Gå til innhold

Støv på bildebrikken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjør debatt? Hvorfor det?

Bare Olympus har en effektiv støvfjerning av bildebrikken vha ultralyd.

Vi andre må finne oss i å fjerne støvet selv, når støvet blir plagsomt.

Jeg har hatt Canon 20D i ca to mndr. uten å være plaget av støv.

Det viktigste er etter min mening å være bevisst når en skifter objektiv.

Pass på å skifte objektiv når du er i omgivelser som ikke er befengt med støv!

Lenke til kommentar

Jeg renser kameraet selv, med jevne mellomrom, og har ikke hatt problemer med støy på D70. Utstyret jeg bruker er kun en trykkluftflaske, og det er viktig å bruke den på riktig måte (men da fungerer det utmerket hvis man ikke har latt støvet "gro inn" over tid).

Lenke til kommentar

Det spørs hvordan man definerer "plaget av støv".

Dersom man ikke leter etter det finner man det antagelig ikke før det ikke kan overses lenger.

En god test er å sette blender til 22 og ta bilde av blå/lys himmel. Behandle deretter bildet med "Auto Levels" og tell antall sorte prikker som dukker opp.

Jeg har kjøpt børster fra "Visible Dust", men det er sikkert mange andre måter å rengjøre på.

Lenke til kommentar

Er det noen som har prøvet Copperhill metoden over tid? Gode og/eller dårlige erfaringer?

Jeg leste ellers et intervju med en Canon-sjef som hevdet at en løsning på støvproblemet var noe de hadde ønsket å putte inn i 20D, men totalprisen ble da for høy. Tipper derfor dette er noe de etterhvert kommer med på nye kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt den tvilsomme ære å fått rense bildebrikken min enda, av den enkle grunn at jeg kan ikke se at jeg har fått noe støv på den enda. Kjøpte kamera mitt i Juni i fjor.

Vil tro når den rette tiden kommer så bestiller jeg meg børster fra Visible dust for å gjøre rent inni det aller helligste...

Lenke til kommentar

Har brukt Copperhill løsningen en gang med godt resultat hittil. Har ikke hatt støvproblemer etter at jeg:

Alltid skrur av kamera ved objektivbytte.

Holder huset riktig vei.

Unngår bytte i støvete omgivelser.

Bruker gode objektiv som ikke suger/blåser luft inn i kamerahuset ved fokusering/zooming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...