Desses Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 hva brukte du som lademotstand?har en del greie på elektronikk siden jeg går vk1 elekronikk og ville tro at en stor effektmotstand på 10-30w burde holde.... og evt. ha en timerkrets som kutter den motstanden etterpå ut med et relee eller en kontaktor. mulig denne vennen din som kunne en del om elektronikk kan hjelpe deg med dette viss dette er til noe hjelp Har en lademotsatnd som følger med kondensatorene. De fungere på bilen. Har prøvd forskjellige tidsintervaller. Om jeg lar lademotstanden være koblet inn hele tiden vil sikringen alikevel gå og kondensatoren begynner å drive strømforsyninga med vifte og det hele til den er utladet. Så kan jeg koble fra strømmen på kondensatoren og så koble til igjen. Da akjer det samme igjen. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hvis batteri er uaktuelt, er det rimeligste alternativet PC-strømforskyninger. Selvbygging vil helt sikkert bli MYE dyrere. Det går ikke å konkurere på pris med masseproduserte saker fra Kina. Bare trafoen du trenger vil koste mer enn en komplett PC-strømforskyning. Årsaken til at det ikke funker å koble på 1F kondinger på en PC-strømforskyning, er rett å slett at den ikke er designet for så kapasitiv last, og derfor blir ustabil og slår seg av. Et alternativ kan jo være å selge forsterkeren din og 1F kondensatorene dine. Da blir det ikke alt for mye igjen til en monoblokk med nok guffe. Denne vil heller ikke ha noen sjenerende vifter. Hvilke monoblokker er det du skal bruke? Tilslutt en liten rettelse: Knallgass er hydrogengass (H2) ikke svovelsyre (H2SO4) space Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) jeg har ikke lest hele tråden, men en subamp som skal kunne trekke 40A? ved 12V? da skal du fanden pokker meg kjøre klase D og ikke stort mange ohm's elementer for å kunne trekke i nærheten av slike strømmer. edit: gih, så var det en bilforsterker, igjen. dette er diskutert til døde, et batteri med tilhørende lader er det (fortsatt) beste alternativet for en god 12v kilde. Endret 11. februar 2005 av Demogorgon Lenke til kommentar
Desses Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Hvis batteri er uaktuelt, er det rimeligste alternativet PC-strømforskyninger. Selvbygging vil helt sikkert bli MYE dyrere. Det går ikke å konkurere på pris med masseproduserte saker fra Kina. Bare trafoen du trenger vil koste mer enn en komplett PC-strømforskyning. Årsaken til at det ikke funker å koble på 1F kondinger på en PC-strømforskyning, er rett å slett at den ikke er designet for så kapasitiv last, og derfor blir ustabil og slår seg av. Et alternativ kan jo være å selge forsterkeren din og 1F kondensatorene dine. Da blir det ikke alt for mye igjen til en monoblokk med nok guffe. Denne vil heller ikke ha noen sjenerende vifter. Hvilke monoblokker er det du skal bruke? Tilslutt en liten rettelse: Knallgass er hydrogengass (H2) ikke svovelsyre (H2SO4) space Ja, men H2 gassen dannes av h2so4 ved oksidasjon Lenke til kommentar
space17 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Selv om dette er helt utenfor trådens tema: Jeg er ganske sikker på at det er elektrolyse av vannet (H2O) som lager knallgassen. Det skjer spessielt hvis man lader batteriet med for høy spenning. Er litt usikker på hva du mener med "dannes av h2so4 ved oksidasjon". H2SO4 kan etter det jeg vet ikke oksideres, kun reduseres til H2SO3. H2SO4 opptrer også aldri som H2SO4 i batteriet, men som HSO4(-) og SO4(2-). Ved lading av batteriet oksideres PbSO4 til PbO2. Ved utlading oksideres Pb til PbSO4. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå