Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Han gjorde tilgjengelig et program som kanskje var ulovlig i USA, men som ikke var ulovlig i Norge, og som ikke burde være ulovlig heller. Resultatet var at Sunde overkjørte og trakasserte gutten på vegne av industrien.

Han hevdet å ha utviklet programmet, og han ble anmeldt fordi MPAA mente det var ulovlig etter norsk lov. Dersom du ikke har fått det med deg, tas man for retten i Norge basert på norsk lovverk. Økokrim mente programmet brøt med norsk lov, derfor ble GUI-Jon tiltalt.

Og likevel ville MPAA-Sunde ødelegge livet til denne guttungen. Hun holdt på sitt til det siste.

Dersom du hadde fulgt med, ville du fått med deg at tiltalen om å utvikle programmet ble droppet. Man beholdt tiltalen for distribusjon, for å få dette avklart i rettssystemet. Det er helt vanlig praksis når politiet mener noen har gjort noe ulovlig. Noen ganger er retten uenig, og den som er tiltalt blir frikjent. Akkurat slik det skjedde med GUI-Jon.

Hvor er DVD-Jons rettssikkerhet? Har han fått en god erstatning for de tapte ungdomsårene? Har han fått tilbake alt utstyret, og kompensasjon for tiden det var beslaglagt?

Ja, han har fått erstatning på lik linje med alle andre som opplever å bli frikjent i en straffesak. Hvorfor pokker skal denne Jon spesialbehandles? Han har ikke gjort seg fortjent til noe bedre behandling enn det som er vanlig i straffesaker.

Nå er du uærlig og uredelig i din argumentasjon. DVD-Jon hadde ikke noe med slikt å gjøre i det hele tatt.

GUI-Jon var ikke medlem av MORE? Var det også bare noe han skrøt på seg? Å skryte på seg medlemskap i en crackergruppe, og fortsatt holde på historien om at han er med, når han sitter i en rettssak tiltalt for cracking er ikke videre intelligent.

Og hvorfor skal jeg roe meg ned? Det er du som legger opp til de store konspirasjonsteoriene. Jeg har ingenting med politiet å gjøre lenger, og jeg jobber heller ikke i underholdningsindustrien, så da må det jo ligge noe større bak dersom jeg skal tjene på at de ikke godtar utbredt tyveri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økokrim lot seg presse til å ta en veldig dårlig sak, Og det hersker liten tvil om hvem de ble presset av.

Poenget er at han skrøt av noe som Økokrim mente var et brudd på loven.

MPAA fikk inntrykket av at han hadde laget et program som ville være veldig ugunstig for dem. Derfor PRESSET de økokrim til å ta en sak som i Norge var rimelig svak.

Økokrim mente programmet brøt med norsk lov, derfor ble GUI-Jon tiltalt.

De lot seg presse til å ta saken!

Da de først var kommet i klemma gjorde de som best de kunne.

Nok en gang, det hersker det liten tvil om at saken ikke var særlig god.

Det samme hadde neppe skjedd hvis de ikke lot seg PRESSE!!!!

Det samme skjer med det nye lovforslaget som presses på av underholdningsindustrien. Den har kun et formål, nemlig å fremme underholdningsindustriens interesser.

PS.Hvis du ikke fikk det med deg. De lot seg PRESSE!

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Han hevdet å ha utviklet programmet, og han ble anmeldt fordi MPAA mente det var ulovlig etter norsk lov. Dersom du ikke har fått det med deg, tas man for retten i Norge basert på norsk lovverk. Økokrim mente programmet brøt med norsk lov, derfor ble GUI-Jon tiltalt.

Likevel hadde de det ikke klart for seg nøyaktig hva lovbruddet gikk ut på, så de forandret like godt mening underveis:

"Etter fire dager med avhør av vitner og bevisførsel, endret aktor Inger Marie Sunde fredag tiltalen mot DVD-Jon. For tredje gang."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8667714

Og dette sier jo litt om Økokrims prioriteringer:

"Med 75.000 datakrimsaker i året, velger Økokrim å fokusere på denne saken. Det må kunne karakteriseres som idioti å bringe denne saken for retten, sier Hannemyr"

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7697148

Ja, han har fått erstatning på lik linje med alle andre som opplever å bli frikjent i en straffesak. Hvorfor pokker skal denne Jon spesialbehandles? Han har ikke gjort seg fortjent til noe bedre behandling enn det som er vanlig i straffesaker.

Han ble offer for en særdeles stygg sak, der politiet i praksis fungerte som industriens utvidede arm.

Jeg har ingenting med politiet å gjøre lenger

Men du jobbet der?

Jeg kan med glede fortelle deg at de fleste i politiet ser ut til å synes at lovforslaget er forkastelig, delvis fordi det er umulig å håndheve, og delvis fordi det gjør oss til en nasjon av kriminelle.

Men selvsagt er Big Brother-Sunde for forslaget, fordi det gagner økonomiske interesser - herrene hennes.

Kvinnfolket er farlig! Bare se på uttalelsene hennes, som du forøvrig ikke kommenterte engang:

"Hvis myndighetene virkelig vil komme denne praksisen til livs, burde de sette musikkbransjen i stand til å beskytte sin egen opphavsrett."

"I Norge er det bare politiet som har tingang til sporingsinformasjon. Det er en altfor omfattende oppgave for politiet å finne forbrukere som laster ned ulovlig musikk på nettet."

Også denne er morsom, eller kanskje tragisk, eller kanskje rett og slett skummel:

"I innledningen til rettsaken omtalte aktor Inger Marie Sunde det alternative systemet Linux som et populært operativsystem blandt hackere."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2777456

Som du kan se, er Sunde en hjernevasket Big Brother-tilhenger. Hun er dessuten kunnskapsløs, og uttaler seg om ting hun ikke har peiling på. Dette er en meget farlig situasjon for de som er opptatt av rettsikkerheten til folk i Norge! At hun har makt til å trekke folk for retten er rett og slett skremmende.

Hva synes du om kommentarene hennes, der hun ser ut til å mene at kommersielle interesser bør ha tilnærmet begrenset politimyndighet?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvem du er, Shimano, men jeg mistenker at du jobber i musikkindustrien, og du har en baktanke med dette - du sprer bevisst løgnpropaganda i et forum der du vet det er mange "fildelere".

Hehe - langt ifra.

Her er forøvrig nettets beste forum for tilhengere av konspirasjonsteorier:: http://www.abovetopsecret.com/ ;)

Ellers er det veldig interessant å se at mange her på forumet faktisk påstår at de kjøper mer musikk på grunn av nedlastning enn de ellers ville gjort.

Noe som er pussig med tanke på at jeg ikke kjenner en eneste person hverken på jobb eller privat som sier det samme - og jeg regner meg for å ha en nogenlunde stor bekjentskapskrets både av genuint musikkintresserte og av folk som bare bruker musikk som bakgrunnsstøy. De fleste sier faktisk heller ting som 'denne skiva er så bra at jeg hadde kjøpt den hvis jeg ikke hadde funnet den på nett'.

Som det ble nevnt av en annen lenger oppe i tråden så er heller regelen i min vennekrets at folk kjøper mindre enn før - ikke fordi musikkinteressen har blitt mindre, men fordi de finner det gratis på nett. At iPod'er går på rundgang blant kolleger for å fylles opp med 'gratis' musikk er vel heller ikke noe som er unikt for min arbeidsplass vil jeg tro. Selvfølgelig ville ikke Per ha kjøpt samtlige av de 500 albumene han kopierer fra Lars-Erik, men at det finnes en del album der som han ville ha kjøpt hvis han ikke fikk de gratis er rimelig sannsynlig.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Shimano, hvordan forklarer du da økt salg av CDer (ref. link du selv la ut), til tross for økt bruk av fildelingsprogrammer?

Dette handler ikke om konspirasjonsteorier. At industrien sprer løgnpropaganda (økende salg blir plutselig til "tap på grunn av fildeling") er et kjent faktum. At du sprer løgnpropagandaen videre er også et faktum (søk i dette forumet). Konspirasjonsteorier har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Med så god råd som mange har idag så selges det selvfølgelig langt mer 'luksusprodukter' CD/DVD/forbrukerelektronikk osv. enn det ville gjort hvis folk hadde hatt en presset økonomi der pengene knapt nok holdt til husleien.

At CD-salget øker (i Norge) er selvfølgelig fint, men i min bekjentskapskrets så er det ikke en eneste person som har økt musikkkjøpet de siste par årene på grunn av fildeling; med et eller to unntak så kjøper samtlige langt mindre enn de gjorde før.

Lenke til kommentar

Ja nemlig, man burde forvente at musikksalget svinger i takt med resten av markedet. Men etter det jeg kan forstå, så klarer musikkindustrien på merkverdig vis å få til økende salg, selv i perioder der andre markeder merker nedgang. Hvordan er det mulig? Jeg vet ikke. Men det sier noe om hvor idiotisk det er for en voksende milliardindustri å bruke milliarder på lobbyvirksomhet for å fjerne våre rettigheter!

Det jeg vet er at vi ikke trenger flere lover for å regulere noe som allerede er regulert, og i allefall ikke på vegne av en industri som vokser raskt, selv i nedgangstider. Vi har allerede lover for å beskytte åndsverk!

Gisle Hannemyr skriver interessant om relaterte temaer:

http://folk.uio.no/gisle/essay/ipr04.html

Lenke til kommentar
Med så god råd som mange har idag så selges det selvfølgelig langt mer 'luksusprodukter' CD/DVD/forbrukerelektronikk osv. enn det ville gjort hvis folk hadde hatt en presset økonomi der pengene knapt nok holdt til husleien.

At CD-salget øker (i Norge) er selvfølgelig fint, men i min bekjentskapskrets så er det ikke en eneste person som har økt musikkkjøpet de siste par årene på grunn av fildeling; med et eller to unntak så kjøper samtlige langt mindre enn de gjorde før.

Ja, da er jo tydeligvis ikke din bekjentskapskrets representativ for befolkningen, da vet vi det. Dette gjelder forøvrig andre mennesker i tråden også, kan vi ikke få litt fakta på bordet, er litt lei av å høre livshistoriene til alle bekjentskapene til folk inne på forumet. Så små grupperinger vil uansett aldri bli representativt.

Jeg er forøvrig enig i "god råd"-argumentet. Og jeg mener dette også gjelder når det er nedgangstider, slik det var når salget gikk ned.

AtW

Lenke til kommentar

Synes det blir for mye sammenblanding av "pirater" og "ulovlige fildelere" når det snakkes om denne saken. Piratvirksomhet assosierer jeg med ulovlig økonomisk vinning, noe som man vanskelig kan anklage vanlige fildelere for. De som derimot produserer kopier for salg bør taes hardt. Men disse personene er organisert og har proft utstyr som ikke blir berørt av de såkalte "kopi-sperrene". Den eneste kopieringen disse "sperrene" er ment å stoppe er den normale kopieringen hjemme og mellom venner og kjente. Er lei av at RIAA/MPAA/USA/EU/regjeringen skal samle alle i èn stor kriminell bås...

Lenke til kommentar

Bare for å legge til noen morsomme ting fra Inga Marie Sunde:

Forsvarer med "ulovlige" filmer

Forsvarer Halvor Manshaus forela kopier av omslagene til de to filmene fikk rettsaken en uventet vri. De filmene DVD-Jon hadde brukt til å teste sitt system var i utgangspunktet ikke tillatt for salg i Norge, og importert fra USA. Noe filmindustrien slett ikke liker eller godkjenner.

Når aktor stilte spørsmål om hvor Manshaus hadde skaffe disse omslagene svarte han: - Fra Halvor Manshaus' private DVD-samling. - Så du har sone 1-filmer i den, svarte Sunde spøkefullt til replikken.

"Hackersystem" brukes av Økokrim

I innledningen til rettsaken omtalte aktor Inger Marie Sunde det alternative systemet Linux som et populært operativsystem blandt hackere.

I etterkant viser det seg at selveste Økokrim anvender systemet på sine nettsider. En rask undersøkelse av Økokrims systemer på allment tilgjengelige systemer, viser at de ironisk nok bruker samme system. Andre anvendere av systemet er f. eks. IBM, nettbutikken Amazon og VG Nett. Til og med det engelske kongehuset anvendte Linux samtidig med DVD-Jon...

(VG NETT 10.12.02 kl. 13:44)

Dette beviser jo bare den bredsynte kompetansen til Inga Marie.

Og har det forresten noen gang vert ulovlig med sone 1 filmer i Norge?

Lenke til kommentar

@Shimano

Ellers er det veldig interessant å se at mange her på forumet faktisk påstår at de kjøper mer musikk på grunn av nedlastning enn de ellers ville gjort.

Pokker til meningsløs argumentasjon!

Synes det er veldig interessant at du påstår å ha venner som kjøper ferre cd'er på grunn av nedlasting...

Hvor gammel/moden er du egentlig?

Kan jo godt fortsette....

også interessant at du har venner som i dine øyne er kjeltringer...

Selv om din vennekrets kun består av "tyver" (ditt syn...?), tror du det er en mulighet for at mange har fått øynene opp for (annen/ny) musikk på grunn av akkurat denne fildelingen og bytte av musikk via iPod og lignende?

På tross av at veldig mange på forumet opplyser om egne erfaringer som støtter akkurat det motsatte, så mener du virkelig din/ditt vennekrets/arbeidsmiljlø er representativt?

Du ungikk å svare tidligere og det tar jeg som et tegn på at du ikke har annet å komme med...

Endret av Bro2
Lenke til kommentar
Dette beviser jo bare den bredsynte kompetansen til Inga Marie.

Og har det forresten noen gang vert ulovlig med sone 1 filmer i Norge?

Heldigvis har aldri sone1 vært lovlig i norge, ett nytt utilslørt forsøk fra filmbransjen på å innskrenke våre rettighete for at de skal tjene mer penger.

AtW

Lenke til kommentar
Det var vel ulovlig for norske butikker å selge sone1-DVD'er p.g.a. direkte konkurranse med sone2-DVD'ene. Eller noe i den duren. Derfor må man importere fra butikk utenfor Norges grenser...

Da vet jeg om flerfoldige sjapper som bryter loven. Og hvilken lov er det i såfall de bryter?

AtW

Lenke til kommentar
Synes det blir for mye sammenblanding av "pirater" og "ulovlige fildelere" når det snakkes om denne saken. Piratvirksomhet assosierer jeg med ulovlig økonomisk vinning, noe som man vanskelig kan anklage vanlige fildelere for. De som derimot produserer kopier for salg bør taes hardt. Men disse personene er organisert og har proft utstyr som ikke blir berørt av de såkalte "kopi-sperrene". Den eneste kopieringen disse "sperrene" er ment å stoppe er den normale kopieringen hjemme og mellom venner og kjente. Er lei av at RIAA/MPAA/USA/EU/regjeringen skal samle alle i èn stor kriminell bås...

Hei

Kan ikke si meg annet enn enig i dette.

Det er dette jeg finner så patetisk i denne diskusjonen.

Dette ble påbegynt av RIAA og er ALT annet en tilfeldig. Selv om Bush ikke er det mest intelligente vesen har han nok av smarte hjelpere som hjelper ham med strategien. Det samme har RIAA/MPAA.

La oss ikke diskutere bush her, poenget er at dette er en kjent strategi, som er flittig brukt. Piratvirksomhet har med økonomisk vinning å gjøre, uten tvil. Problemet er at RIAA er en mektig organisasjon på grunn av sine penger, og kan defor ovetrstyre stakkarer som mener at rett bør være rett. De presser på et syn de vet er feilaktig, fordi de vet det fungerer vanvittig bra.

Man anklager ikke en voldsmann for voldtekt når han bare har slått kona. Det gjør derimot RIAA.

Folk begriper ikke dette, og lar seg påvirke til de grader.

Organisasjoner og selskaper består kun av vanlige mennesker og kan være lette å lure. Blandt annet NRK så jeg forleden fremstilte nedlastere som pirater.

Også en artikkel publisert her på hw.no omtaler nedlasting av opphavsrettsbeskytted materiale som piratvirksomhet. Dette er patetisk!

At folk i denne diskusjonen også bruker samme begreper tyder på to ting.

Enten skjønner de hvilken patetisk strategi de driver med og rettferdiggjør det ved at det kan hjelpe deres sak, eller så skjønner de ikke hva som foregår.

I artikkelen "I fokus: DRM" skrives det "fildeling eller såkalt piratkopiering", og det må vel kunne sies å være et forsiktig ymt om at et ordspill er ute og går.

I artikkelen "Kommentar: Helbom med MP3-forbud" skrives følgende:

"At man ikke skal kunne piratkopiere musikk og film er noe som de fleste er enig i."

Dette er jeg sannelig enig i. Piratkopiering er forkastelig og bør slås hardt ned på!

Propblemet her er at det her refereres til lovforslaget som han mener ulovliggjør piratkopiering av musikk. Norges lover tillater ikke piratkopiering av musikk, og det har den heller ikke gjort tidligere. Derimot tillater den nedlasting av opphavsrettsbeskytted materiale.

At dette skal være så komplisert for en hw.no medarbeider skjønner jeg ikke.

Det eneste nye denne artikkelen kommer med er konklusjonen som jeg er helt enig i.

Rett skal være rett spør du meg.

Endret av Bro2
Lenke til kommentar

Legg merke til hvordan MPAA bevisst bruker ord som "steal", "rob", "illegal", "theft", osv. Fra lokitorrent.com:

There are websites that provide legal downloads. This is not one of them.

This website has been permanently shut down by court order because it facilitates the illegal downloading of copyrighted motion pictures. The illegal downloading of motion pictures robs thousands of honest, hard-working people of their livelihood, and stifles creativity. Illegally downloading movies from sites such as these without proper authorization violates the law, is theft, and is not anonymous. Stealing movies leaves a trail. The only way not to get caught is to stop.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvor lang tid det tar før teknologien kjører forbi loven...

En annen ting er om man ønsker å være lovbryter står teknologien og utviklingen på lovbryterens side.

Se tilbake på 2. verdenskrig hvor radio var forbudt. Folk risikerte livet og sin families liv for å ha en radio. Radioer ble montert på de mest utrolige steder og varianter.

Se på utviklingen av lagringsmedia og kryptering. Man snakker om den ultimate kryptering som er umulig, JA umulig å knekke. Om du er så uheldig at noen finner lagringsenheten din som du har støpt ned i gulvet, eller operert inn i kroppen så må de knekke krypteringen for å bevise at du har ulovlig innhold.

Eller skal du kunne bli dømt på anatkelsen av at du har ulovlig materiale?

Edit: Skriveleif..

Endret av aron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...