Gå til innhold

Hvilket lydkort som lydkilde i et PA-anlegg?


Anbefalte innlegg

Jeg vil fortsatt anbefale deg å beholde ditt nåværende lydkort om du ikke da har et akutt behov for å brenne av noen lapper.

 

Det Radiated skriver er overdrevet. Virker bare som han ikke liker Creative.

 

Les forresten artikklen om valg av lydkort om du ikke allerede har sett den.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4830

Legger en link, men jeg regner med du har sett den siden den står på forsiden til HW.no akkurat nå.

 

Husk at det ikke er noen fasit på hvordan man skal stille inn lyden på et anlegg. Hvis du og de andre som hører på musikken liker måten anlegget er innstillt, da er faktisk anlegget riktig innstillt.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har M-audio 2496 og er storfornøyd. anbefales.

Kommentarer til lydkvalitet :

Jeg har et Audigy platinum EX (Audigy 1 kan man sikkert si) i samme PC og fra første stund hørte jeg en klar forbedring i lyden mellom de kortene.

M-audio har en mye mer detaljert og mer Punch/kraft i lyden i forhold til Audigy kortet som jeg oppfatter som flat og kjedelig ved sammenligning.

Quoter meg selv litt her, og legger til noen kommentarer.

Jeg er ikke noe PA person og har ingen erfaringer med anlegg av den typen.

Så om et lydkort av overnevnte type vil ha noe for seg sammenlingnet med det du har, på et PA anlegg, har jeg ikke den fjerneste peiling på.

Tenkte det kunne være på sin plass og nevne det iom. at du nevner m-audio 2496 som et alternativ. Men for et hifi-anlegg (nad/b&w/hodetelefon) var forskjellen klar.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Skal du først svi av en tusenlapp svi det av på en lydtekniker. Utsagnet "Hvis du og de andre som hører på musikken liker måten anlegget er innstillt, da er faktisk anlegget riktig innstillt. " er dustete, lyden kan alltid kjøres bedre.

Det er helt greit at du er uenig, men du burde argumentere mot meg på en litt mer dannet måte.

 

Om du mener at lyden alltid kan bli bedre. Hvor går da grensen for hvor mye trådstarter skal legge ut på "eksperthjelp"?

 

Det er snakk om en fest her, ikke en konsert. Det er ikke spesielt vanskelig stille inn lyden når man spiller rett fra en PC eller CD-spiller. Problemet er vel heller å koble kabler riktig og trykke på de rette knappene for å få lyd i anlegget.

Lenke til kommentar
Det Radiated skriver er overdrevet. Virker bare som han ikke liker Creative.

Kan hende, men jeg har hatt endel kort fra Creative selv, og lydkvaliteten koblet til stereoanlegg var hvesentlig dårligere enn mitt EMU 1212m. (EMU eies forresten av creative, så det er ikke det at de ikke kan lage ordentlige kort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...