Gå til innhold

Hvilket lydkort som lydkilde i et PA-anlegg?


Anbefalte innlegg

Skal arrangere et party med et heftig PA-anlegg oppsett. Skal bruke musikk fra PC'n (mp3) som lydkilde.

Jeg har et Hercules Game Theatre XP liggende med RCA utganger, som er viktig for å få koblet til PA-anlegget. Vil det kortet gi god nok lydkvalitet, eller er det utdatert?

 

Vil et nyere kort, som f.eks. Audigy 2 ZS gi merkbart bedre lydkvalitet? Eller kanskje andre kort er å foretrekke?

 

Det er nødvendig å kunne spille av dvd-filmer, så da er vel kanskje dolby digital dekoder nødvendig?? -men trenger ikke surround. Skal ha best mulig stereo lydkvalitet! (men duplex (er det det det heter?) er nødvendig. Mener sånn at to lydkilder kan spilles samtidig/mixes sammen).

Prismessig vil jeg ikke gi mer enn 2000, men helst mellom 1000-2000.

 

Altså, holder det lydkortet jeg har nå, eller burde jeg heller investere i noe nytt?

 

Mvh

a_m_e_s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kortet du har nå tror jeg fungerer helt OK.

Hvis ikke surround er viktig. Så har vi selvfølgelig EMU korta 1212M eller 0404 går for å være noe av det beste innen stereo lydkort til en overkommelig pris.

 

www.procom.no

Du mener vel M-Audio? Audiophile 24/96 eller 24/192 er også å foinne på procom.no

Lenke til kommentar

Litt sprikende anbefalinger der...

 

Emu0404 var hyggelig på prisen, det samme var M-Audio2496.

Er en å foretrekke blant disse?

M-Audio 196 var jo litt stivere i pris, men er det verdt det er spørsmålet da.

Emu 1212m blir i dyreste laget.

Men trenger jeg egentlig et av disse kortene for å få bedre lyd sammenliknet med Herculesen jeg allerede har. Er jo tross alt mp3 filer som skal avspilles, og de har jo ikke den høyeste kvaliteten i utgangspunktet..

Setter stor pris på litt hjelp :)

 

Mvh

a_m_e_s

Lenke til kommentar
Litt sprikende anbefalinger der...

 

Emu0404 var hyggelig på prisen, det samme var M-Audio2496.

Er en å foretrekke blant disse?

M-Audio 196 var jo litt stivere i pris, men er det verdt det er spørsmålet da.

Emu 1212m blir i dyreste laget.

Men trenger jeg egentlig et av disse kortene for å få bedre lyd sammenliknet med Herculesen jeg allerede har. Er jo tross alt mp3 filer som skal avspilles, og de har jo ikke den høyeste kvaliteten i utgangspunktet..

Setter stor pris på litt hjelp :)

 

Mvh

a_m_e_s

M-Audio Revolution 5.1 eller 7.1 da ? er på procom.no

Lenke til kommentar

Spiller ofte mp3 fra min laptop på PA. Etter min erfaring er det viktigste god kvalitet på filene jeg spiller.

Merker ikke den helt store forskjellen på det integrerte lydkortet i min bærbare og den stasjonære (Audigy 2 ZS) når de er koblet opp på et PA anlegg. Lyden i et PA anlegg er stort sett ganske skarp, så de små detaljene i lyden forsvinner uansett.

 

Jeg spiller helst ikke sanger som er under 192kbps. Alt under 128kbps er bannlyst. Høres helt jævilg ut når jeg spiller det høyt. Spesielt rockemusikk.

 

Jeg tror nok det lydkortet du har vil fungere helt greit.

 

Lykke til med festen :thumbup:

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Som sagt i første post så er jeg avhengig av at det er RCA utganger. Det har ikke 5.1 og 7.1. Jeg trenger heller ikke muligheten for surround som sagt over..

Hei,

 

Jeg er av og til DJ på den lokale Pup (heftigt orkester PA anlegg) og har bare PC'en med mig med SBLive 5.1 lydkort.

Bruker vanligt MiniJack (hovedtelefon) til RCA kabel - funker som faen det.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Har M-audio 2496 og er storfornøyd. anbefales.

