss ting går som planlagt) så syns jeg at fildeling er topp for å oppdage ukjente artister og diskutere musikk med andre.

Kommer til å legge ut alle CD'er vi kommer til å utgi på internett.

Men viss man ser bort fra artistene som er ukjente og som vil bli oppdaget, så har vi jo de i den andre enden som alle kjenner til.

Fks. Metallica, Britney Spears osv.

Tviler på at de blir satt på gata av hybeleiern av at en fattig student "tyvhører" på noen av sangene deres, på en annen side så burde de få bedre holdninger så folk kan tenke seg å bruke penger på musikken deres. :thumbup:

Edit: Intet politi, storting eller regjering vil NOEN sinne hindre meg i å legge skiva jeg har betalt 189 hardt-tjente kroner på, på alle mediene som måtte befinne seg i huset mitt.

Folkens, dette må vi kjempe mot! :hrm:

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han mener reaksjonen fra norske platekjøpere er urimelig.

- Reaksjonen er litt som om man har ønsket seg bil og tog til jul av fattige foreldre, og når man faktisk får opptrekksbil, så reagerer man med at det er urefferdig at man ikke fikk tog, for det ønsket man seg også, skriver Bing.

Det ville jo være interessant å vite om Bing mener at musikkindustrien skal kunne bestemme hvilket utstyr jeg må ha for å spille av musikk. Tenk om det dukker opp en rekke ulike formater, som alle krever forskjellig utstyr? Tenk om jeg må betale for hver gang jeg vil høre en sang, eller hvis jeg vil høre på den i bilen, og ikke bare på anlegget i stua?

Her tror jeg rett og slett ikke Bing har tenkt seg godt nok om. Eller så støtter han informasjonkontroll og at andre skal kunne bestemme når, hvor og hvordan jeg skal høre på musikken jeg har kjøpt og betalt for.

Jeg synes også sammenligningen til Bing er ganske håpløs. Selvsagt reagerer man når en så drastisk ting som å forby omgåelse av kopisperre foreslås. Det er faktisk ingen liten sak for de som bryr seg om rettighetene sine.

Musikk er noe man kjøper. Det er ikke noe man leier. Derfor er det urimelig å tvinge en leiekontrakt på folk som vil kjøpe musikk.

For å være ærlig så er du den første jeg har lagt merke til som har en gjennomført ufin tone når folk er uenige med deg.

Sier han som prøver å latterliggjøre folk med andre meninger hele tiden, ved å stadig hinte til at de må være dumme og tabloidiserte. Hva med å prøve å holde deg til saken for en gangs skyld?

Lenke til kommentar
Tenk om jeg må betale for hver gang jeg vil høre en sang, eller hvis jeg vil høre på den i bilen, og ikke bare på anlegget i stua?

Nettopp!

Idioti!

En stor del av grunnen til at jeg kjøper en CD isteden for å laste den ned, er at da får man kvalitetsfølelsen av at man kan sette den i samlingen og være stolt av at man eier den gode plata.

Dette blir ruiniert, og det blir meningsløst å kjøpe cd'er!

Det blir som å gå i lånte sokker!

Du får ikke følelsen av at det er dine, og må passe på at det ikke blir hull. :p (vet, dårlig eksempel, se på klokka)

Lenke til kommentar
Sier han som prøver å latterliggjøre folk med andre meninger hele tiden, ved å stadig hinte til at de må være dumme og tabloidiserte. Hva med å prøve å holde deg til saken for en gangs skyld?

Jøss, der klarte du jammen å slenge dritt igjen. Morsomt.

Det må være lov å forvente at folk som kan lese - og kommer med bombastiske uttalelser på ulike forum - setter seg litt mer inn i en så alvorlig sak som dette er enn bare å ta krigsoverskriftene fra VG og Dagbladet for god fisk. Jeg har null respekt for folk - uansett situasjon - som bare lar seg rive med av massene uten å vite hva de egentlig er for eller imot.

Ref. alle som de første dagene etter lovforslaget var hellig overbevist om at MP3 kom til å bli forbudt og at man bare kunne kaste iPoden sin siden det ikke var lov å bruke den mer...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Som gitarist i et band som snart får platekontrakt (viss ting går som planlagt) så syns jeg at fildeling er topp for å oppdage ukjente artister og diskutere musikk med andre.

Kommer til å legge ut alle CD'er vi kommer til å utgi på internett.

Lykke til :)

Men hva i all verden skal du/dere med platekontrakt når dere skal gi bort all musikken deres gratis? Da vil jo et selskap bare være en hemsko som kommer til å kreve igjen penger som er betalt for studiotid o.l. ved å ta betalt for musikken deres.

