stigfjel Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Har noen gjort seg opp noen erfaringer med overnevnte MPlayer-versjon i Slackware [email protected]? Jeg bruker til vanlig laptop'en for å styre den store maskinen som kjører linux. På rommet mitt sitter jeg i sofaen, og den store maskinen står ved vinduet på andre siden. Der står det en god skjerm, og via SSH har jeg til nå kunnet starte filmer via laptop'en som jeg sitter med når jeg sitter behagelig i sofaen. Og linux-maskinen står i konsollmodus. Men når jeg nå starter en film med mplayer, blir bildet helt ødelagt. Noen som har noen idéer om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
drall Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Har du prøvd å skifte video output til x11 om det står på xv el.? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 VO output i konsoll er i hvert fall SDL. Pleier å bruke framebuffer, fordi da kan jeg via laptop'en styre linux-PC'en via SSH. Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Den beste løsningen er å kjøre MPlayer gjennom X (mye bedre kvalitet). Start X på maskinen som skal vise film og styr MPlayer gjennom SSH. Hvis du ikke har mulighet til å kjøre X på maskinen så bruk fbdev. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Spiller ingen rolle om maskinen står i X eller i konsoll, resultatet er nedslående uansett. Det blir samme ødelagte bilde. Men når jeg bruker gmplayer, er bildet helt fint. Skjønner ikke det. Og jeg har også installert alle kodeks som skal installeres. Edit: mplayer på selve maskinen går også fint. Det jeg vil ha, er å kunne styre mplayer fra laptop'en over SSH. Og det er dette som ikke går. Jeg har fått til dette før. Endret 9. februar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hvilken driver bruker du i X? anbefaler XV med X11 som et alternativ. Tror at gmplayer default bruker XV. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Hvilken driver bruker du i X? anbefaler XV med X11 som et alternativ. Tror at gmplayer default bruker XV. Ja, både gmplayer og mplayer bruker xv i X. Men dette forutsetter at man starter mplayer fra selve maskinen. Starter man derimot mplayer fra en annen maskin gjennom SSH, brukes sdl uansett om linux-maskinen står i X eller konsoll. Dette har fungert inntil nå. Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 mplayer i X gjennom SSH: Start X på maskinen som skal vise filmen logg inn gjennom SSH mplayer -display :0.0 -vo xv foobar.avi Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Nei, fungerte ikke. Den hang en stund, men den ville ikke starte filen. Lenke til kommentar
drall Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hva? Hvorfor gjennom framebuffer? X må da være et bedre alternativ, fungerer ypperlig her i hvertfall. Du må sørge for at X på laptopen ikke har deaktivert tcp-lytting (noe de fleste login-managere gjør som standard). I tillegg må du tillate den stasjonære å bruke X-serveren ved å skrive "xhost +<ip til stasjonær>" på laptopen. Så ssh'er du deg til den stasjonære. Vel innlogget på den, setter du env variabel "DISPLAY=<ip til laptop>:0". Deretter bare starter du mplayer med -vo xv,x11. Hvordan du får med deg lyden er en annen sak. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Laptop'en kjører windows, og jeg har SSH-forbindelse til hovedmaskinen (linux-maskinen) gjennom SSH i putty. Og det er ikke skjermen på laptop'en som skal vise bildet, men skjermen på hovedmaskinen. Og sånn det har fungert før, har jeg bare skrevet "sudo mplayer film.mpeg" (skriver sudo foran mplayer fordi jeg ikke er root). Bildet har da automatisk kommet opp på skjermen på hovedmaskinen. Men av en eller annen merkelig grunn fungerer det ikke nå. Og det er sinnsykt irriterende. Lenke til kommentar
drall Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Oops Merkelig hvor feil det går an å lese. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Skjønner ikke hva som er feil. Har prøvd med flere forskjellige VO samt VF. Lyden er det ikke noe i veien med. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Fungerer MPlayer gjennom X på TV'en lokalt? Du kan prøve uten å velge en skjermdriver. mplayer -display :0.0 foobar.avi Du kan også prøve å kompilere MPlayer på nytt. BTW: Du bør ikke spille av film som root i konsoll, gjør deg selv medlem av tty. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Som sagt, jeg bruker en dataskjerm som monitor, og mplayer fungerer lokalt når linux-maskinen står i X. Og ja, jeg bruker ikke root, men har en vanlig bruker. Det er derfor jeg bruker kommandoen sudo foran selve kommandoen. Dette mener jeg at jeg har skrevet over. Jeg har imidlertid ikke gjort den akutelle brukeren av tty, kan kanskje prøve det. Men jeg har både kompilert mplayer på nytt og installert Slackware på nytt (hadde også problemer med TV-kortet, men nå fungerer det). Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Ok, trodde du brukte TV. Jeg vet ikke hva som er feil, men hos meg fungerer dette perfekt. Jeg bruker X. Ang. konsoll: Kan det ikke ha noe med kernelen din å gjøre? feil framebuffer? Ang. X: Dette er litt rart, MPlayer fungerer lokalt men hvis du styrer den fra SSH så fungerer det ikke. Slett configfilene til mplayer. kjør mplayer med bare display (dobbelt sjekk hvilken display du bruker, regner med :0.0) og filnavn, ikke vo eller ao. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Det kan selvfølgelig hende det er noe feilkonfigurering i modulene ett sted, eller kanskje det kan være noe feil med framebuffer. Kan ikke utelukke noen ting. Bruker ikke config-filer til mplayer kjører hardkodet. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Nå har jeg prøvd å kompilere flere ganger på nytt. Prøvde også med forrige versjon, 1.0pre5, men denne ville ikke engang la seg kompilere. La også brukeren til gruppen tty. Men fortsatt ser jeg ingen forbedring . Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Eneste jeg kommer på er at det må være noe seriøst feil med Slack'en din. Liker ikke å anbefale slike løsninger, men er en "clean install" aktuelt? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Eneste jeg kommer på er at det må være noe seriøst feil med Slack'en din. Liker ikke å anbefale slike løsninger, men er en "clean install" aktuelt? Har prøvd det også, flere ganger. Prøvde også det i forbindelse med at TV-kortet mitt hadde seriøse feil. Installerte 2.6.10 ved standardpakken under /testing, men jeg kompilerte på egen hånd, da jeg trenger SMP-støtte, samt støtte for highmem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå