Gå til innhold

LEDs som "blitz"/opplysning til macro

Anbefalte innlegg

Har nå lekt meg litt med reversert 50mm-linse-macro-fotografering, og en ting som er et stort hinder, er mangelen på lys + knotete posisjonering. Jeg har ikke penger til en dedikert macro-blitz (MR-14EX Macro ring, f.eks.).

Lurte derfor på om det er mulig å lage en sirkel med LEDs (6-8 stykker) rundt det fremre objektivet. Ser at en pakke med 3 hvite LEDs koster 125kr, så det er jo tydeligvis litt å spare her.

Noen som har noen innspill? Er dette helt på trynet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slettest ikke på trynet...

Når jeg hadde Nikon CoolPix, fikk man kjøpe nettopp en slik sak som du foreslår.

Jeg har byttet til dSLR og macrofoto blir mer behagelig da man kan få et "langt" objektiv med en arbeidsavstand som er mer hensiktsmessig enn med kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd selv.. Men tenkt tanken. Har selv kjøpt dioder hos Clas Ohlson. 36-1208 Ultra-hvit. Vet ikke om de blir for kraftige eller for svake.. Men de er ivertfall forholdsvis billige. 29,- for 5 stk.

Mvh Jan Ove

Ps: post gjerne bilder/erfaring om du får til noe :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker lysdioder av og til.

Du kan kjøpe billige lysdioder av de aller fleste typer her: http://www.ultraleds.co.uk

http://www.elfa.se har lysdioder opp til 5W som lyser noe helt enormt.

Det er litt vanskelig å få en nøytral hvitfarve og jevn belysning men ikke verre enn at man greier å løse problemene.

Hvis man har røde, grønne og blå dioder så kan man blande og få akkurat den farven man vil.

En av fordelene med å bruke lysdioder er at du kan se motivet og kameraet har lettere for å stille fokus. Med bare blitz så famler man en del i mørket, spesielt med speilrefleks.

Lenke til kommentar

[nysgjerrig]Hvordan fungerer sånne lysdioder; lyser de jevnt eller tenker du at de skal blinke synket til kameraet?

Hvordan får de strøm/hvordan tenker du å løse det? [/nysgjerrig]

Bruker selv en vanlig blitz som jeg har en Stofen Omnibounce til, har ikke hatt den så lenge men det ser ut som om det fungerer greit. Funker bra å "bounce" i en reflektor av en viss størrelse også, men det er ikke ofte jeg har den muligheten utendørs. Har eksprimentert litt med å bruke annet "diffusjonsstoff" også, og blitzen forteller meg at det går greit eksponeringsmessig sett, men jeg har ikke hatt gleden av å få se resultatene her enda, fikk tilbake blanke diasruller fra de testene (på dette punktet ser jeg gleden av DSLR, det kan være noe dritt å være avhengig av andre)

Hør fra deg om resultatene fra eksperimentene dine/deres!

Lenke til kommentar

Tror man bør bruke diffuser på vanlige 5mm lysdioder, da de fleste har smal strålingsvinkel. Tror faktisk at det beste hadde vært mange små overflatemonterte på et ringformet printkort.

Når det gjelder å blande lys med rød+grønn+blå kan det bli spennende skygger med forskjellige fargesjatteringer, men tror jeg foretrekker hvite med sorte skygger...

"Hvit" kan fåes med flere fargetemperaturer, men ingen har perfekt fargefordeling som en blitz eller halogenlampe. De fleste har mye blått og lite rødt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å blande lys med rød+grønn+blå kan det bli spennende skygger med forskjellige fargesjatteringer, men tror jeg foretrekker hvite med sorte skygger...
Det finnes mange forskjellige lysdioder, for eksemple matte med rødt/grønt og blått i samme kapsel. Hvis man bruker separate lysdioder uten diffusor så får man skygger i de forskjellige farvene og til normalt bruk er det veldig irriterende.

Tanken min var en ring med lysdioder og en kontroller som kan justere farvetemperatur og lysstyrke på forskjellige segmenter. Det finnes sånt utstyr men det er usannsynlig dyrt. Man kan lage det selv for en del hundre kr i deler.

Lenke til kommentar

Den typen er nok mulig å kjøpe for en vanlig person.

Den jeg tenkte på har trinnløs justering av lysstyrke og farver på alle diodene. Det finnes en type for filmbruk også sånn at man kan kopiere lys fra et sted til et annet og kan filme på forkjellige tidspunkt/steder og ha akkurat det samme lyset hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...