crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 tro jeg nok velger å gå 1 år: Nettverk og Systemadm. på Noroff eller NA 1 semester: Nettverksmodeller PC-arkitektur Operativsystemer Microsoft Windows Server Novell Netware 2 semester: Linux Cisco Router Brannmur og Sikkerhet Diplomoppgave 2,3 og4 år går jeg videre til NITH og kjører Bachelorstudie i Nettverk og Sikkerhet Tror nok dette er den beste utdanningen jeg kan få innen dette emne siden jeg ikke kan eller vil ta Ingeniør utdannelse. ev. kan jeg hvis jeg gidder ta et år til på noroff og Cisco studie med denne planen: 1 semester: CCNA 1 V.3.0 Networking Basics CCNA 2 V.3.0 Routers and Routing Basics CCNA 3 V.3.0 Switching Basics and Intermediate Routing CCNA 4 V.3.0 WAN Technologies CCNA 640-801 CCNP 1 V.3.0 Advanced Routing CCNP 642 - 801 BCSI 2 semester: CCNP 2 V.3.0 Remote Access CCNP 642 - 821 BCRAN CCNP 2 V.3.0 Multi-layer Switching CCNP 642 - 811 BCMSN CCNP 4 V.3.0 Internetwork Troubleshooting CCNP 642 - 831 CIT kan vel ikke være så dårlig dette. det er jo ingen av de offentlige høgskolene som har linjer innen nettverk og sikkerhet samt cisco Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) det er jo ingen av de offentlige høgskolene som har linjer innen nettverk og sikkerhet samt cisco Mmjoda, men de bruker bare andre navn på det enn "nettverk og sikkerhet". Litt forbauset over skolevalg etter all den negative (og ingen positiv) kritikken mot na(spesielt) og noroff her på forumet. Et par ting du burde tenke over kanskje: Hvorfor NA/Noroff før NITH? Hvorfor vurdere å ta CCNA 2 ganger? Det er mye bortkastet tid. Er det å bo i Oslo et absolutt krav? "jeg ikke kan eller vil ta Ingeniør utdannelse" <- Hvorfor ikke? NITH utdannelsen er ikke så forskjellig fra vanlig offentlig ingeniør utdannelse. Er det fordi du ikke vil ta fagene du trenger så er jo saken grei, men om det er innholdet eller undervisningsmetodene du ikke liker så bør du tenke deg om. Endret 25. februar 2005 av Jalmar Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 det er jo ingen av de offentlige høgskolene som har linjer innen nettverk og sikkerhet samt cisco Mmjoda, men de bruker bare andre navn på det enn "nettverk og sikkerhet". Litt forbauset over skolevalg etter all den negative (og ingen positiv) kritikken mot na(spesielt) og noroff her på forumet. Et par ting du burde tenke over kanskje: Hvorfor NA/Noroff før NITH? Hvorfor vurdere å ta CCNA 2 ganger? Det er mye bortkastet tid. Er det å bo i Oslo et absolutt krav? "jeg ikke kan eller vil ta Ingeniør utdannelse" <- Hvorfor ikke? NITH utdannelsen er ikke så forskjellig fra vanlig offentlig ingeniør utdannelse. Er det fordi du ikke vil ta fagene du trenger så er jo saken grei, men om det er innholdet eller undervisningsmetodene du ikke liker så bør du tenke deg om. hehe du gir deg ikke grunnen til at jeg vil ta et år først på noroff eller na er for å kunne tilbringe meg litt ekstra kunnskap før jeg skal ta utdannelse på NITH. har ikke sett at det har vært så mye negativt mot noroff her. greit nok at folk er veldig negative mot Na, men har også hørt at de har vært gode. kommer nok ann på hvilken side du ser fra. grunnen til at jeg vurderer å ta CCNA 2 ganger er bare hvis jeg ikke føler at den første gir meg nok kunnskap. ikke bestemt at jeg skal ta den 2 ganger. å bo i Oslo er et absolutt krav grunnet, fotball og en deltidsjobb jeg gjerne vil fortsette med ved siden av studiene. grunnen til at jeg ikke vil ta den offentlige ingeniør utdannelsen er fordi jeg rett og slett helst vil slippe og ta opp matte og FY på nytt. som du også sier er jo ikke utdannelsen ikke så forskjellig noe mer du har å føye til da? trenger all den infoen jeg kan få Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 mye info, men for å være ærlig ble jeg mer forvirret enn jeg var før. noen som kan anbefale en studieretning som gir kompetanse når man ikke har 3mx eller 2fy. IKKE GJØR MEG ENDA MER USIKKER for eksempel: salg service ikt driftsfag lærling eller noen andre fag som man kan gå ut i lære i.. er man lærling får man mindre fag på påbygg, kun 20 timer. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 mye info, men for å være ærlig ble jeg mer forvirret enn jeg var før. noen som kan anbefale en studieretning som gir kompetanse når man ikke har 3mx eller 2fy. IKKE GJØR MEG ENDA MER USIKKER for eksempel: salg service ikt driftsfag lærling eller noen andre fag som man kan gå ut i lære i.. er man lærling får man mindre fag på påbygg, kun 20 timer. det virker som du tro at jeg skal søke på vgs plass. dette stemmer ikke. jeg er til sommerne ferdig med allmen økonomisk linje på vgs. jeg skal finne ut hvilken skole jeg skal søke på til høsten for å fortsette utdannelsen. hvis du har noen tips så kom med de Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Har jeg vært deg så ville jeg hoppet meget lett over na/noroff og gått rett på NITH i 3 år. NITH starter helt på scratch og har mye repitisjon, det å ta et år først på na eller noroff er som å kaste penger ut av vinduet. Når du er ferdig på NITH så kan du ta et år på Noroff med CCNA og CCNP dersom nettverk er noe du vil spesialisere deg mer innen. Ettersom du ikke vil ta fagene eller flytte så er det kun det valget du sitter igjen med. Ikke så mye mer å tenke over egentlig. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Har jeg vært deg så ville jeg hoppet meget lett over na/noroff og gått rett på NITH i 3 år. NITH starter helt på scratch og har mye repitisjon, det å ta et år først på na eller noroff er som å kaste penger ut av vinduet. Når du er ferdig på NITH så kan du ta et år på Noroff med CCNA og CCNP dersom nettverk er noe du vil spesialisere deg mer innen. Ettersom du ikke vil ta fagene eller flytte så er det kun det valget du sitter igjen med. Ikke så mye mer å tenke over egentlig. du er inn på noe der. hvilkene ting tenkte du på da hvis jeg kunne flytte da? Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Isåfall ville jeg ha vurdert et 3 eller 4 årig løp hos ITX Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Isåfall ville jeg ha vurdert et 3 eller 4 årig løp hos ITX hva er så mye bedre med dem da? Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Stikkordene er vel CCIE og den høyeste nettverk/sikkerhet/cisco utdannelsen du får i landet. Lagde en liste over noen positive og negative sider ved skolen her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=383028&hl= Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Stikkordene er vel CCIE og den høyeste nettverk/sikkerhet/cisco utdannelsen du får i landet. Lagde en liste over noen positive og negative sider ved skolen her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=383028&hl= ved å gå de skolene som jeg nevnte tidligere får du jo også en kompetanse som vil kunne gi deg en god jobb. tviler på at de fleste som jobber innen it-bransjen og nettverks lignende har gått på skole i Skien. sikker fin skole, men det er ganske uaktuellt å dra til Skien for å gå på skole. er du sikker på at ingen andre skoler i Norge har CCIE? Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Om du vil gå på skoler som folk ikke forbinder med noe negativt så er nok ikke NA, ITAK og Noroff tingen. De har hatt alt for mye negativ kritikk i media blandt annet. Og ja jeg er sikker på at ingen andre har CCIE. Står man på CCIE eksamen i Brussel er man så si garantert jobb grunnet meget spesialisert og høyt etterspurt kompetanse. Men igjen, det er en grunn for at det bare er 46 CCIEr i norge, hvorav kanskje 4-6 er CCIE Security (som er ansett som den hardeste versjonen) Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Jeg liker ikke å skrive noe uten å begrunne det eller henvise til fakta, men her har du det. Men gidder ikke å skrive noe andre har allerede skrevet før meg så det for bli litt copy paste og en del linker: Cisco.com:CCIE is the most respected high-level certification, recognized worldwide as the doctorate" of networking. (See Recent Press). Certified CCIEs are a highly-select group. Less than 3% of Cisco certified professionals become CCIEs. (You can also find out about Cisco's entry-level Career Certifications, CCNA and CCNP). http://www.cisco.com/en/US/learning/le3/ccie/index.html http://www.cisco.com/en/US/learning/le3/cc...ents/press.html heinzulm: CCIE: the blackbelt of the networking/data communications industry. CCIE: No other technical certification is as difficult or as prestigous as the CCIE. CCIE: a nod to the ultimate, the apex of nerds, the god of geeks, the guru’s guru. CCIE: by far the most difficult (and valuable) CCIE: the gold star, the master level CCIE: the elite of all internetworking industry certifications Div: CCIE Tops 2003 Salary Survey 6 JAN 2004: Certification Magazine reported results of its annual salary survey of 19,352 professionals around the world. “(E)ach certification program studied provided a noteworthy salary to IT experts. Not surprisingly, CCIE led the pack, with an average salary of $96,870 annually.” CCIE Ranked Number One by Solution Providers 7 SEP 2004: This year’s CRN Certification Study offers a balanced look at IT certifications using five measures: importance of cert, ROI to employer, improvement in ROI, ability to generate new business, and highest pay raises. Solution providers gave CCIE the number one overall position. ZDnet: Cisco's CCIE is often referred to as the doctorate of networking. It surpasses all other certification programmes in both its difficulty and its value. Får ofte spørsmål om hvorfor CCIE er så vanskelig om man sammenligner med feks andre sertifiseringer eller grader som bachelor/master, men jeg har aldri funnet et enkelt svar på det. Grunnene er mange, men noe av det ligger vel i hvor utrolig mye stoff du skal kunne for kun ett enkelt emne samt hvor høy score du må ha på den praktiske eksamenen(80%, men grunnet at man ikke får delpoeng og en del andre faktorer så ligger % i realiteten mye høyere). Du kan jo tenke deg selv, hvor mange er det som får tilnærmet lik toppscore på en avgjørende eksamen? Det er ikke så mange, men syvdobler du så pensumet de må gjennom for akkurat det faget, hvor mange får da tilnærmet lik toppscore? Mange har prøvd og mange har feilet. Gjennomsnittlig må man prøve 2.6 ganger før man står på eksamen (Gjelder R&S. Security har enda høyere strykprosent). Hvert forsøk koster deg ca 9000kr + reise og opphold til en av de få lokasjonene i verden som har et slikt test senter (Er vel 6 totalt eller så). Favoritthistorien er jo den gangen Bravida sendte ned 49 for å ta CCIE og alle kom hjem tomhendt . I tillegg til dette så er lab utstyr kostnadene (spesielt på Security) utrolig mye høyere enn hva man trenger for CCNA og CCNP (Utstyret og hvor mye hver elev trenger). En gjennomsnittlig CCNP lab trenger 3 routere og 1 switch, mens en gjennomsnittlig CCIE Security lab trenger 8 routere, 2 switcher, 1 ids, 1 vpn konsentrator, 1 PIX, 1 ACS, 1 Frame relay switch og 1 ISDN emulator. Som et eksempel så finner man lett en "CCNP" switch til 2000kr, mens en "CCIE" switch fort koster deg opp mot 30000. Med andre ord så er det et farlig satsningsområde. Ikke bare er kostnadene utrolig høye, men markedet for å få nok studenter til CCIE er ikke så stort(Noen faller av på CCNA, noen faller av på CCNP, noen faller av på CCSP og da er det ikke alltid så mange igjen for CCIE Security). Strykprosenten vil og være for høy for mange (Hos ITX er lab eksamen tatt ut av kravet for å bestå studiet, ellers ville ikke så mange ha fått omgjort lån til stipend av lånekassen Alle skal allikevel ned til Brussel). I tillegg så er antall undervisningstimer stigende fra CCNA til CCNP til CCIE. Cisco-Kandidat på ITAK hadde ca 600 undervisningstimer på et år (var likestilt med tilsvarende hos NA/Noroff) mens ITX har satt av 1400 timer til CCIE Security (opp fra 1200 for CCNA/CCNP hos ITX). Mye egenarbeid kommer selvfølgelig i tillegg. En annen viktig faktor er at Cisco har laget undervisningsopplegget ferdig for CCNA og CCNP, dette kalles CNAP (Cisco Network Academy Program). Dvs ferdig undervisningsmateriale, prøver, selvtester osv. Alt skolen trenger å gjøre er å putte inn en lærer som forklarer litt og poff så har du et skoleår. Minimalt med tid og pengeinvestering for å få til en slik klasse. Et slikt program eksisterer ikke for verken CCSP eller CCIE, noe som krever en god del egeninnsats fra skolen sin side. Nå begynner du kanskje å se hvorfor ingen andre tilbyr CCIE. Ikke er det spesielt lønnsomt (CCIE for ITX har hittil vært et stort tapsprosjekt), få studenter, vanskelig å få tak i lærere, veldig dyrt labutstyr osv. For ikke å nevne lab bøkene man trenger ettersom Cisco ikke har et CNAP program for CCIE, her er prisene fort opp mot 5000kr for 1 lab bok med forklaringer. Her kan du feks se et eksempel på en CCIE Security Lab med vanskelighetsgrad 6 av 10: Internetworkexpert Lab2 For ikke å glemme hva du må gjennom. Dette noen av bøkene jeg har kjøpt dette studieåret for CCIE (Bortsett 2 eller 3): Pulten Det er en grunn for at CCIE topper lønningsstatistikkene gang på gang . Det er heller ikke uten grunn at Egroup (konsulentfirma) har inngått en langsiktig avtale med ITX for kurs, undervisning, kompetanse etc. Nope, det er ikke så mange som har gått på en IT skole i Skien, men den dagen du får ditt CCIE nummer og en lær jakke med ditt CCIE nummer på den så tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om hvor du har gått heller Edit: statistikk på antall CCIE sertifiserte verden rundt finner du i signaturen min Endret 26. februar 2005 av Jalmar Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 så litt på semester planen på NITH og lurer litt på hva de forskjellige tingene innebærer. tenker fortsatt på Bachelor i Nettverk og sikkerhet hva innebærer disse: Databaser Datateknikk Systemutvikling IT i virksomheter for mer info se denne siden: http://www.nith.no/info.php?v=4&t=1&s=stud...y_nettverk.html Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Databaser = oracle sql og administrering Datateknikk = elementær teknikk som binærsystemet, hvordan en maskin fungerer - prosessorarkitektur etc, nettverkt med osi og tcp/ip, av en eller annen grunn var det også webprogrammering... Systemutvikling er prosesser for gruppesamarbeid, utviklingsprosesser og moddelereing i UML IT i virksomheter handler om hvordan IT påvirker en bedrft, og hvilke konsekvenser/utfordringer dette medfører Jeg tar forbehold om at opplegget er endret litt siden jeg gikk der, men jeg tror innholdet i fakgruppene er ca det samme enda. Jeg kan gå mer inn på detaljer hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Databaser = oracle sql og administrering Datateknikk = elementær teknikk som binærsystemet, hvordan en maskin fungerer - prosessorarkitektur etc, nettverkt med osi og tcp/ip, av en eller annen grunn var det også webprogrammering... Systemutvikling er prosesser for gruppesamarbeid, utviklingsprosesser og moddelereing i UML IT i virksomheter handler om hvordan IT påvirker en bedrft, og hvilke konsekvenser/utfordringer dette medfører Jeg tar forbehold om at opplegget er endret litt siden jeg gikk der, men jeg tror innholdet i fakgruppene er ca det samme enda. Jeg kan gå mer inn på detaljer hvis det er noe du lurer på. takk takk. gikk du på det samme studien sa du? hvis ja hvordan var det å gå der? er du fornøyde med det osv. gikk du noe mer etter det eller før? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 du spør riktig nok ikke meg, men jeg har også gått på bachelor studiet til NITH, og kan anbefale det på det varmeste! Lenke til kommentar
crapgame Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 du spør riktig nok ikke meg, men jeg har også gått på bachelor studiet til NITH, og kan anbefale det på det varmeste! gikk du samme linje som jeg tenker? hva var bra med skolen og hva var dårlig? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg gikk på noe tilsvarende... ...du skjønner, tidligere hadde NITH bare en bachelor-linje, men fordypning og valgfag...jeg hadde programmering i java som fordypning og database og .Net som valgfag...dvs. at jeg hadde sågodt som de samme fagene som dagens programmerings-bachelor har... ...andre i klassen hadde nettverk som fordypning og datasikkerhet som valgfag og tok derfor noe ala de du tenker! Jevnt over var det god kvalitet på foreleserne, og alle NITH-ansatte er veldig imøtekommende. Dvs. det virker som om alle er der for å hjelpe deg. (På vgs. følte jeg at alle var der for å gjøre hverdagen sur for meg ) Det mest negative slik jeg ser det var egentlig kvaliteten på studentene. Siden NITH ikke har noe karakter-krav, var det en del studender som dessverre ikke hadde forutsetninger nok for å komme igjennom studiet. Siden NITH har en del prosjekt- og gruppefag kunne dette bli litt frustrerende for noen. Dette er også grunnen til at NITH har relativt stort frafall av studenter. Ved et par tilfeller fikk vi også noen relativt dårlige forelesere, men etter press fra studentene holdt ikke disse mer enn et semester. (I motsetning til offentlige skoler dere slike forelesere forblir forelesere ved skolen livet ut ) Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Siden NITH ikke har noe karakter-krav, var det en del studender som dessverre ikke hadde forutsetninger nok for å komme igjennom studiet. Slik er det dessverre på de fleste private skoler som ikke får nok søkere slik at de kan sile ut. Synd egentlig, mange private skoler som kunne ha vært så mye mer dersom alle hadde vært engasjerte mennesker. Men når sant skal sies så har jeg ikke sett noe bedre på offentlige skoler heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå