Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Ifølge de forklaringene som er publisert så kommer det til å bli forbudt om cden er kopibeskyttet ja.

Ifølge Philips er ikke en CD kopibeskyttet. Dersom slike lover blir innført, kommer Philips til å kjøre en hardere linje, hvor det tydelig skal merkes at produktet ikke er en CD.

Forklaringene som er publisert er grove forenklinger, også kjent som tabloide. Det er lovlig å kopiere egne innkjøp til relevant avspillingsutstyr. De eneste som har sagt noe om at mp3-spiller ikke dekkes av dette er idiotene som skrev kommentarene i proposisjonen. Det som betyr noe for forbrukeren er lovteksten.

Forøvrig, Sony, et av verdens største plateselskaper, selger mp3-spillere. Kommer de til å saksøke seg selv tror du?

Jeg velger å vente til jeg ser hvordan lovforslaget blir seende ut til slutt, etter at kompromisser etc. har blitt hamret ut. Jeg har ganske klare meninger om lovforslaget slik det ligger nå, men jeg ser enkelte har det så morsomt med å gjette på hva jeg mener, så hva jeg faktisk mener selv blir visst mindre interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge de forklaringene som er publisert så kommer det til å bli forbudt om cden er kopibeskyttet ja.

Ifølge Philips er ikke en CD kopibeskyttet. Dersom slike lover blir innført, kommer Philips til å kjøre en hardere linje, hvor det tydelig skal merkes at produktet ikke er en CD.

Forklaringene som er publisert er grove forenklinger, også kjent som tabloide. Det er lovlig å kopiere egne innkjøp til relevant avspillingsutstyr. De eneste som har sagt noe om at mp3-spiller ikke dekkes av dette er idiotene som skrev kommentarene i proposisjonen. Det som betyr noe for forbrukeren er lovteksten.

Forøvrig, Sony, et av verdens største plateselskaper, selger mp3-spillere. Kommer de til å saksøke seg selv tror du?

Jeg velger å vente til jeg ser hvordan lovforslaget blir seende ut til slutt, etter at kompromisser etc. har blitt hamret ut. Jeg har ganske klare meninger om lovforslaget slik det ligger nå, men jeg ser enkelte har det så morsomt med å gjette på hva jeg mener, så hva jeg faktisk mener selv blir visst mindre interessant.

Du skjønner godt hva jeg mener med kopibeskyttet CD, ikke noe vits å drive med latterlig flisespikking.

De "idiotene som skrev kommentarene" er vel de samme menneskene som har utformet lovforslaget, er det ikke?

AtW

Lenke til kommentar

Du har rett, ATWindsor. TEE driver med flisespikking, og ser ikke realiteten: At folk flest ikke ser forskjell på en kopibeskyttet "CD" og en ekte CD. De forventer seg at så lenge det ligner på en CD og fremstår som en CD, så fungerer det også som en CD.

TEE mener visst det er uproblematisk at man ikke får konvertere fra kopibeskyttet medie til et digitalt format (CD til MP3, etter det de som står bak lovforslaget sier). Men hva skjer når det kommer et format der kopibeskyttelsen er bygget inn?

TEE vil også vente og se hvordan lovforslaget blir seende ut. Han skjønner ikke at hvis vi ikke sier fra , så kan det være for sent.

I det hele tatt er TEE utrolig korttenkt, og han ser ikke dette i et større perspektiv. Kanskje er det bare noen få kopibeskyttede "CDer" i dag. Kanskje vil lovforslaget endres på. Men om noen år kan vi ha fått nye formater som ingen får kopiert til andre digitale formater på grunn av foreldede og ugjennomtenkte lover, og lovene gikk gjennom fordi TEE og andre oppfordret folk til å forholde seg rolig, og ikke skrike opp når regjeringen gjør noe idiotisk.

TEE kan være så apatisk han bare vil. Mange andre kjemper mot apatien og mot løgnpropagandaen.

De grove forenklingene er det TEE og kameratene hans som står for.

Lenke til kommentar
TEE mener visst det er uproblematisk at man ikke får konvertere fra kopibeskyttet medie til et digitalt format (CD til MP3, etter det de som står bak lovforslaget sier). Men hva skjer når det kommer et format der kopibeskyttelsen er bygget inn?

Og nok en gang må du bruke fantasien for å finne noe du kan kritisere, hva? Hvis du ikke har noe annet å finne på enn å tillegge meg meninger og bruke fri fantasi burde du seriøst vurdere å finne deg en hobby. Hvor i lovteksten forbys kopiering fra CD til mp3?

TEE vil også vente og se hvordan lovforslaget blir seende ut. Han skjønner ikke at hvis vi ikke sier fra , så kan det være for sent.

Du vet ikke hva du protesterer mot. Det som er lagt frem nå er forslag. Det vil bli endret før det vedtas. Med de signalene som er gitt så langt vil det bli endret betydelig. Men du viser jo veldig tydelig at du foretrekker å forholde deg til hvordan ting kanskje kan være istedet for realiteter.

Hvilke kamerater er det du snakker om forresten? Har du vært i medisinskapet igjen og fått i deg noe som gjør at du ser store konspirasjoner? Prøv å forholde deg til det du vet noe om istedet for å dikte opp ting bare for å kunne krangle.

Lenke til kommentar
Du skjønner godt hva jeg mener med kopibeskyttet CD, ikke noe vits å drive med latterlig flisespikking.

Jus er flisespikking. Dersom man kan få begrepet "kopibeskyttet CD" inn i lovteksten vil det du kaller "latterlig flisespikking" være nettopp det som sikrer rettighetene dine.

Lenke til kommentar

TEE, du er merkelig åpen for å la dette gå upåaktet hen. Vil du lede oppmerksomheten bort fra dette elendige lovforslaget? Selv om du er apatisk, så betyr ikke det at alle andre er det. Enkelte av oss bryr oss faktisk om rettigheter, og reagerer når rettigheter tas fra oss.

Du kan finne forslaget her.

Her presiserer de:

Departementet understreker at det f.eks. ikke med rimelighet kan forventes at en CD-plate lar seg spille av i en MP3-spiller, og en MP3-spiller kan da ikke være en relevant avspiller for en CD-plate.

...

En vil f.eks. kunne kopiere en kopisperret CD-plate om dette er nødvendig for å spille den av i CD-spilleren i bilen, men begrensningen om relevant avspillingsutstyr gjør at en ikke vil kunne konvertere den samme platen for å spille den av i MP3-spilleren

Les også hva EFN har å si om saken:

http://www.efn.no/privatkopiering-lovforslag.txt

Er det ikke merkelig at din utrolige neddyssing står i skarp kontrast til ekspertuttalelser, og selv uttalelser fra lederen i Poltiiets fellesforbund?

Du virker veldig sikker på at lovteksten vil endres. Det kan så være. Men kanskje endres den i en enda mer negativ retning. Det kan vi ikke godta. Vi må si ifra nå, og ikke la folk som deg tvinge oss til apati.

Lenke til kommentar

Folkens... Det er bare TEE og Inger Marie som har skjønt det.

Eksperter som Gisle Hannemyr har ikke skjønt det. Politiet har ikke skjønt det. EFN har ikke skjønt det. Media har ikke skjønt det. Høyre har ikke skjønt det. De som har skrevet lovteksten har ikke skjønt det.

Det er TEE som har skjønt det, og han er i skjønn forening med Inger Marie Sunde, hvis uttalelser harmonerer bra med underholdningsindustriens krav. Gi underholdningsindustrien politimyndighet!

Lovforslaget vil være vanskelig å håndheve, men det er med på å bevisstgjøre at du er en heler når du laster ned ulovlig musikk fra Internett, sier Inger Marie Sunde.

Hun er datakrimekspert i Økokrim og var aktor i saken mot DVD-Jon. Han var tiltalt for å ha utviklet et program som gjør at man kan kopiere DVD-plater til privat bruk.

-  Hvis myndighetene virkelig ville komme denne praksisen til livs, burde de sette musikkbransjen i stand til å beskytte sin egen opphavsrett, sier Sunde.

-  I Norge er det bare politiet som har tilgang til sporingsinformasjon. Det er en altfor omfattende oppgave for politiet å finne forbrukere som laster ned ulovlig musikk på nettet, sier hun.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
På tide å sette deg inn i saken før du rakker ned på andre, kanskje?
Sunde er den typen menneske som ville passet inn i Kina eller tilsvarende land. Der kunne hun kjørt på med de menneskefiendtlige holdningene sine.
Det du ikke må gjøre, Zythius, er å høre på folk som TEE, som prøver å late som det nye lovforslaget er uproblematisk
I det hele tatt er TEE utrolig korttenkt,
TEE, du er merkelig åpen for å la dette gå upåaktet hen. Vil du lede oppmerksomheten bort fra dette elendige lovforslaget? Selv om du er apatisk, så betyr ikke det at alle andre er det. Enkelte av oss bryr oss faktisk om rettigheter, og reagerer når rettigheter tas fra oss.
Folkens... Det er bare TEE og Inger Marie som har skjønt det.

Du har virkelig problemer med å akseptere andres meninger - til de grader at du glatt går til personangrep på folk som er uenige med deg.

Toleranse? Rettigheter? Respekt? Vilje og forslag til problemløsning? Jeg ser ingenting av dette i dine innlegg - kun et lysende hat mot mennesker som har et annet synspunkt enn deg.

Det er bestandig interessant med mennesker som har løsningen på alt og tror de vet hva som er best for alle.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Eksperter som Gisle Hannemyr har ikke skjønt det. Politiet har ikke skjønt det. EFN har ikke skjønt det. Media har ikke skjønt det. Høyre har ikke skjønt det. De som har skrevet lovteksten har ikke skjønt det.

Jeg leser meget nøye hva Gisle Hannemyr sier om lovforslaget. Jeg leser hver eneste dag hva han sier om det. Gjør du? Det virker som om du kun leser de forkortede utgavene som VG og Dagbladet gjengir. Han kommer med kommentarer hver eneste dag om denne saken. I motsetning til deg foretrekker jeg å faktisk se folks meninger istedet for å bruke fantasien og kjefte på hva de kanskje kunne mene.

F.eks. har Hannemyr dette å si om det såkalte forbudet mot å overføre til mp3-spillere.

Det står ikke noe sånt i loven.

Noe vås ala det du gjengir står i /proposisjonen/ (greia der

dep'tet forteller hvorfor de synes loven er fin) - men i loven

brukes følgende ordlyd:

«Det er ikke tillatt å framstille eksemplar [...] på

grunnlag  av et eksemplar som har vært gjenstand for

eller er resultat av en omgåelse av tekniske

beskyttelsessystemer [...]»

Dette er rimelig generellt - så generellt at det endog gjør det

ulovlig å knekke analoge sperrer (som macrovision).

Så den faktiske lovteksten er altså så generell at den i teorien kan ramme alt. Dette er en helt vanlig måte å skrive loven på. Den skal være generell slik at rettspraksis lettere kan tilpasses utviklingen. I praksis betyr det at dersom noen skulle være dumme nok til å anmelde for bruk av mp3-spillere, henlegges saken som intet straffbart forhold, siden det faktisk er lov å kopiere til relevant avspillingsutstyr. Og loven forbyr ikke mp3-spillere som relevant avspillingsutstyr. Noen få teknologisinker i departementet er de eneste som har kommet med noe sånt tull. Det står ingenting om mp3 i lovteksten.

Lenke til kommentar

Jus er flisespikking. Dersom man kan få begrepet "kopibeskyttet CD" inn i lovteksten vil det du kaller "latterlig flisespikking" være nettopp det som sikrer rettighetene dine.

Dette er ingen vedtatt lov, de som skriver lover er ikke helt bak mål heller, det er mye mer fruktbart å diskutere departementets intensjon med loven, da detaljer i formuleringen lett kan endres.

AtW

Lenke til kommentar

Andre enn meg som reagerer på at proposisjonen sier det er lov å kopiere en kopisperret plate, men ikke å bruke utstyr som gjør det mulig?

Ville jo være det samme som at det ville være lov å trimme mopeder og kjøre de på offentlig vei, men å være i besittelse av trimsettet er ulovlig. Merkelig... grunnen til at trimsett er lov idag er jo at du skal kunne bruke det i motorsportsammenheng (dragracing)

Lenke til kommentar

Hele temaet med kopieringsbeskyttelse mm. er ikke nødvendigvis noe regjeringsmakten er veldig opptatt av eller interessert i, men det de er interessert i er at norsk lov skal "harmonisere" med EU's lovgivning. Det er tross alt et EU-direktiv som ligger til grunn her og ingen av Norges regjeringer har gjort særlig motstand mot noen av direktivene. Norge har faktisk vetorett på direktivene, men bruker den aldri. Dette er norsk demokrati i praksis.

Lenke til kommentar
Du har virkelig problemer med å akseptere andres meninger - til de grader at du glatt går til personangrep på folk som er uenige med deg.

Jeg angriper med glede Big Brother-Sunde, for hun er virkelig en fare for demokratiet.

Når det gjelder "personangrep", så er det jo greit for deg å ta sitater ut av en sammenheng og med vilje fordreie fakta. Dette er vi jo vant til nå, f.eks. når industrien selv rapporterer økt salg av CDer, og du vil ha det til at den taper stort på piratkopiering.

Hva synes du om disse saklige kommentarene? Du reagerer ikke når meningsmotstandere får servert personangrep, gjør du vel? Nei, det hadde jeg egentlig ikke forventet.

Sitater:

"Ta deg en pille og kom deg bort fra skjermen litt. Du har tydeligvis sittet litt for lenge."

"du fungerer som løpehund for kriminelle pirater som selger DVD- og CD-plater for millionbeløp"

"Og der hadde du ikke noe å argumentere med lenger nei."

"Hvis du ikke har noe annet å finne på enn å tillegge meg meninger og bruke fri fantasi burde du seriøst vurdere å finne deg en hobby."

"Har du vært i medisinskapet igjen og fått i deg noe som gjør at du ser store konspirasjoner? Prøv å forholde deg til det du vet noe om istedet for å dikte opp ting bare for å kunne krangle."

Toleranse? Rettigheter? Respekt? Vilje og forslag til problemløsning? Jeg ser ingenting av dette i dine innlegg - kun et lysende hat mot mennesker som har et annet synspunkt enn deg.

Nå har ikke din dømmekraft vist seg å være den beste.

Det er bestandig interessant med mennesker som har løsningen på alt og tror de vet hva som er best for alle.

Ja, som de som mener at alle som har problemer med lovforslaget ikke klarer å tenke selv?

Lenke til kommentar
Hva synes du om disse saklige kommentarene? Du reagerer ikke når meningsmotstandere får servert personangrep, gjør du vel? Nei, det hadde jeg egentlig ikke forventet.

Sitater:

"Ta deg en pille og kom deg bort fra skjermen litt. Du har tydeligvis sittet litt for lenge."

"du fungerer som løpehund for kriminelle pirater som selger DVD- og CD-plater for millionbeløp"

"Og der hadde du ikke noe å argumentere med lenger nei."

"Hvis du ikke har noe annet å finne på enn å tillegge meg meninger og bruke fri fantasi burde du seriøst vurdere å finne deg en hobby."

"Har du vært i medisinskapet igjen og fått i deg noe som gjør at du ser store konspirasjoner? Prøv å forholde deg til det du vet noe om istedet for å dikte opp ting bare for å kunne krangle."

Du må da tåle å få tilbake kommentarer i samme tone som du gir til andre.

Lenke til kommentar
Hva med å kommentere det hkm faktisk sier om å gi underholdningsbransjen økt myndighet til å forfølge musikk- og filmdelerne?

Det har jeg allerede kommentert. Hva med å lese tråden?

Hva med å la vær å svare så frekt.

"Når det gjelder at underholdningsindustrien skulle ha tilnærmet politimyndighet er jeg sterk motstander av det."

..er alt jeg finner fra deg.

Å si noe slikt som hkm siterer henne på er alarmerende. Hvilke videre visjoner hun har fra dette lovforslaget bør være innlysende.

Når du vet (regner jeg med) hvilke pengesummer bransjen kan legge på bordet og hvilken hær av lobbyister de kan kjøpe for dem, ser jeg ærlig talt ikke hvordan du kan ta så lett på lovforslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...