Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men du jobbet der?

 

Jeg kan med glede fortelle deg at de fleste i politiet ser ut til å synes at lovforslaget er forkastelig, delvis fordi det er umulig å håndheve, og delvis fordi det gjør oss til en nasjon av kriminelle.

Jeg har ikke sagt noe som helst om hva jeg mener om dette siste lovforslaget. Jeg har heller ikke sagt noe om hva jeg mener om saken mot GUI-Jon ble trukket for retten. Om det skulle være spennende for noen, kan jeg sikkert si hva jeg personlig mener om begge deler.

 

Når det gjelder at underholdningsindustrien skulle ha tilnærmet politimyndighet er jeg sterk motstander av det.

 

Det jeg reagere på er at det liksom skal være så synd på GUI-Jon. Han skrøt av å ha utviklet et program han knapt visste hvordan fungerte, og han skrøt av medlemskapet sitt i MORE. Det ble stilt spørsmålstegn ved lovligheten av deCSS, det ble etterforsket og de valgte å gå til sak. Det er en helt vanlig prosess som skjer hver dag.

Lenke til kommentar

Kjenner DVD-Jon ganske godt, har gått i samme klasse som han i 6 år. Er ikke synd på gutten i det hele tatt, han sluttet etter förste året på videregående etter å ha blitt tilbudt kjempe-jobb i Oslo, der han også fikk tilgang til gratis bolig i sentrum :p Tror ikke han klager for å si det sånn, hehe.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt mitt (ta det som du vil):

 

Syntes at det har vært mye fokusering på Musikkindustrien som eneste distrubutøer innen media og om deres tap. Etter min mening (og erfaring) må man se på alt av media og underholdning som en helhet (ja mye kommer som et tillegg). Og jeg tror (les: TROR) at film og spill har "spist" av musikk markedet mer en det nedlasting av opphavsrettsbeskytted materiale har gjort. Leste akkurat en artikkel i forrige ukes VG eller Dagbladet om en omfattende rapport som konkluderte med akkurat dette.

 

Jeg har også lagt merke til at fler butikker har valgt og gå inn på det og selge DVD-filmer mer enn Musikk (min jobb valgte og slutte med CDr for noen år siden). Det er også mindre fortjeneste på muikk (for en butikk) en det er på en film, når vi solgte musikk kjøpte vi de inn til mellom ***-*** kr legger man moms og frakt på dette så begynner prisen og stige lenge før forbruker har fått produktet. En DVD til sammenligning koster inn ca. (Ny) ***-***,- (Gammel) ***-*** (uten MVA, frakt, lokalleie strøm, etc.). !!OBS!! noen butikker kjører dumpingpriser (selger med tap) eller får spessialavtaler (noe som de ikke skal få ifølge dist.) som gjør at priser kan nesten bli latterlige om man samenligner.

 

Jeg tror vi alle har forskjellige kjøpsvaner og preferanser på hva vi liker. De 2-3 siste årene har jeg brukt ca. 50-60 tusen (for og ikke ta hardt i) på filmer og serier. Til samenlikning har jeg kanskje brukt max. 2000 på musikk (ikke medregnet konserter). Men jeg kjenner kunder som bruker mye mer en dette på film. Andre prioriterer musikk framfor film og bruker mye penger på dette, og noen på noe så urgamelt som BØKER, så er det igjenn noen som blander alt dette til en herlig liten smørje (tror de fleste hvner under dette).

 

Jeg tror det ikke er noen fasit svar her. Tall kan manipuleres fra ende til annen enten possitivt eller negativt. All form for Pirataktivitet burde slås ned på!!!! Bare ikke la det gå utover de som nedlaster opphavsrettsbeskytted materiell til privat bruk enten det er i godvilje eller med hensikt av å slippe og kjøpe. Tror ikke markedet tar skade av litt nedlasting, de fleste kjøper den orginale kopien om de liker filmen/musikken framfor og bare ha det på harddisken (min erfaring av hva kunder forteller meg).

 

Ps. Dårlig tid på og skrive dette.

føl deg fri til å slakte dette inlegget (bare ikke persjonangrep). Og det er nok nok av dårlig Norsk her (hehe). vær en stor mann og se igjennom dette.. Takk.. bare min mening (som du er oppfordret til å forandre :thumbup: )

 

Edit: Fjernet noen priser jeg strenkt tatt ikke har lov til å oppgi i følge arbeidskontrakten min... Nok og si Musikk tjente vi dårlig/ingenting på med tanke på inkjøpspris, filmer (nye) tjener vi på med tanke på returrett og volum og Filmer (gamle) tjener vi på med tanke på mangfold av titler.

Endret av Gimlin
Lenke til kommentar

Vi glemmer 2 industrier i denne tråden, nemlig programvareindustrien og spillindustrien med lillebill i spissen.. Hvem er de verste? antakelig de 2 over...

 

Hva er felles for disse og de andre? De kjemper med nebb og klør for å opprettholde et kunstig høyt prisnivå.

 

Hva hadde skjedd om bakeindustrien gjorde det samme med brød, og det var forbudt å kopiere brødoppskrifter og bake brød hjemme? Jo vi hadde fått en formidabel hjemmekopiering/baking og sikkert masse organisert kriminalitet som drev med det samme og smugling av mel og opskrifter, etc..

 

Hva med å sette ned prisene på musikk, film og programmvare til et nivå som ligner brødpriser? Det ville ende med et salg som gjør det like vanlig å ta med en film eller cd som et brød når du er i butikken. Antakelig er råvareprisen på et kvaltetsbrød høyere en for en dvd inkl. royaltys, distribusjon osv.. Og om ikke; ganke lik..

 

20 kroner for en cd og 50 for en film er det en urimelig pris? Ville du kopiere da?

 

Hva skjer med industrien? Den vil leve like godt som før og antakelig doble sin fortjeneste mange ganger.. Ingen bryr seg om å kopiere noe så vanlig som film, musikk, eller programvare. Det er "melk og brød" varer. Det er jo et fåtall som baker brød og har ku i grasjen.. Bakriene og meieriene er neppe truet av piratkopiering, og det samme gjelder f/m/p/s industrien..

 

Antakelig flytter film og musikk seg fra primitive sjokkselgere i papp og over i etablerte butikkhyller og blir like vanlig i matbutikken som på bensinstasjon. Antakelig overlever musikk og filmbutikken også. Noen må jo også selge musikk og film for det litt smalere publikum...

 

Den eneste nyansen her er at melk neppe er et åndsverk, men hva med brød?

 

Er dette en god samenligning? Musikk og film er noe vi bruker hver dag, oftere en brød og melk. Vi ser på tv og hører på radio. Hvorfor kan vi ikke høre og se det vi vil for en overkommelig pris?

Lenke til kommentar
Heldigvis har aldri sone1 vært lovlig i norge, ett nytt utilslørt forsøk fra filmbransjen på å innskrenke våre rettighete for at de skal tjene mer penger.

Nja, det har vært litt frem og tilbake. En butikk i Bergen (CD1000 mener jeg de hette da) hadde et stort salg av sone1 filmer "fordi det skulle bli ulovlig å selge for forhandlerne". Dette var den tiden sone 1 filmer kom vanligvis vel over et halvt år før sone 2 filmene. Samme butikk heter nå DVD2000 (mener jeg å huske) og selger fremdeles enkelte sone1 filmer. De gjorde det i alle for et år siden. Men nå begynner sone 2 filmene og komme litt kjappere og, så nå er det ikke samme behovet.

 

Så et annet sitat fra samme mann

 

Ja, da er jo tydeligvis ikke din bekjentskapskrets representativ for befolkningen, da vet vi det. Dette gjelder forøvrig andre mennesker i tråden også, kan vi ikke få litt fakta på bordet, er litt lei av å høre livshistoriene til alle bekjentskapene til folk inne på forumet. Så små grupperinger vil uansett aldri bli representativt.

 

Ok. Hva mener du her? Det han sier med sin bekjentskapskrets gjelder min også, selv om de ikke kopierte så mye der jeg jobbet tidligere. Jeg har venner som betegner det som bortkastede penger om ikke datamaskinen står og laster ned 24/7. Jeg har og enkelte andre venner som kjøper en og annen DVD, og noen som kjøper eller låner stort sett alt av film og musikk de ønsker å ha. Men de sistnevnte er i voldsomt mindretall.

 

Dette ER fakta på bordet, min gode mann. Folk kommer trekkende med alle verdens former for statistikk. Da kan man ikke skjule seg bak "Ja men den undersøkelsen der er kjøpt og betalt av RIAA. Andre motbeviser den". Vi vet alle at statistikk kan vrides på. Derfor tok jeg og gav et utdrag av min bekjentskapskrets, og jeg ber deg og dere andre tro meg på at dette ikke er mennesker jeg trakk frem for å understøtte min teori fullt og helt, men de første menneskene jeg kom på.

 

Etter å ha tenkt meg om over lengre tid kan jeg med 95% sikkerhet si at det er knapt noen av de jeg kjenner som kjøper seg flere CDer eller filmer etter de har begynt å laste ned. Og ditt argument om små grupperinger holder heller ikke vann, min vennekrets er statistisk sett ganske forskjellig. JEg holder meg ikke bare til en spesiell subkultur. Dette er 50% folk jeg har vokst opp med på den øyen jeg er fra, og 50% andre som jeg har blitt kjent med via jobb og skole og slike ting.

Lenke til kommentar
Dette ER fakta på bordet, min gode mann. Folk kommer trekkende med alle verdens former for statistikk. Da kan man ikke skjule seg bak "Ja men den undersøkelsen der er kjøpt og betalt av RIAA. Andre motbeviser den". Vi vet alle at statistikk kan vrides på. Derfor tok jeg og gav et utdrag av min bekjentskapskrets, og jeg ber deg og dere andre tro meg på at dette ikke er mennesker jeg trakk frem for å understøtte min teori fullt og helt, men de første menneskene jeg kom på.

 

Etter å ha tenkt meg om over lengre tid kan jeg med 95% sikkerhet si at det er knapt noen av de jeg kjenner som kjøper seg flere CDer eller filmer etter de har begynt å laste ned. Og ditt argument om små grupperinger holder heller ikke vann, min vennekrets er statistisk sett ganske forskjellig. JEg holder meg ikke bare til en spesiell subkultur. Dette er 50% folk jeg har vokst opp med på den øyen jeg er fra, og 50% andre som jeg har blitt kjent med via jobb og skole og slike ting.

Prøver du å si at ditt minimale utvalg av venner (minimalt i ordets statistiske forstand, prøver ikke å impisere at du er upopulær ;)) Er bedre data en statistikk? Da tar du feil. Dine sannhetshistorier er mye mer subjektive enn noen statistikk vil være også. Du har ikke engang kontkrete før/etter-tall å vise til. Og dine venner er ikke representative for befolkningen, uansett hvor mye du ønsker det.

 

Derfor synes jeg personlig at håndfaste data er mye mer hjelpsomt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette ER fakta på bordet, min gode mann. Folk kommer trekkende med alle verdens former for statistikk. Da kan man ikke skjule seg bak "Ja men den undersøkelsen der er kjøpt og betalt av RIAA. Andre motbeviser den". Vi vet alle at statistikk kan vrides på. Derfor tok jeg og gav et utdrag av min bekjentskapskrets, og jeg ber deg og dere andre tro meg på at dette ikke er mennesker jeg trakk frem for å understøtte min teori fullt og helt, men de første menneskene jeg kom på.

Faktum er at musikkindustriens egne tall viser økende CD-salg, selv om overskriften på rapporten er noe slikt som "tap på grunn av onde fildelere".

 

Så salget er økende, men de mener altså at de ikke tjener nok! Og da har altså fildelerne skylda.

Lenke til kommentar
20 kroner for en cd og 50 for en film er det en urimelig pris? Ville du kopiere da?

Etter at jeg fikk øynene opp for billige Play.com, har jeg kjøpt filmer som aldri før. Jeg var faktisk ikke spesielt filminteressert før, og så det like gjerne på TV eller leide på sjappa hvis det var noe jeg ville se. Men det er såpass behagelige priser på Play.com at jeg nå kjøper flere i måneden.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alt dere har skrevet, men den "mp3-loven" de har funnet opp nå er idiotisk. Hvis jeg kjøper en CD så må da jeg få lov til å overfør den til min spiller?

 

Grunnen til denne loven er vel at produsentene vil tjene mer penger. (Feks at du ikke kan kjøpe musikk fra Microsofts systemer og spille den av på feks en Ipod)

Lenke til kommentar
Dette ER fakta på bordet, min gode mann. Folk kommer trekkende med alle verdens former for statistikk. Da kan man ikke skjule seg bak "Ja men den undersøkelsen der er kjøpt og betalt av RIAA. Andre motbeviser den". Vi vet alle at statistikk kan vrides på. Derfor tok jeg og gav et utdrag av min bekjentskapskrets, og jeg ber deg og dere andre tro meg på at dette ikke er mennesker jeg trakk frem for å understøtte min teori fullt og helt, men de første menneskene jeg kom på. 