Betal heller studio/mix/produsent osv. selv så står dere helt fritt til å gi bort musikken etterpå - mange studioer ligger langt under 1000-lappen pr. time (inkl. tekniker) nå idag, så det er ikke nødvendigvis svindyrt å spille inn et album hvis man forebereder seg godt og kan gjøre mye på dugnad.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Bing er kjøpt av den amerikanske musikk-og filmbransjen! :ohmy:

Han mener reaksjonen fra norske platekjøpere er urimelig.

- Reaksjonen er litt som om man har ønsket seg bil og tog til jul av fattige foreldre, og når man faktisk får opptrekksbil, så reagerer man med at det er urefferdig at man ikke fikk tog, for det ønsket man seg også, skriver Bing.

Eller er han helt på bærtur eller åndssvak montro - det er visstnok alle som ser på denne loven som noe annet enn satans verk... :hmm:

Uansett; håper alle gjør sin borgerplikt og gjør sitt beste for å spamme og søple til nettmøtet VG skal ha på torsdag; folk som løper storkapitalens ærend bør ikke komme til orde med sine løgner og forkvaklede syn på hva som er rett og galt!

Synes Bing har en lett skivebom på sine kommentarer i VG. Ta for eksempel:

"«Om bruker f.eks. kjøper en CD-plate, kan ikke bruker ha noen rimelig forventning om å kunne spille denne direkte av i en MP3-spiller som ofte er på størrelse med et armbåndsur, er integrert i mobiltelefonen eller finnes som programvare på datamaskinen,» heter de i en av regjeringens mest omdiskuterte merknader til forslaget.

- Ja, er det så merkelig? Hvis du kjøper en bok, har du heller ingen rimelig forventning om å kunne lese den på skjerm, skriver Bing i en kommentar til VG Nett."

Er det bare jeg som forventer at jeg har lov til å scanne inn mine egene bøker og lese de på en dataskjerm om jeg ønsker det?

AtW

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som egentlig er motivasjonen til denne Bing.

Han prøver å sammenligne en bok på TV vs. en bok som man leser. Greit nok at han velger å gjøre denne sammenligningen men det viser bare hvor lite han også har forstått av dagens teknologi. (Noe som er ganske trist, men i likhet med de som har utformet loven så kommer selvfølgelig ikke dette som et sjokk tatt hans holdning i betrakning). Han har kanskje ikke fått med seg at Mp3 spillere er noe som har vært helt vanlig å bruke i flere år, til forskjell fra "å se en bok på TV" som den godeste "Bing" foretrekker å si. Kanskje greit at han holder seg til TV og bøker siden han tydeligvis ikke vet særlig mye om 5 år gammel teknologi.

Uansett, jeg regner dermed også med at denne Bing mener at det bør nedfelles i lover at en person feks. ikke kan lese høyt fra en bok til en annen person. Man kan jo ikke forvente seg at man skal få høre en bok som er ment for å leses? Til det har man jo lydbøker som man da må kjøpe. :roll:

Og det er et hav av forskjell mellom det som "kan forventes" og det som faktisk skal forbys ved lov!!

Synes også han avslører seg kraftig ved utsagn som "

jeg gjetter på at dette er den mest lempelige implementering til nå, skriver han."
Kjempefint Bing! Fint at hans undersøkelser og delaktighet i denne loven er basert på gjetting! Jeg gjetter herved på at du bør gå innom nærmeste butikk og spørre dem om hva en mp3 spiller er. Hvis du føler deg riktig oppegående kanskje noen også kan forklare deg konseptet med CD vs. musikk. Men ikke finn på å spørre om vanskelige ting som "Flac" ol. Da vil du bare bli enda mer forvirret.

PS! Videospilleren din skal blinke "00:00" kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Musikk er noe man kjøper. Det er ikke noe man leier. Derfor er det urimelig å tvinge en leiekontrakt på folk som vil kjøpe musikk.

Det er nok her endel av sakens kjerne ligger.

Plateselskapene/filmselskapene vil vri dette over til at det vi betaler for, kun er en lisens for å høre/se på musikken/filmene i et bestemt format, på bestemt utstyr, som de dikterer hvordan skal fungere.

Altså, man skal ikke eie det man har kjøpt - men leie det. Hvilket jo er veldig kjekt for musikkindustrien og filmindustrien...

"Nei, nå har du kun kjøpt deg en lisens for å høre på CD-plata på en CD-spiller. Hvis du vil høre musikken på en iPod, så får du kjøpe deg en lisens for det også. Skal du ha musikken på MP3 i bilen, så må du kjøpe deg enda en lisens"

Dette åpner i høy grad for fremtidige utskiftninger av formater, hvorpå de kan selge det samme produktet om og om igjen...

Hele industrien er kun drevet av penger. Den beste måten vi kan påvirke det på, er å ta dem der det svir mest - i lommeboka.

Lenke til kommentar

Jøss, der klarte du jammen å slenge dritt igjen. Morsomt.

Dette kalles ikke å slenge dritt, men å vise hvordan bl.a. du slenger dritt. Måten du slenger dritt på er ved å stadig insinuere at de som ikke er enige med deg er idioter som ikke følger med.

Å si at du latterliggjør folk er ikke å slenge dritt.

Å si at du insinuerer at folk er dumme og tabloidiserte er ikke å slenge dritt.

Å be deg å holde deg til saken er ikke å slenge dritt.

I sitatet over har du ikke klart å utheve noe som helst som har med drittslenging å gjøre. Anklager, ja, men det er ikke drittslenging. Drittslenging er å påstå at alle som ikke er enige med en selv er tabloidiserte, bare leser overskrifter, og ikke skjønner hva dette går ut på. Det er du skyldig i. Du slenger dritt.

Det må være lov å forvente at folk som kan lese - og kommer med bombastiske uttalelser på ulike forum - setter seg litt mer inn i en så alvorlig sak som dette er enn bare å ta krigsoverskriftene fra VG og Dagbladet for god fisk. Jeg har null respekt for folk - uansett situasjon - som bare lar seg rive med av massene uten å vite hva de egentlig er for eller imot.

Der har vi denne holdningen igjen: "Hvis ikke du er enig med meg, er du en idiot som ikke klarer å tenke selv."

Et klassisk tilfelle av hersketeknikk.

Ref. alle som de første dagene etter lovforslaget var hellig overbevist om at MP3 kom til å bli forbudt og at man bare kunne kaste iPoden sin siden det ikke var lov å bruke den mer...

Hvis du hadde brukt mer tid på å lese det som faktisk ble diskutert istedenfor å automatisk slenge dritt til alle som er uenige med deg, så hadde du sett at de aller fleste har fått med seg at det kun gjelder plater med kopibeskyttelse.

Og det er nettopp dette som er et av de største problemene med lovforslaget. Det burde vært forbud mot kopibeskyttelse, ikke motsatt.

Lenke til kommentar
- Ja, er det så merkelig? Hvis du kjøper en bok, har du heller ingen rimelig forventning om å kunne lese den på skjerm, skriver Bing i en kommentar til VG Nett."

Er det bare jeg som forventer at jeg har lov til å scanne inn mine egene bøker og lese de på en dataskjerm om jeg ønsker det?

Nei, Bing bommer totalt med en del av kommentarene sine.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske overrasket, for jeg trodde Bing var en ganske oppegående kar. Jeg har lest mange av bøkene hans. Men jeg vet ikke hvilken kompetanse han har på akkurat dette området. Han er visst professor innenfor jus, og jeg ville tro at han har en del peiling på IT også. Men kanskje han har best greie på jus, tross alt, og bøkene hans er jo fri fantasi uansett.

Lenke til kommentar

I følge lovforslaget er det "forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessytemer".

Hvis beskyttelsessystemet kan omgås, så var det kanskje ikke så effektivt likevel?

Kanskje med konsekvensen at det ikke blir ulovlig å knekke beskyttelsessystemer, fordi hvis et slikt system er effektivt, så vil det jo ikke være mulig å knekke det uansett.

Lenke til kommentar
Kanskje med konsekvensen at det ikke blir ulovlig å knekke beskyttelsessystemer, fordi hvis et slikt system er effektivt, så vil det jo ikke være mulig å knekke det uansett.

Hehe, evt. kan man fjerne(lovlig) beskyttelsen med den hensikt å gjøre den kopierte CD'en spillbar på annet tilsvarende utstyr(ikke noe så teknisk komplisert og vanskelig som en MP3 spiller). Det nye eksemplaret har nå lovlig fått fjernet kopibeskyttelsen/brukersperren og kan følgelig brukes til å lage skumle MP3 filer med.

Lenke til kommentar

Det var en del interessante svar i den artikkelen hos Nettavisen. Likte bl.a. veldig godt den med at plateselskapene ikke får noen kompensasjon for plater med kopibeskyttelse.

Men gleder meg til å se den endelige lovteksten som skal godkjennes eller forkastes. Da vet man i det minste hva man kan protestere mot.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner dog ikke helt om en kar som dette de ikke vil forstå eller rett og slett er så teit at han ikke forstår konseptet "musikk":

"CD-spillere er relevante for avspilling av CDer, MP3-spillere for MP3-filer. Det er formatet som avgjør.

Når du kopierer til deg selv eller dine venner, kan du kopiere til et hvilket som helst lagringsmedium. Du kan også komprimere."

Så dersom man skifter navn og kaller en mp3 spiller for en CDspiller så vil det da bli greit? :roll:

Det bør vel også nevnes at det følgelig bør være lovbefestet at man ikke har lov til å montere en bilstereo i en minibuss. :roll:

Ser også at han begynner å bevege seg ut på svært avanserte områder når han faktisk nevner at "Du kan også komprimere". Er han virkelig så sikker på at å komprimere musikk ikke er farlig og bør forbys?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...