Gå til innhold

2 like operativsystem på samme disk tør jeg slette

RolfB

Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett på min pc:

1 gammel disk 15 gig 3 partisjoner C D E

+

1 ny disk 200 gig 5 partisjoner F G H I L

Har følgende problem: Under instalasjon av xp så la xp seg på disk F.Problemet er det at Disk F er bare er på 5gig og er helt fylt til randen av operativsystemet.

Jeg prøvde da å istalere xp på nytt på en større partisjon. Jeg ville egentlig ha det på C men det la seg på G.

Problemet nå er at jeg har 2 like operativsystem på en disk.

Jeg bruker operativsystemet på G fordi Den partisjonen er på 20gig og det er god plass.

Det som skjer er at hvis jeg skal laste ned oppdateringer / programmer osv så prøver de å legge seg på F ( den lille partisjonen som er helt full) . I diskmanagement så står det at partisjon F er vekslingsfil og G er system.

Jeg vil slette / evt koble bort operativsystemet på F.Går det ? Jeg vet ikke om jeg skal ta sjansen da jeg tror at jeg vil på problemer med å boote pcn fra G og det virker som G er avhengig av filer på F.

Jeg har istalert masse programmer, data osv på G og kjedelig hvis det blir borte.

Så spørsmålet er tør jeg slette / formatere partisjon F???? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du i utgangspunktet tatt ut den gamle disken din før du innstalerte XP på F: så hadde alt havnet på rett plass (og F: ville vært C: om 200 gig disken var den eneste i maskinen). Ser at du skriver at du ville ha XP på den gamle disken, men det burde du ikke, da den er langt tregere enn den nye.

Om du har muligheten til å få låne en tilsvarende stor disk fra noen, så ville jeg kopiert alle filene over til den som du vil spare på. Deretter ville jeg formatert hele 200 gig disken og planlagt partisjonene litt bedre. La så 200 gig disken være den eneste i maskinen og installer XP. Da skulle alt gå knirkefritt. Deretter rydder du tilbake filene du har backet up fra den lånte disken.

Det går selvfølgelig an å løse dette på andre måter, men det innebærer langt mer jobbing.

En grei regel når det gjelder å installere OS (spes XP) er å ha så lite som mulig i maskinen av hardware når du installerer.

Lenke til kommentar

Er igrunn fornøyd med å ha xp på G (20gig) .Problemet er at den lille partisjonen F (5gig) som kun inneholder operativsystemet blander seg inn med operativsystemet på G slik at jeg hele tiden må gjøre om Partisjons bokstaven når jeg feks skal laste ned oppdateringer osv.Hadde bare vært fint å ha en ren kopi av op systemet liggene på F ,men det er det at det driver å blander seg meg G som er problemet.Jeg har laget en image av partisjon G med norton ghost nå.Det beste hadde vært om jeg viste om det gikk bra å formatere F uten at det ødela

f eks oppstartsfilene på G og om jeg i hele tatt klatrer å boote etter å ha fjærnet F.?

Lenke til kommentar

:roll: Hva i alle dager!

5 prtisjoner på én HD? Hva er vitsen? Jeg pleier bare å ha 2, én for OS og den andre for alt annet. Liksom ikke noe vits å ha en partisjon for musikk, en annen for film og en for spill osv. Er det ikke like greit å lage mapper da?

Men kanskje du har behov for 5 partisjoner?

Lenke til kommentar

Heh, for et rot.. ;)

Det fungerer vel heller dårlig å sette sammen partisjonene, siden det er to ulike installasjoner av XP, som sikker ligger i samme mappe på hver sin partisjon. Det er heller ikke så enkelt som å bare slette partisjon F, og så tildele plassen til en annen partisjon, siden bootloaderen ligger på F, og den er sannsynligvis satt til å være aktiv partisjon.

For å få det til å fungere, så må du få flyttet bootloaderen og boot.ini til G, og editere boot.ini til å boote på G. Da tror jeg det skal gå, men er ikke hundre prosent sikkert, og det er vanskelig å hjelpe til med noe slikt uten å være tilstede selv å se hva som bør gjøres..

Lenke til kommentar

Hehe takker for tips.

Jeg har førsøk alt mulig med partition magic både å forstørre F slå sammen F og G

osv osv jeg får heller ikke satt G til aktiv.

En ting som er litt rart er at jeg ved booting får valget om hvilket av xp jeg vil starte?Da skulle det vel gå å bare slette alt på f??

Kan sikkert virke dumt med mange partisjoner ,men jeg synes det er veldig praktisk og oversiktlig .Det er også kjekt hvis man må formatere en partisjon så slipper man å måtte slette alt på hele hardisken. Det er også kjekt når man skal ta backup .

Tror jeg teste forslaget til Ronnyj. :roll:

Endret av RolfB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...