Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"

Anbefalte innlegg

Alltid morsomt å se to steile fronter nekte å innse at ting kanskje ikke funger helt som de ønsker. Jeg er kanskje mannen midt i det hele, og for å drite i alt av statistikker og servere min omgangskrets på sølvfat til dere, here is what I know.

En kamerat pleide å kjøpe mange DVDer, og fikk noen andre til å laste ned musikken han var ute etter. Han har ikke kjøpt musikk på de siste 3-4 år (med mindre som bursdagsgave til foreldre eller lignende). Han kjøpte seg xbox, chippet den, stappet HD i den, fikk bredbånd hjem, og siden den gang har han ikke kjøpt en eneste DVD (dette gjelder det siste året). Han betegner seg som svært musikk-interessert.

En annen kamerat kjøper en og annen DVD, men har helt sluttet å kjøpe CDer. Han laster heller ned.

En tredje kamerat er DJ på den lokale kroa. Han har en stappfull harddisk med musikk. Har ikke kjøpt mer enn et par plater siste årene.

Fjerde kamerat: Utøvende musiker (uten platekontrakt). Digger filmer og science fiction. Pleide å kjøpe litt plater før. Sluttet med det nå. Filmer har han aldri kjøpt. Ei heller serier.

Femte kamerat: Religiøs og glad i musikk. Kjøpt et par plater de siste årene.

Brødrene mine: Den ene har nettopp fått seg barn, jobber på platform og tjener mildt sagt bra. Damen hans liker musikk, han også, men de kjøper ingenting.

Min andre bror kjøper en film en gang i blant, men har etterhvert fått brent ut DVDer fra en kamerat av han. Filmer som er lastet direkte ned. Også glad i musikk, men gidder ikke kjøpe.

Sjette kamerat: Har aldri giddet kjøpe noen større mengder med musikk, kopierte tidligere mesteparten fra meg, jeg har ikke snakket så mye med han etter han fikk seg dame, men det er ikke all verden med musikk han har originalt som ligger fremme.

Sjuende kamerat: Har dame, barn, stort stereoanlegg og eget hus. Over millionen i lån. Han kjøper de DVDene han har lyst på, og kjøper og all musikken sin. Eneste jeg kommer på i omgangskretsen som fremdeles kjøper slike ting.

Kan sikkert ramse opp flere og, men jeg antar at point er taken? Kan avslutte med meg selv.

Plateanmelder og musikkelsker. Kjøper mye musikk og enda flere DVDer, er student. Eneste jeg bevisst laster ned er filmer som ikke er å få på DVD, og musikk som ikke lengre er tilgjengelig for kjøp. De fleste artister har smakeprøver i mp3format ute på sidene. Disse er mine venner når jeg er ute etter ny musikk.

For å ta noen mine kompiser:

1 kompis fanatisk opptatt av musikk, laster ned og prøvesmaker, men kjøper ALLTID plata hvis han liker det han hører. Han skryter av å alltid kjøpe originalt for å støtte artisten. Kjøper minst 5 CD'er i måneden.

2. minst like fanatisk, laster ned litt for å finne ut hvordan ting hørest ut på jobb, men har ikke bredbånd hjemme, han kjøper mye CD'er på anbefalinger av andre. Har en av de største CD-samlingene med sær musikk jeg har sett.

3. En skikkelig filminteressert kompis, har flere bokhyller fulle av DVD'er, har alltid vært en nedlastingsnerd, men vil ha originalen med cover/bonusmateriale og god kvalitet. Han kjøper ikke mange cd'er, men det har han aldri gjort. Han kjøper også en vanvittig mengde dataspill, selv om han ofte har lastet dem ned for å prøve dem først.

4. Musikkinteressert kompis som nå har begynt å hente musikk på pur faenskap pga. musikkselskapene begynte med kopisperrer og stengte tjenester som Napster etc. Han har sverget å aldri kjøpe en CD mer før plateselskapene skifter policy mot potensielle kunder.

5. En kompis som laster ned mye hitmusikk, han liker eazy listening radio musikk, og har aldri kjøpt mye cd'er (maks 1-2 i året) selv ikke da internett var ukjent for de fleste på tidlig 90-tall. Hører heller på radio, eller laste ned enn å betale for musikk.

