Gå til innhold

Hvilken strømforsyning kan levere 40A over 12 elek

Anbefalte innlegg

Hei!

Om dette er feilpost, håper jeg noe hjelper meg med å flytte:)

Jeg er på jakt etter en strømforyning som kan levere 40A over 12 elektronvolt. Enten det er en strømforsyning ment til pc eller til noe annet. Håper det er noen som kan hjelpe meg her. Den skal brukes som en strømforsyning til en subforsterker i et hjemmekinoanlegg. Veit ikke om en strømforsyning til pc er den rette tingen i og med at det er masse på en slik strømforsyning jeg ikke har bruk for. Må koble alle 12v utganger sammen for å kunne dra den strømmen jeg ønsker, og de andre kontaktene er vel da til overs. Har heller ikke lyst å bruke så voldsomt mye penger på apparatet, så om noen har rimelige løsninger taes de imot med stor takk. Veit blant annet at Thermaltake Silent Purepower W0049 - strømforsyning - 680 watt levere 38A over 12V, men så koster den jo 1300.

Håper noen kan hjelpe, gjerne med alternative løsninger som ikke innebærer pc-strømmforsyning.

Mvh Andreas

Endret av Desses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du skal bruke en sann psu så tror e nokk du må han en kraftig kondensator for at den skal klare strøm-peak når bassen slår. Dessuten så kan du få støy pga dette er en switch mode power supply.....

Ett billig hybel triks:

1 stk jern/ring kjerne trafor for 12V spot ligth

1 stk kraftig glattekondensator (STOOOOOR)

1 stk likeretter som tåler stor strøm

1 stk kjøleribbel

litt sikkringer, bryter og tjafs

du å sjekke litt opp og måle på trafoen for å finne en med rett spenning. Noen av dem ligger på over 12V, men i en bil så bruker jo spenningen å ligge på 14.4V ved motoren i gang (regner med at det er en bilforsterker du skal bruke) så litt høyere spenning tåler forstereren nok. Og høyere spenning vil si mer effekt.... :dribble: (om den tåler det

da)

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare et bilbatteri og en 12v hurtigladder for

230v?

Er du klar over hva ett bilbatteri koster? I dette tilfellet måtte det ha vært et gele batteri pga knallgass og lignende..... Pris cd 2300kr......

Og tenk den situasjonen: En film varer ca 1.5 timer, ett standar gelebatteri er på 50-60Ah (Ampere tima). Han har en forskterker som trekker opp til 40amp.

Dette vil gjøre at laddren må levere mange amp over lengre tid...

Om noen har en slik batteriladder som tåler dette så vil jeg gjerne ha... Spess når dette skal koste lite.... :yes:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
om du skal bruke en sann psu så tror e nokk du må han en kraftig kondensator for at den skal klare strøm-peak når bassen slår. Dessuten så kan du få støy pga dette er en switch mode power supply.....

Ett billig hybel triks:

1 stk jern/ring kjerne trafor for 12V spot ligth

1 stk kraftig glattekondensator (STOOOOOR)

1 stk likeretter som tåler stor strøm

1 stk kjøleribbel

litt sikkringer, bryter og tjafs

du å sjekke litt opp og måle på trafoen for å finne en med rett spenning. Noen av dem ligger på over 12V, men i en bil så bruker jo spenningen å ligge på 14.4V ved motoren i gang (regner med at det er en bilforsterker du skal bruke) så litt høyere spenning tåler forstereren nok. Og høyere spenning vil si mer effekt.... :dribble: (om den tåler det

da)

Det er ikke mulig å få til dette med en transformator fra spotlighter i stua.

For å gi så mye strøm, trenger du tykke kobbertråder i sekundærviklingen.

Siden tråden på denne siden skal tåle 40A må tykkelsen regnes ut. Vanligvis 5A/mm2, så du må ha ganske tykke kobbertråder, 4mm? Jeg har ikke regnet ut dette, men gjorde det en gang før. Ganske enkelt å regne ut det.

Pga av denne tykkelsen kan du ikke ha mange viklinger på sekundærspolen.

Siden spenningsforholdet skal være 230/12 kan du heller ikke ha mange viklinger på primærspolen.

Siden du ikke har så mange viklinger i primærspolen må magnetfeltet i jernkjernen være stor, sikkert over metning for jern som er rundt 0.3Tesla.

Den eneste måten å fikse dette på er å øke størrelsen på jernkjernen eller øke switchefrekvensen. På 50Hz går det ikke, og jernkjernen vil være veldig varm.

Dessuten blir kondensatoren overdimensjonert ved denne frekvensen.

Pumper du opp dette til 25KHz vil det meste se bedre ut. Men forutsetter en del styreelektronikk, beregning og bygging.

Dette har jeg vært gjennom tidligere i en tråd for nesten 2 år siden. Den finnes kanskje fortsatt på dette forumet. Der regnet jeg ut hva som trengs for å lage et SMPS som kan levere 40A @12V

Men det er nokså mye arbeid som kreves.