 

Kommentarer til lydkvalitet :

Jeg har et Audigy platinum EX (Audigy 1 kan man sikkert si) i samme PC og fra første stund hørte jeg en klar forbedring i lyden mellom de kortene.

M-audio har en mye mer detaljert og mer Punch/kraft i lyden i forhold til Audigy kortet som jeg oppfatter som flat og kjedelig ved sammenligning.

 

Bruker M-audio til film og musikk, og Audigy kortet til spill.

 

Om det er noen forskjell fra Audigy Platinum EX (begynnner å trekke på årene nå)og opp til Audigy 2 har jeg ingen kjennskap til.....

Lenke til kommentar

Jeg tviler ytterst sterkt på at det er selve lydkortet som vil være den dårligste kilden i oppsettet ditt. Kvaliteten på MP3'ene og dårlig justering av lyden vil nok være det som "ødelegger stemningen", hvis det i det heletatt skulle bli noe problem. Drit i å bruke flere tusen på et lydkort og "invister heller i en lydtekniker" (forutsatt at du ikke er über selv...og da mener jeg ikke fjortisüber, men virkelig "har anlegg for å justere lyd" ..hehe ordspill :blush:)

Lenke til kommentar
Jeg tviler ytterst sterkt på at det er selve lydkortet som vil være den dårligste kilden i oppsettet ditt. Kvaliteten på MP3'ene og dårlig justering av lyden vil nok være det som "ødelegger stemningen", hvis det i det heletatt skulle bli noe problem. Drit i å bruke flere tusen på et lydkort og "invister heller i en lydtekniker" (forutsatt at du ikke er über selv...og da mener jeg ikke fjortisüber, men virkelig "har anlegg for å justere lyd" ..hehe ordspill :blush:)

Hei,

 

Helt enig der!

 

Jeg har ikke hatt nogen klager på MP3 lydkvaliteten - tvertimott har flere kommt og sagt at det var utrolig bra kvalitet på lyden - det til trods for at nogen av MP3'erne kun er i 128K/bits kvalitet (rippet fra CD-samlingen med EAC+Lame).

 

Til trådstarter: Har du DVD spiller/brenner i PC'en - da går det helt fint å spille av DVD karaokee plater også med et vanligt lydkort over PA anlegg.

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jau kimmer, tror vi er på samme bølgelengde her. Å justere et stort PA anlegg i et større rom er ikke nødvendigvis så enkelt som å "bare tweake litt på eq'en". Har selv et PA-anlegg og har opp igjennom årene administrert flere større oppsett (og driver med det fortsatt). Fasevendig spiller også en veldig stor rolle, samt mange andre faktorer. Etter min mening er det GARANTERT oppsett av anlegget som vil ødelegge lyden, og ikke lydkortet, hvis det i det heletatt blir noe problem.

 

Skal du mixe live på scenen med PC (måtte gud forby) kan du sjekke ut mixmeister pro.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Man må jo regne med at fyren greier å koble til anlegget ordentlig da.

Lydkvaliteten er helt avhengig av komponentene i PA'en (høytalere(sub mid topp), forsterkere, eq, kabler osv), lokalet og kilder (cdspiller/data osv).

 

Jeg har selv aldri spilt fra datamaskin til PA, men har vært på flere (psytrance)parties med liveacts samt mixing fra datamaskin av mp3. Personlig liker jeg ikke dette, fordi jeg syntes mp3 er noe stort tull, særlig når man er på rave osv. Bruk cd og vinyl!

 

Ellers så må jeg si at jeg hørte stor forskjell da jeg skiftet fra Soundstorm til M-audio 1010LT. STOR! Bassen ble strammere, diskanten mer detaljert osv. Anbefales!

Lenke til kommentar
Man må jo regne med at fyren greier å koble til anlegget ordentlig da.

Lydkvaliteten er helt avhengig av komponentene i PA'en (høytalere(sub mid topp), forsterkere, eq, kabler osv), lokalet og kilder (cdspiller/data osv).

 

Jeg har selv aldri spilt fra datamaskin til PA, men har vært på flere (psytrance)parties med liveacts samt mixing fra datamaskin av mp3. Personlig liker jeg ikke dette, fordi jeg syntes mp3 er noe stort tull, særlig når man er på rave osv. Bruk cd og vinyl!

 

Ellers så må jeg si at jeg hørte stor forskjell da jeg skiftet fra Soundstorm til M-audio 1010LT. STOR! Bassen ble strammere, diskanten mer detaljert osv. Anbefales!

Poenget til gutta er vel at kvalitetsforskjellen mellom forskjellige lydkort og wav/mp3 er en dråpe i havet i forhold til hva som skjer med et PA anlegg.

 

Vi snakker horn-høyttalere, forsterkere med svært høy effektivitet, laaange kabel-runs, ikke-ideel romplassering i ikke ideelt rom...

 

 

Derfor må man gjerne ha beina litt på jorda og ikke snakke om at et lydkort er "mer definert i bassen" når man snakker PA. :-)

 

knut

Lenke til kommentar

Lydkortet du har nå banker alle creative-kort på lydkvalitet.

 

Du bør imidlertid koble om en mikser med kortest mulig kabel fra PC-mikser og så koble til høyttalerne med balanserte kabler. (som løser alle problemer som nevnt under her angående lange kabler).

 

Hvis du skal ha et lydkort med balanserte utganger (som er optimalt for tilkobling til PA) er E-mu 1212m bra eller ESI juli@ (litt billigere) gode alternativer til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Skal du mixe live på scenen med PC (måtte gud forby) kan du sjekke ut mixmeister pro.

Hei,

 

Kan ikke være mer enig :thumbup:

 

Ska teste mixmeister og Apleton Live ut.

 

Nu er det Blues/BluesRock jeg spiller og ikke Rave,Trance og HipHop.

Kvaliteten/lydbildet på Blues/Rock-CD'er svinger utrolig mye og er ganske vanskeligt å DJ'e - så jeg mixer (EQ) lidt på PC'en under avspilling (da slipper jeg å reise mig opp og mixe på det rackmounted PA-annlegg :-) ).

Bruker MP3Gain til å normalize@94db (lossless).

 

PS. Spiller selv guitar og har vert lydmand for bl.a. Bamses Venner (1/2 års turné) i Danmark.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Takk for mange, og for meg, oppklarende og gode svar!

 

Jeg har nok ikke personlig anlegg for å justere lyd :p , men anlegget til å gjøre det, det har vi :!:

Hvis jeg har skjønt dere riktig, så mener dere at andre faktorer enn lydkortet, som dårlig instilling av lyden og kvaliteten på mp3-filene, vil ha en større innvirkning på lydkvaliteten enn lydkortet, og at det derfor er liten eller ingen nytte å kjøpe et dyrt lydkort!?

 

<Radiated>, du sier at mitt kort banker alle Creative kort. Kan det være fakta da? Kortet mitt er jo fra 2001, og husker det ikke som noe spesiellt "superkort"..

 

Du sier også at jeg burde ha et kort med balanserte utganger.

Vil et kort med balanserte tilkoblinger uten tvil være å anbefale fremfor det kortet jeg nå har, eller et kort tilsvarende M-Audio 2496? Altså, vil lydkvaliteten være markant bedre?

 

Jeg sitter nå igjen med tre valg, og etter litt forskjellige vinklinger fra dere er jeg litt usikker. Så derfor, hva vil gi best lydkvalitet alt tatt i betraktning (fare for uoptimal lyd innstilling, dårlig lydkvalitet pga. mp3, koblinger, kabler osv.), eller vil kanskje ikke lydkortet ha så mye å si fordi det nettop er så mange andre svakere lenker i kjeden?

 

Alternativene er vel derfor å enten:

1) bruke mitt gamle Hercules lydkort.

2) kjøpe et kort med "vanlige" utganger (f.eks. M-Audio 2496, eller tilsvarende i samme prisklasse (litt over 1000,-)

3) kjøpe et kort med balansert utganger (Emu 1212M blir for dyrt, må derfor bli ESI Juli@ eller evt. et annet kort i samme prisleie (overkant 1000,-)

 

Mvh

a_m_e_s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...