 

Etter å ha tenkt meg om over lengre tid kan jeg med 95% sikkerhet si at det er knapt noen av de jeg kjenner som kjøper seg flere CDer eller filmer etter de har begynt å laste ned. Og ditt argument om små grupperinger holder heller ikke vann, min vennekrets er statistisk sett ganske forskjellig. JEg holder meg ikke bare til en spesiell subkultur. Dette er 50% folk jeg har vokst opp med på den øyen jeg er fra, og 50% andre som jeg har blitt kjent med via jobb og skole og slike ting.

Prøver du å si at ditt minimale utvalg av venner (minimalt i ordets statistiske forstand, prøver ikke å impisere at du er upopulær ;)) Er bedre data en statistikk? Da tar du feil. Dine sannhetshistorier er mye mer subjektive enn noen statistikk vil være også. Du har ikke engang kontkrete før/etter-tall å vise til. Og dine venner er ikke representative for befolkningen, uansett hvor mye du ønsker det.

 

Derfor synes jeg personlig at håndfaste data er mye mer hjelpsomt.

 

AtW

Fullstendig enig med ATW her, en vennekrets, uansett hvor forskjellige de nå enn måtte være, gir ikke i nærheten av en tilfredsstillende utvalgsgruppe. En statistikk, for å godkjennes, skal minst bestå av 30 stickprov, der hvert stickprov skal inneholde 1000 observasjoner. Først da er resultatet statistiskt godkjent, en annen sak som også er ekstremt viktig, er å velge ut rett utvalgsgruppe, noe som fryktelig vanskelig. Her kreves det mye planlegging og forskning.

 

Kan f.eks nevne et eksempel fra 1936 hvis jeg ikke husker feil, under presidentvalget i USA mellom Roosevelt og Landon. Bladet Literary Digest hadde forutsagt at Landon ville vinne med 60% mot 40%, der de viste til en undersøkelse bygd på utsendelse av hele 2,4 millioner undersøkelser! Rekord på den tida. Men utfallet ble en klar seier til Roosevelt! Meningsmålingen til Literary Digest bygde nemlig på et lite representativt utvalg av befolkningen. Bladet hadde sendt ut sine brev etter telefonkataloger og bileierlister. Men i 1936 var det ikke så vanlig med bil eller telefon. Dette førte til et stemmetall på Roosevelt som var 19% lavere enn det i virkeligheten ble.

 

Et artig eksempel ;)

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest alt dere har skrevet, men den "mp3-loven" de har funnet opp nå er idiotisk. Hvis jeg kjøper en CD så må da jeg få lov til å overfør den til min spiller?

Les det faktiske lovforslaget, og ikke bare VGs "oversettelse" av det. En mp3-spiller blir ikke ulovlig. Det blir heller ikke ulovlig å overføre CDene du kjøper til mp3-spillere. Det loven i praksis betyr, er at Norge nå får sammer regler som det har vært lenge for programvare. Nedlasting av kopibeskyttet materiale uten tillatelse blir forbudt.

 

De som tror at et slikt forbud har en praktisk betydning kan jo spørre seg selv om forbud mot nedlasting av programvare har ført til mindre piratikopiering av applikasjoner og spill.

Lenke til kommentar
Les det faktiske lovforslaget, og ikke bare VGs "oversettelse" av det. En mp3-spiller blir ikke ulovlig. Det blir heller ikke ulovlig å overføre CDene du kjøper til mp3-spillere.

Kjære vene.

 

Det du ikke må gjøre, Zythius, er å høre på folk som TEE, som prøver å late som det nye lovforslaget er uproblematisk. Det er det ikke. Det er snakk om å forby å omgå kopibeskyttelse og forby verktøy som kan brukes til dette. Dette er meget alvorlig, men industriens venner ønsker tydeligvis å tåkelegge debatten.

Lenke til kommentar
Fullstendig enig med ATW her, en vennekrets, uansett hvor forskjellige de nå enn måtte være, gir ikke i nærheten av en tilfredsstillende utvalgsgruppe. En statistikk, for å godkjennes, skal minst bestå av 30 stickprov, der hvert stickprov skal inneholde 1000 observasjoner. Først da er resultatet statistiskt godkjent, en annen sak som også er ekstremt viktig, er å velge ut rett utvalgsgruppe, noe som fryktelig vanskelig. Her kreves det mye planlegging og forskning.

 

Kan f.eks nevne et eksempel fra 1936 hvis jeg ikke husker feil, under presidentvalget i USA mellom Roosevelt og Landon. Bladet Literary Digest hadde forutsagt at Landon ville vinne med 60% mot 40%, der de viste til en undersøkelse bygd på utsendelse av hele 2,4 millioner undersøkelser! Rekord på den tida. Men utfallet ble en klar seier til Roosevelt! Meningsmålingen til Literary Digest bygde nemlig på et lite representativt utvalg av befolkningen. Bladet hadde sendt ut sine brev etter telefonkataloger og bileierlister. Men i 1936 var det ikke så vanlig med bil eller telefon. Dette førte til et stemmetall på Roosevelt som var 19% lavere enn det i virkeligheten ble.

 

Et artig eksempel ;)

Ja men her er poenget det at er det noe som går i favør av platebransjen så er det noe RIAA har bestilt, går det i disfavør så er det sannheten. Bukken og havresekken javisst, og det er klart at mine 30 kjente (som jeg ikke har før etter tall på av den grunn at jeg ikke pleier å telle det folk kjøper eller ikke) er så og si et lite tversnitt av folket.

 

Blant de jeg har nevnt er det flere studenter, yrkesfaglig utdannede, ingeniører (ingen professorer, ennå). Det er lesber, homser, straighte og transer. Det er folk i parforhold, ikke i parforhold, folk med og uten barn, folk med og uten lån på hus og hjem. De jobber i vidt forskjellige ting som butikker, laboratorium, platformer, snekkerverksted, skaderdyrutryddere og slike som har med hygieneartikler på offentlige steder. Isolatører, vernepleiere, etc.

 

De er politisk engasjert i varierende grader, og en god del av de er nyere bekjentskaper som jeg riktignok ikke har før-data på, men vet hva de sier. Jeg har nå flyttet over 1000 km fra der jeg vokste opp, fra Vestlandet til Nordnorge. Så det er en viss diversisjon på bosteder også.

 

Dette er et svært representativt utvalg javisst, selv om de er få. Ok, så holder det ikke vann statistisk sett, men igjen, poenget her var det at om man ikke stolte på statistikken måtte man svelge et par-tre kameler. Derfor hadde jeg håpt at FLERE kunne utlevere vennekretsene sine, så får man et noenlunde objektivt syn på det hele.

Lenke til kommentar
Kjære vene.

 

Det du ikke må gjøre, Zythius, er å høre på folk som TEE, som prøver å late som det nye lovforslaget er uproblematisk. Det er det ikke. Det er snakk om å forby å omgå kopibeskyttelse og forby verktøy som kan brukes til dette. Dette er meget alvorlig, men industriens venner ønsker tydeligvis å tåkelegge debatten.

Innbiller du deg at det blir ulovlig å kopiere en egen CD til mp3-spiller? Det står faktisk ikke noe som helst om det i loven. Regjeringen har nevnt noe om det i proposisjonen, men lovteksten som er foreslått sier ingenting om det.

 

Og nok en gang, jeg har ikke sagt hva jeg mener om den nye loven, så du kan gi pokker i å tillegge meg meninger. Men det ser ut til at det er den eneste måten du klarer å finne noe å kritisere på.

Lenke til kommentar
Kjære vene.

 

Det du ikke må gjøre, Zythius, er å høre på folk som TEE, som prøver å late som det nye lovforslaget er uproblematisk. Det er det ikke. Det er snakk om å forby å omgå kopibeskyttelse og forby verktøy som kan brukes til dette. Dette er meget alvorlig, men industriens venner ønsker tydeligvis å tåkelegge debatten.

Innbiller du deg at det blir ulovlig å kopiere en egen CD til mp3-spiller? Det står faktisk ikke noe som helst om det i loven. Regjeringen har nevnt noe om det i proposisjonen, men lovteksten som er foreslått sier ingenting om det.

 

Og nok en gang, jeg har ikke sagt hva jeg mener om den nye loven, så du kan gi pokker i å tillegge meg meninger. Men det ser ut til at det er den eneste måten du klarer å finne noe å kritisere på.

Ifølge de forklaringene som er publisert så kommer det til å bli forbudt om cden er kopibeskyttet ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...