Til slutt kan jeg nevne at jeg ikke har kjøpt mye musikk selv heller i det siste, men derimot en del DVD'er. Jeg har kjøpt lite musikk siden 95, og det skyldes ikke mulighet for nedlasting som først kom reelt i rundt 1998-2000. Det skyldes mer at jeg ikke finner den musikken jeg vil ha lengre, jeg er møkka lei all hip-hop, Britney, Agiluerao og Rap som blir promotert KONSTANT av alle plateselskapene. Hvor i helsike ble det av promoteringen av nye artister av samme kaliber som U2, REM etc. mulig de finnes der ute, men det er iallefall vanskelig å skimte dem igjennom all søpla som spys ut. Sikkert kjekt å selge "10 TOP Hits collection" med "spank me one more time" trykt over hele coveret som reklame, men det gir ikke langsiktig platesalg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fra arikkelen:

Lovforslaget vil være vanskelig å håndheve, men det er med på å bevisstgjøre at du er en heler når du laster ned ulovlig musikk fra Internett, sier Inger Marie Sunde.

Hun er datakrimekspert i Økokrim og var aktor i saken mot DVD-Jon. Han var tiltalt for å ha utviklet et program som gjør at man kan kopiere DVD-plater til privat bruk.

HAHA!! hun er jo dataekspert ja.. :hrm:

vi vet jo alle den saken hun førte, var litt... tvilsom? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hun er jurist med datakriminalitet som spesialfelt. Det er noe annet enn å være dataekspert.

Hun har jo vist en skremmende inkompetanse til å ha datakriminalitet som spesialfelt ihvertfall.

Ikke tro på alt som står i avisene.

Hmm, selv ikke når det er direkte avskrivninger av det som er sagt i rettssalen? De jeg kjenner som har møtt dama har heller ikke gitt meg grunn til å tro noe annet.

AtW

Lenke til kommentar
Ikke tro på alt som står i avisene.

Istedenfor å komme med slike intetsigende kommentarer, kan du ikke være litt mer spesifikk? Hva er det hun egentlig mener, og hvordan har avisene fremstilt det hun har sagt feil?

Etter DVD-Jon-saken å dømme, er hun en logrende bikkje som holdes i lenke av underholdningsindustrien. Hun kommer stadig med idiotiske kommentarer i media. Mener du at media fremstiller henne feil? Også når hun er sitert direkte?

Forklar, forklar.

Lenke til kommentar
Istedenfor å komme med slike intetsigende kommentarer, kan du ikke være litt mer spesifikk? Hva er det hun egentlig mener, og hvordan har avisene fremstilt det hun har sagt feil?

Etter DVD-Jon-saken å dømme, er hun en logrende bikkje som holdes i lenke av underholdningsindustrien. Hun kommer stadig med idiotiske kommentarer i media. Mener du at media fremstiller henne feil? Også når hun er sitert direkte?

Forklar, forklar.

Det betyr at hun faktisk har en god del bedre oversikt enn det mediene velger å sitere henne på skulle tilsi. Hun har også en god del bedre teknisk innsikt enn man kan få inntrykk av ved å lese Dagbladet, VG, ITavisen etc.

Nei, hun er ikke noen "dataekspert", men det er da heller ikke jobben hennes hos Økokrim. Hun skal kunne det juridiske. Økokrim har andre som skal ta seg av de tekniske kunnskapene.

Og om hun var en "logrende bikkje", som du sier, ville nok en del av anmeldelsene som har kommet fra underholdningsindustrien ha blitt fulgt opp, og ikke bare henlagt.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår følgende tiltak dersom lovforslaget blir vedtatt:

Ripp og kopiér 1 stk. låt fra CD over på en MP3-spiller.

Så tar vi med oss MP3-spilleren, og går til politiet og melder oss selv; alternativt kan man samarbeide med kompiser/familie sånn at man blir anmeldt av noen andre. Her trengs et effektivt nettverk av selvangivere og angivere :!:

Så får vi se om rettsoppfatningen til regjeringen er sammenfallende med rettsoppfatningen blant folket - og en god anledning til å teste systemet, eventuelt kjøre det fullstendig i senk. De kan jo ikke henlegge 1 million åpenbare kriminelle handlinger, vel? Ihvertfall ikke med grunnlag i bevisets stilling.

Henlegges sakene, så er det det samme som å si ja til nei....

Forøvriger Truls Fyhn en politimester med beina godt plantet på jorda... han påpeker at det er umulig i praksis å sjekke om folk følger loven.

Vår "kjære" regjering har nok svaret på dette også: Mer overvåking - under påskudd av terrorisme, narkotika og organisert kriminalitet.

Lenke til kommentar
Hun overkjørte og trakasserte en 16 år gammel gutt på vegne av underholdningsindustrien fordi han publiserte en metode for å gjøre det mulig å spille av DVDer uansett ustyr. Det sier alt, i grunn.

Denne stakkars uskyldige gutten ble anmeldt fordi han hevdet å ha gjort noe som man mente var et lovbrudd. Det skjedde ikke noe som helst uvanlig i saken mot GUI-Jon. Bortsett fra at denne uskyldige gutten kanskje lærte at det ikke er så lurt å skryte for mye av det man gjør i crackergruppene man er med i.

Det er klart, forklaringen med "vi gjør dette for at det skal være enklere å spille av eller ta private kopier" kan brukes. Den har blitt brukt hele tiden av Class, Razor1911, DoD, Fairlight, EVC etc etc etc.

Mistenkte lovbrudd behandles av rettssystemet som så skal avgjøre om det faktisk var et lovbrudd. I saken mot GUI-Jon kom retten fram til at han ikke skulle dømmes. Økokrim gjorde jobben sin med å etterforske samt påtale det de mente var et brudd på loven. Men du mente kanskje at politiet skal spørre på diverse forum hva brukerne mener før de vurderer saker selv?

Lenke til kommentar
Denne stakkars uskyldige gutten ble anmeldt fordi han hevdet å ha gjort noe som man mente var et lovbrudd.

Han publiserte et program som gjorde det mulig å se innholdet på DVDer uten at man må la industrien diktere hva slags utstyr man skal bruke. Både før og under rettssaken, var samtlige ekspertuttalelser entydige: MPAA-Sunde hadde ingen sak.

Det skjedde ikke noe som helst uvanlig i saken mot GUI-Jon. Bortsett fra at denne uskyldige gutten kanskje lærte at det ikke er så lurt å skryte for mye av det man gjør i crackergruppene man er med i.

Du mener vel ikke at å skryte av noe gjør at man bør trekkes gjennom rettssystemet? At det er relevant i det hele tatt? Kanskje du og MPAA-Sunde skulle slå dere sammen?

Mistenkte lovbrudd behandles av rettssystemet som så skal avgjøre om det faktisk var et lovbrudd. I saken mot GUI-Jon kom retten fram til at han ikke skulle dømmes.

Utfallet var gitt på forhånd. Samtlige sakkyndige slaktet grunnlaget for saken.

Økokrim gjorde jobben sin med å etterforske samt påtale det de mente var et brudd på loven. Men du mente kanskje at politiet skal spørre på diverse forum hva brukerne mener før de vurderer saker selv?

Økokrim fungerte som industriens løpehunder, og underveis kom de med uttalelser som viste hvor lite kunnskap de har. Eller eventuelt, så kom de med løgnpropaganda, selv om de visste at det de sa var feil. Begge deler er meget skummelt.

Saken burde aldri kommet opp. De burde hørt på ekspertene, og de burde ikke latt en milliardindustri trekke en guttunge for retten for å statuere et eksempel.

Slik trakassering vil det bare bli mer av hvis det nye lovforslaget går gjennom. Vi ser allerede resultatet i USA. Der presterte de til og med å saksøke en død kvinne!

Igjen, så er altså poenget her at Sunde og undersåttene hennes fungerte som løpehunder for underholdningsindustrien. Hun kom med en rekke hårreisende og gale uttalelser underveis, som viser at hun enten er så kunnskapsløs at hun aldri burde vært der hun er i utgangspunktet, eller så lyver hun så lenge det tjener hennes sak.

At du prøver å forsvare Sunde, som kjemper for at det skal bli amerikanske tilstander i Norge, er ganske underlig. Med mindre du har noe å tjene på at det blir slik.

Lenke til kommentar

Han hevdet å ha utviklet programmet. GUI-Jon trodde vel at han var 1337 og skulle få hauger av jobbtilbud. Økokrim fikk en anmeldelse av dette, etterforsket, mente det var et lovbrudd og dermed ble det rettssak. En helt vanlig prosess i Norge, og saken mot GUI-Jon var ikke noe unntak.

Hadde han ikke skrytt av å ha laget programmet, noe han jo forøvrig ikke gjorde, hadde han ikke blitt dratt for retten heller. Han ble ikke dratt for retten fordi han hadde programmet til nedlasting, men fordi han skrøt av å ha utviklet det. Det var først etter at rettssaken var et faktum GUI-Jon kom til fornuften og innrømmet at han bare hadde gjort en liten del, mens det var en anonym tysker i samme crackergruppe som hadde sørget for selve crackingen.

Forøvrig, dersom noen skryter av å stjålet noe, mener du de bør tas for tyveriet?

Det er mange saker hvor utfallet er gitt på forhånd. Mener du at man skal droppe rettssaken i alle disse, eller skal vi beholde et visst snev av rettssikkerhet i landet også. Eller har du en liste over hvilke mulige lovbrudd politiet bare skal gi blanke i å få prøvd for retten?