Lenke til kommentar

Det går helt fint å bruke Strømforskyninger som er ment for pc'er (psu).

jeg har en sub som brukes til pcen som er et 12" med en bilforsterker.

strømforskyningen er ikke større enn 250-300w.

er så fornøyd med dette og anbefaler for dem som skal ha seg eks. subb med forsterker til en lav pris. sub med forsterker kostet meg snaue 2000kr og er verd det på tanke på at den kan konkurere med ferdigsuber til 3000-4000kr

Btw: fant strømforskyningen i en gammel pc. alt som må til for å få dette til i praksis er å lodde nye kabler til 12volten og en bryter for å starte psuen

Hvor stor er denne forsterkeren? og hva skal den drive?

Lenke til kommentar

Jeg holder på å lage strømforskyning til forsterker i bil og er ute etter det samme som trådstarter, mange amper på 12V, for testing av strømforskyningen. Har kikket en del rundt og jeg henger meg på Zandro. Hvis pris er pri. 1 er det ingenting som slår blyakkumulator batteri. De leverer strøm i massevis (langt over 100A), men som behydro nevner må du tenke på at ladingen skaper knallgass som på luftes ut. En tynn slange som trekkes på utsiden holder lenge.

Fare for utlading ved bruk, selv ved høye lyttenivå, er helt fraværende. Gjennomsnittlig effekt vil typisk være 10-20 ganger lavere enn toppeffekten (Crestfaktor 1:10-20). Det er også lite sannsynlig at du kommer til å presse forsterkeren maks.

På biltema selger de 12v batterier i mange størrelser, ladere og lufteslanger:

Art. nr: 80-5312, 12v 18 Ah (290 kroner)

Denne har dog ikke noen direkte tilkobling for utlufting så dette må lages/mekkes. Polene på dette batteriet egner seg meget godt for tilkobling av store kabelsko.

Art. no: 80-5312, 12v 60 Ah (490 kroner)

kraftigere enn det over (det over har kraft nok) Batteriet har nippel for enkel tilkobling til utlufting.

12V lader selger de for 150 kroner

(det er mulig den støyer litt om du ikke modder den. Kommer ofte noe støy fra likeretterdiodene men kan fikses med en liten kondensator i parallell med diodene.)

Lufteslange får du til 25 kr for 10 m.

VIKTIG!!!

Hvis du velger å gå for et 12 batteri, husk at du må koble en sikring straks etter +-polen for å unngå kortslutning/eksplosjon/syresprut!!!

Desses: Hva for slags forsterker er det du skal bruke?

space

Lenke til kommentar

Det er uaktuellt å bruke verken startbatteri (H2so4 gassen, også kalt svovelsyre/knallgass kombinert med oksygen er en dårlig kombinasjon innendørs) eller gelebatterier. Riktig som det ble sagt at jeg skal bruke bilforsterkere. Å kjøpe en 230v sub forsterker er helt på jordet når jeg allerede har forsterker i høy kvalitet. Det blir som å kjøpe dobbelt opp. Dessuten inneholder en ferdig 230v input sub forsterker også en transformator som reduserer spenninga, og da sier det seg selv at å kjøpe en ny forsterker og strømforsyning i ett produkt ikke blir billigere enn å kjøpe bare strømforsyning til forsterkere jeg allerede har. Har vurdert å bygge selv, har en kompis som har rimelig god greie på elektronikk. Da slipper jeg også alle de utallige kablene. Har to 1 f. kondensatorer som jeg hitill ikke har fått brukt med næværende strømforsyning. Den er rett og slett ikke kraftig nok til å kjøre strøm inn på kondensatoren. Gammel strømforsyning så det kan være en kombinasjon av dårlig sikring og liten utgangseffekt. Kondensatoren trekker så mye strøm at strømforsyningen trur det opplever en kortslutning. Ikke en gang når jeg lader opp med en lademotstand og kobler direkte på klarer strømforyninga og holde dampen oppe. Løsningen i skrivende stund er en 150W forsyning på en forster, på ett element, på 1/3 styrke. Hører at elementet sliter litt pga lite strøm men det får duge frem til jeg finner på noe bedre. Det med støy og pc forsyninger vil jeg gjerne høre litt mer om. Noen som kan utdype dette litt?

Edit: space17: Er monoblokk forsterkere som maks drar 40A, de andre forsterkerne har jeg allerede kraftige nok løsninger på.

Endret av Desses
Lenke til kommentar

Når det gjelder problemet ditt Desses med at psuen tror at det er kort sluttning når du kobler på kondensatorene er det mulig å ungå.

Slå på psuen UTEN at eine ledninga til kondensatoren er til kobla.

Du tar derretter ein effekt motstand på 1.5ohm eller litt større og kobler mellom kabelen og kondensator polen. Den vert SVÆRT varm hold med tang...

Etter ca 2 minutt kan du koble kabelen til kondensatoren. En sånn type kobling kan du lage permanent med eit relè

Edit :sorry leste at det ikkje gikk.....

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

hva brukte du som lademotstand?

har en del greie på elektronikk siden jeg går vk1 elekronikk

og ville tro at en stor effektmotstand på 10-30w burde holde....

og evt. ha en timerkrets som kutter den motstanden etterpå ut med et relee eller en kontaktor. mulig denne vennen din som kunne en del om elektronikk kan hjelpe deg med dette viss dette er til noe hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...