Gå til innhold

9800Pro - skjerm blir svart når 3D starter.

Zimon

Anbefalte innlegg

Heisann

Har skaffet ett brukt Powercolor Radeon 9800PRO 128MB fra en av gutta på jobben, skal kjøre det i min samboers PC en periode, mens mitt Hercules 9800Pro sendes til komplett grunnet støyende vifte.

Når jeg booter, kommer inn i windows, får logget meg på så ser alt OK ut. Ingen problemer i 2D biten. Men om jeg prøver å kjøre 3Dmark05, eller AtiTool artifact scan så går det ikke mange sekundene før jeg hører klikk i skjermen som da mister signalet og blir svart. Virker ut som skjermkortet bare kutter ut. Er ikke noe problem med mitt gamle Hercules kort (bortsett fra vifte som holder på å ta kvelden).

Jeg har sjekket frekvens på core (378) og på minne(337,5) og begge står da til standard. Jeg har ikke prøvd å underklokke enda, men skal sjekke dette også nå, men håper at noen har tips å komme med. HVa kan være feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også det som har slått meg, har også opplevd "flekker/striper" i grønt og rødt på skjermen og første som slo meg var artifacts. Men Vifta på kjøleribba går for fullt. Kabinettet er ikke varmt. Sitter 1 HD, 1 DVD brenner, P42,0@2,5Ghz, 2x512MB RAM og Radeon 9800 Pro kortet. Har vurdert å prøve å legge på ny kjølepasta og se på det, men høre med kollegaen min først med tanke på garanti etc.

Lenke til kommentar

Hei

Noe lignende skjedde på mitt R9800PRO.

Bare at jeg ikke kunne starte maskina. Skjermbildet ble da bare rødt og grønt. (i striper)

Jeg vet enda ikke hva det var men ejg sendte det inn til retur og fikk et nytt et med en gang.

Det KAN jo være et defekt kort, men jeg er ikke sikker.

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

AudHauge, om du fikk striper selv i BIOS vindu så er det ett knekt/defekt kort ja. Ei veninne av meg hadde samme symptom på ett gammel ti4200 basert kort, men mest sannsyniligvis utenfor garanti tiden dette da :(

Men til topic.

Prøvde å underklokke med ATItool i går, satte core til 290,07 og mem til 260,70 som høyeste jeg rakk å teste og kjørte artifact test i 10 minutter, ingen artifacts + ingen kræsj. Så testet jeg noen minutter med 3Dmark05 og så bra ut der, men kom bare så vidt inn i forest/sprite demoen. Avsluttat da og la meg.

Så jeg skal se hvor høyt jeg får pressa kortet opp i før det feiler i løpet av uka/helgen. Har litt travelt og mye å gjøre om dagene. Holder denne tråden oppdatert med info etter som jeg får testet.

Lenke til kommentar
AudHauge, om du fikk striper selv i BIOS vindu så er det ett knekt/defekt kort ja. Ei veninne av meg hadde samme symptom på ett gammel ti4200 basert kort, men mest sannsyniligvis utenfor garanti tiden dette da :(

Men til topic.

Prøvde å underklokke med ATItool i går, satte core til 290,07 og mem til 260,70 som høyeste jeg rakk å teste og kjørte artifact test i 10 minutter, ingen artifacts + ingen kræsj. Så testet jeg noen minutter med 3Dmark05 og så bra ut der, men kom bare så vidt inn i forest/sprite demoen. Avsluttat da og la meg.

Så jeg skal se hvor høyt jeg får pressa kortet opp i før det feiler i løpet av uka/helgen. Har litt travelt og mye å gjøre om dagene. Holder denne tråden oppdatert med info etter som jeg får testet.

Høres veldig ut som ribba ikke har god nok kontakt med core, skal ikke være noe problem mht til garanti om man påfører ny kjølepasta, såfremt man vet hva man driver med da selvfølgelig.

jeg har gjort dette på mine skjermkort iallefall og aldri hatt noe problem med det i ettertid :)

Lenke til kommentar

Oppklaring.

Kabinettet er ett Chieftec Dragon med 360W PSU som jeg har kjørt med mye mer komponenter enn det som står i. Så for svak PSU er det ikke. Har også dobbeltsjekket den ekstra strømkontakten. Mitt eget Hercules 9800Pro trekker nok bittelitt mer strøm enn powercolor kortet da Hercules'en men er jeg å huske går på noen mer Mhz enn PC utgaven + så er Hercules ikke standard referanse design (bedre minnebrikker etc).

Har ikke returnert Hercules kortet enda, ikke søkt om RAM enda, men kommer nok til å gjøre det i helgen/starten av uka som kommer. Vifta bråker skikkelig. Men vurderer å sette Hercules'en tilbake og stressteste med dette kortet også.

Har som nevnt underklokka Powercolor kortet og da går det stabilt. Så mistenker også dårlig kontakt mellom ribbe og GPU core. Etter noen minutter med 3Dmark05 (underklokket) så tok jeg på ribba og den føltes lunken ut. Men så gløder jo ikke GPU helelr når man underklokker core til 290,07 og mem til 260,70. Skal øke gradvis opp til default og samtidig sjekke temp på ribba.

Lenke til kommentar

Har nå tatt av ribba, rensa GPU og ribbe for gammel goop. Lagt på arctict silver og fortsatt samme problem. Tror kortet har tatt kvelden jeg. Satte for morro skyld inn mitt gamle Hercules igjen og kjørt hele 3Dmark05 testen uten prob. Så kortet bør nok returneres til nettbutikken, mens det enda er garanti på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...