Mange eksperter mener at Microsoft ikke har gjort noe galt for å få monopolsituasjon også. Skal man da bare høre på dem, eller mener du det var rett av statene i USA og EU å gå til sak? Rettssprinsippene er de samme for store firmaer som for privatpersoner. Hvor ønsker du å trekke grensen for hvilke mulige lovbrudd man skal avklare og hvilke politiet skal gi pokker i?

Dersom det er den retorikken du ønsker å holde deg til, kan jeg med like stor sikkerhet si at du fungerer som løpehund for kriminelle pirater som selger DVD- og CD-plater for millionbeløp.

Og der hadde du ikke noe å argumentere med lenger nei. For det må jo selvfølgelig være sånn at alle som er uenig med deg enten jobber for noen store underholdningsselskaper eller politiet. Eller kanskje du innbiller deg at jeg er del av en større konspirasjon for å knekke samtlige produsenter av mp3-spillere? Ta deg en pille og kom deg bort fra skjermen litt. Du har tydeligvis sittet litt for lenge.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Ikke hvis de "stjeler" sin egen eiendom nei.

Poenget er at han skrøt av noe som Økokrim mente var et brudd på loven. Som samtlige andre over 15 år i Norge som gjør noe slikt måtte han i retten. Når det gjelder de noble hensiktene til MORE har jeg kommentert disse også.

Lenke til kommentar
Han hevdet å ha utviklet programmet. GUI-Jon trodde vel at han var 1337 og skulle få hauger av jobbtilbud. Økokrim fikk en anmeldelse av dette, etterforsket, mente det var et lovbrudd og dermed ble det rettssak. En helt vanlig prosess i Norge, og saken mot GUI-Jon var ikke noe unntak.

Han gjorde tilgjengelig et program som kanskje var ulovlig i USA, men som ikke var ulovlig i Norge, og som ikke burde være ulovlig heller. Resultatet var at Sunde overkjørte og trakasserte gutten på vegne av industrien.

Hadde han ikke skrytt av å ha laget programmet, noe han jo forøvrig ikke gjorde, hadde han ikke blitt dratt for retten heller. Han ble ikke dratt for retten fordi han hadde programmet til nedlasting, men fordi han skrøt av å ha utviklet det. Det var først etter at rettssaken var et faktum GUI-Jon kom til fornuften og innrømmet at han bare hadde gjort en liten del, mens det var en anonym tysker i samme crackergruppe som hadde sørget for selve crackingen.

Og likevel ville MPAA-Sunde ødelegge livet til denne guttungen. Hun holdt på sitt til det siste.

Forøvrig, dersom noen skryter av å stjålet noe, mener du de bør tas for tyveriet?

Selvsagt ikke.

Det er mange saker hvor utfallet er gitt på forhånd. Mener du at man skal droppe rettssaken i alle disse, eller skal vi beholde et visst snev av rettssikkerhet i landet også.

Hvor er DVD-Jons rettssikkerhet? Har han fått en god erstatning for de tapte ungdomsårene? Har han fått tilbake alt utstyret, og kompensasjon for tiden det var beslaglagt?

Dersom det er den retorikken du ønsker å holde deg til, kan jeg med like stor sikkerhet si at du fungerer som løpehund for kriminelle pirater som selger DVD- og CD-plater for millionbeløp.

Nå er du uærlig og uredelig i din argumentasjon. DVD-Jon hadde ikke noe med slikt å gjøre i det hele tatt.

Og der hadde du ikke noe å argumentere med lenger nei. For det må jo selvfølgelig være sånn at alle som er uenig med deg enten jobber for noen store underholdningsselskaper eller politiet. Eller kanskje du innbiller deg at jeg er del av en større konspirasjon for å knekke samtlige produsenter av mp3-spillere? Ta deg en pille og kom deg bort fra skjermen litt. Du har tydeligvis sittet litt for lenge.

Nå bør du passe deg litt. Men for anledningen, har jeg et par sitater fra din store helt, Inger Marie Sunde:

"Hvis myndighetene virkelig vil komme denne praksisen til livs, burde de sette musikkbransjen i stand til å beskytte sin egen opphavsrett."

"I Norge er det bare politiet som har tingang til sporingsinformasjon. Det er en altfor omfattende oppgave for politiet å finne forbrukere som laster ned ulovlig musikk på nettet."

Hva synes du? Disse uttalelsene er bare noen av de siste i en lang rekke av utrolige uttalelser fra dronningen av Big Brother-samfunn. Hvilke andre enn Sunde ville argumentere for å gi kommersielle interesser nærmest politimyndighet?

Endret av hkm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...