Gå til innhold

400GB disk som totalt utelater 265GB.. Finnes ikke

Anbefalte innlegg

Det funka fint i starten, også skulle jeg endre størrelsene på partisjonene med partition magic. Funka fint.. La inn norton ghost, og siden har den ikke startet... "Ghost failed operation, loading windows". Der sto den bom fast, og etter en stund begynnte den å pipe...

Prøvde å kjøre gjennomrettingscd'en fra leverandør, men fikk beskjed om at den nye størrelsen på partisjon c: var for liten... :s

Prøvde å endre størrelsene med windows xp installer, men da skjedde det store.. 265GB ble totalt utilgjengelig..!! Og fikk beskjed om at de var opptatt og kunne ikke endres...

Innstalerte XP på de resterende 135, la inn partition magic og klarer overhodet ikke å finne de siste 265GB'ene... Verken med PM eller WinXP installer....

Dessuten har den tidligere "gjenopprettingspartisjonen" forsvunnet!! Finner den overhodet ikke! :cry:

Dette er en ferdig pc fra dell... Type Hp Pavilion t880... Så det er ikke noe jeg har kasta sammen, for så å finne defekt.. :)

Begynner å bli en smule desperat her nå...

Takk for all hjelp!

Endret av elindse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nesten ut som omdu har glemt å innstallere SP1/SP2, alternativt fiksen som gjør at du kan kjøre HDer over 135 GB under windows XP.(edit: dette fikser 48bit LBA i windows, slik jeg har forstått det :)

I utgangspunktet vil jeg heller ikke anbefale å bruke PM på ferdig systemer av denne typen. PM krever også at man vet nøyaktig hva man gjør, f.eks er min erfaring at det å endre størrelser på NTFS partisjoner med PM generelt er en dårlig idè(les risikabelt). Noe av årsaken er at PM(slik det fungerte siste gangen jeg prøvde det og det begynner å bli en stund siden) ikke lager genuine "MS NTFS" partisjoner, men kompatible NTFS partisjoner. Årsaken til dette igjen er(var) at MS ikke gir fra seg kildekoder.

Den beste måten å opprette og endre NTFS partisjoner er gjennom "computer management" i windows XP/2000(ligger under "administrative verkøy/tools" og finne frem til "disk management". Du kan ikke endre størrelsen på partisjoner, men du kan slett/opprette nye, på ett nytt system der du uansett ikke har noe annet liggende er dette ofte den sikreste/beste måten å gjøre det på og du slipper evnt problemer med PM partisjoner senere. Det eneste du bør ha i bakhodet er at "system repair" diskene som følger med enkelte systemer "reparerer" datamaskinen ofte gjør mer enn å fikse windows, noen av dem gjenopprettet også opprinnelig partisjons struktur.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Om du ikke har installert Servicepack 1 eler 2, og av en eller grunn ikke ønsker gjøre det nå - kan du enkelt bruke dette, istedet for å knote i registeret selv. Det kontrollerer kort og godt om du faktisk har muliggjort for store disker eller ikke, og gir deg muligheten til å trykke på en knapp for å gjøre det i så fall.

http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm

så trenger du bare en reboot, og alt er klart for å ta ibruk "resten" av disken.

Endret av pr0xZen
Lenke til kommentar
Takk.. Nå har jeg fått hentet opp 381GB.. Men i alt vaset har jeg mistet min kjære gjennopprettingspartisjon! Har overhodet ikke vært borti den.. Noen som vet? ;)

Dersom det ikke er noe ekstremt viktig og du ikke har masse penger du vil kvitte deg med ville jeg slått meg til ro med at den er borte :) Poenget er at det er mulig å gjenopprette, men firmaene som gjør dette tar seg svært godt betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...