Ellingsen Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hei, jeg lurer på om det er noen måte og forkorte en tekst.. F.eks Det lagres i databasen som overskrift "Kjappt spørsmål". Er det en måte og velge at den skal forkorte det til 10 bokstaver, slik at den skriver "kjappt spør..." ?? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 function dott($text,$tegn) { // Undersøke om dotter behøves if (strlen($text) > $tegn) { $text = shortstring($text,$tegn); $text = rtrim($text); $output = $text."..."; } else { $output = $text; } return $output; } Lenke til kommentar
Ellingsen Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Ok, takk takk Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (bare nevner at du får ikke bruke kodesnutten min før du har lest og forstått den ;-) ) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 huuuups den peker visst til en hjemmesnekret funksjon. den bør vel erstattes med substr() ja =D Lenke til kommentar
???????? Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Tja... i så fall må det jo bli substr($text, 0, $tegn); Og da blir den fortsatt feil. For da vil den legge til for mange . i forhold til lengden. dott("123456", 5) // output 12345... <- 8 tegn Det er en mulighet å sette substr($text, 0, $tegn-3); dott("123456", 5) // output 12... <- 5 tegn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 ?????????, om du ser på første innlegg ser du at han ikke regner med mellomrom og de siste tre punktumene som "tegn" når han skriver i sitt døme.. Så det vil si at begge to egentlig tar litt feil, selv om begge måtene også er rette. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 ColaKanne, som du ser så handler mine innlegg i denne tråden om fjartan sin funksjon og ikke selve tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Beklager, gikk litt i surr for meg da jeg skulle følge med på det som læreren gikk gjennom og.. Lenke til kommentar
Ellingsen Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Hehe, ja den første jeg fikk der funka ihvertfall ikke Er det ingen av dere som har gjort noe lignende før da? Som bare kan legge den lille kodesnutten ut her? Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Bruk fjartans funksjon. Bare bytt shortstring($text, $tegn) med substr($text, 0, $tegn), så vil det komme ... etter $tegn tegn... feks. kall funksjonen med dott("Kjappt sprøsmål", 10), vil gi "Kjappt spø..." Merk at den regner " " som et tegn... Virker som om det er det du er ute etter.... Lenke til kommentar
Ellingsen Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Ja nå funker det som en Drøm! takk takk! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Har brydd meg litt med et lignende problem, bortsett fra at jeg har behov for å ikke bryte ord, samt utelate HTML-kode fra tellingen. HTML-koden skal selvfølgelig vises, bare den ikke blir brutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå