Gå til innhold

ProblemER med mus. Har jeg rett til å heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

Kjøpte for en 2 månders tid siden et sett med tastatur og mus ifra Microsoft hos Binders.

Problemet er at etter en måned sluttet musen å funke. Leverte den inn og fekk den reparert. Etter nok en måned sluttet den nok engang å funke.

Jeg har ikke levert den inn enda, da jeg vil vite om jeg har rett til å heve kjøpet?

Det skal jo ikke være sånn!

 

Jeg søker folk som VET noe om dette og ikke bare "tror"

 

Ja?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du leverer den inn for samme feil 3 ganger, og den fortsatt ikke fungerer har du rett til å heve kjøpet. Men de har rett til å forsøke å reparere den 3 ganger.

Feil. De har rett til å reparere samme feil 2 ganger. 3. gang med samme feil kan du heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Gå i butikken å spør, hvis ikke kan du altids sende en mail til Microsoft og spørre om garanti.

Går jeg der sier de bare at de skal ta den inn til reperasjon. Jeg vil vite om jeg har retten på min side for å heve kjøpet.

Nei det har du ikke. Du kan kun kreve å heve kjøp om selger har prøvd å reparere _samme_ type feil 2 ganger, og feilen oppstår for 3. gang.

Lenke til kommentar

Jeg er også nysgjerrig på dette... Jeg anntar at denne musen ikke er blant de aller dyreste, da jeg anntar at Binders ikke selger "proffe" gaming-mus som razer. Jeg kan tenke meg det er en Logitech model?

 

I alle tilfeller vil det være lite hensiktsmessig i praksis å bruke tid fra butikkens side på å reparere et produkt som bare koster et par hundre kroner. Lønninger til reperatør vil jo veldig raskt overstige hele verdien til varen. Om jeg vil deg så ville jeg spurt etter konkret dokumentasjon på hva som ble gjort under reparasjonen. Jeg tviler veldig sterkt på at de har skiftet ut deler osv.

 

Men etter loven må feilen oppstå 3 ganger før du kan få opphevet kjøpet, og butikken har 2 forsøk på å reparere den først. intill da står du nok i dårlig posisjon til å "kreve" noe som heslt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Microsoft mus blir ikke fikset, de blir byttet fra leverandør. Vet ikke hvor binders får varer fra men vanlig praksis er å få ombytte! Selgeren er klar over dette! men binders har endel direkte import og da kan det hende at de selv må vente på ny enhet. Snakk med selgeren!

Lenke til kommentar
Bare for og nevne noe. "samme feil" 2 ganger : det holder ikke for butikken/reperatøren og si at det var en annen feil siden feks. en annen IC eller komponent gikk i stykker. det er det som kunden opplever som samme feil som teller.

I hvilken dom i forbrukertvistutvalget står det?

 

Så langt jeg har sett så er dette forbrukerrådets tolkning. Og forbrukerrådet har ingen mulighet til å bestemme, bare rådgive.

 

Når det gjelder reparasjon og ombytte, om du leverer inn en mus og den ikke fungerer, så er det sannsynlig at du får en ny mus. Dette teller som 1 reparasjonsforsøk. Om den nye musa går i stykker på samme måte, så er det fremdeles 2. gangs feil selv om musa er ny.

Lenke til kommentar
Jeg er også nysgjerrig på dette... Jeg anntar at denne musen ikke er blant de aller dyreste, da jeg anntar at Binders ikke selger "proffe" gaming-mus som razer. Jeg kan tenke meg det er en Logitech model?

 

I alle tilfeller vil det være lite hensiktsmessig i praksis å bruke tid fra butikkens side på å reparere et produkt som bare koster et par hundre kroner. Lønninger til reperatør vil jo veldig raskt overstige hele verdien til varen. Om jeg vil deg så ville jeg spurt etter konkret dokumentasjon på hva som ble gjort under reparasjonen. Jeg tviler veldig sterkt på at de har skiftet ut deler osv.

Det er en Microsoft Wireless Optical Mouse. Den kostet 400kr med tastatur.

 

Det værste er at sist de skulle "reparere" den brukte de 3uker :lol:

Endret av Kissa4ever
Lenke til kommentar

Helt normal tid mht at de må ta kontakt med microsoft, få respons, og få tilsendt erstatningsmus.

 

Eller om de skulle reparere, få sendt den til verksted, få den reparert og få sendt den tilbake.

 

De fleste butikker har avtaler med verksted om levering/sending 1 gang i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...