Gå til innhold

Boikott Tine idag!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

speler det noen rolle om tine har gjort det eller ikke da? :hmm: det viktigeste er vell at produktet faktisk ligger i hyllene når du skal handle? om vi skulle boikottet alt som var "korupt" kunne vi like godt ha funnet en hagle og gjort slutt på elendiheten med engang.

norge var en gang bondeland, og bøndene bygde opp landet og tine,, på den måten kan du godt sei at tine er en del av landet.. om det er korupt viser det bare hvilket folk DU stammer fra og hva du har å slekte på.

Tine har ikke gjort noe gale etter min mening,, og de fleste her inne burde sette seg litt inn i situasjonen før de utalte seg om noe som helst! "jævla" :thumbdown: høgre komunista!!! :hmm:

Lenke til kommentar

Saken er vel den at ingen hadde noe lurt å svare på det siste svaret mitt om Jan Ove Holmen.. Derfor begynner enkelte triste individer å kritisere sannferdige utsagn. Konsentrer dere om saken her. Hvis dere ikke klarer det: LA VÆR å svar....det er ikke vanskelig hvis dere konsentrerer dere ordentlig, hvilket dere VIRKELIG må.. :yes:

Lenke til kommentar

fint å vite at de som sitter her inne kun er personer som ikke har noe annet liv en å henge seg opp i ting de ikke har den dritt med. men det er da ikke din feil at du ble misbrukt som liten? er det vel?

jeg mener at dere kan boikotte alt, kjøpe\stjele dere et tau og finne dere et tre og gjøre slutt på elendiheten som du tydlivis plages av.

og for å spare dere for et par taste trykk,, ja jeg er ofte en smule usakelig.. :w00t::thumbup::tease:

Lenke til kommentar

Å i det hele tatt tenke på å skulle påstå at dette er konspirasjoner fra 'storkapitalen' med Kvali/Q-meieriene i spissen med tanke på å øke profitt til 'eierne,' er rimelig latterlig, og når det attpåtil blir gjort etter at en har 'lest litt om saken,' kan jeg ikke skjønne at denne lesningen har foregått utenfor landbrukssamvirkets nettsider.

Q-Meieriene er eid av Kavli, og profitten fra Kavli går til 'the Kavli Foundation,' hvis mål er "advancing science for the benefit of humanity and promoting increased public understanding of and support for scientists and their work. The Foundation has selected three areas in which to focus its activities: cosmology, neuroscience, and nanoscience. An international program of research institutes, prizes, symposia, and endowed professorships is being established to further these goals." (sitat fra kavlifoundation.org).

Tine har omtrent 95% markedsandel i det norske markedet for melk til forbrukere. Her har Tine klart vist at de benytter seg av ulovlige midler for å bevare sin posisjon. Et interessant - og svært skremmende - biutfall av dette er Tines angrep på moderniseringsdepartementet, fordi de i følge Tine har lekket informasjon om hvordan de benytter ulovlige metoder for å bevare sitt monopol.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes mye råttent i norsk dagligvarebransje, og at det er svært mye i bransjen som enten minner om, grensere til eller er smøring. Tine har imidlertid tatt dette et skritt lengre; de har ikke kun bedrevet smøring for å få sine produkter inn i butikkene, men drevet bevisst, ulovlig virksomhet for å få andres produkter ut av butikkene. Her eksisterer det et klart skille, og selv om jeg ikke støtter noen av delene, hersker det for meg liten tvil om hvilken av disse aktivitetene som er å anse som den mest alvorlige, den som bør slåes hardest ned på.

Lenke til kommentar

Artig at du utelukkende drar fram Q-Melk, som ikke har vært ute i media i så stor grad og huffet seg over Tine, og ikke nevner Synnøve Finden, hvis eiere har vært ute i media og takket forbrukerne for at de har boikottet Tine slik at aksjekursen på Synnøve Finden steig til nye høyder.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta selvkritikk for et latterlig ensidig innlegg, aner ikke hva som gikk av meg, deler var i alle fall blottet for ethvert spor av tankeaktivitet. Med dette sagt, føler jeg at det var med en viss rett, etter at du kom med utsagn som 'Jeg argumenterer for at storkapitalen kjemper mot Tine med denne saken,' når det helt tydelig er flere krefter inne i bildet. De andre argumentene mine står jeg fortsatt bak.

Lenke til kommentar

Er for Q/Kavli og Tine. Er mot Synnøve Finden. Er for Q/Kavli fordi dei gir pengane til eit godt formål. Er for Tine fordi dei er eit sameie som eiast av mange bønder. Er mot Synnøve Finden fordi dei er kapitalistiske og fordi dei gjer det vanskeleg eller umogleg å organisere seg i den bedriften. Støtt Q/Kavli og Tine(mest Q/Kavli). Slutt å kjøp Synnøve Finden.

Lenke til kommentar
Qtanj: Du ser altså ikke Tines mildt sagt tvilsomme forretningsmetoder som en grunn til ikke å skulle støtte Tine?

Kvifor dømme nokon utan bevis? Er ikkje så ille dersom det blir bevist. Støtte eit kapitalistisk selskap som gir overskuddet til enkeltpersonar? Skreiv at Q/kavli skulle støttast mest(på grunn av tines dominerande marked. Kanskje litt den saken også, men hugs overskuddet går til arbeidane bønder ikkje enkeltpersonar som eig ein bedrift.)

Lenke til kommentar

Hvorfor anklager Tine moderniseringsdepartementet for å lekke dokumenter som beviser Tines skyld dersom de er uskyldige, i stedet for å anklage de for å spre løgn?

'Kapitalisme er skikkelig slemt det'-retorikken biter heller dårlig på meg, jeg foretrekker det fremfor store organisasjoner som kunstig utnytter markedet til egen fordel, uavhengig av hvordan organisasjonen er strukturert.

Lenke til kommentar

Eg har kanskje ikkje uttrykt meg klart nok:

I Tine går overskotet til dei som produserer varene til Tine; bøndene. Overskotet til Synnøve Finden går til nokre få rike folk som sit bak Synnøve Finden og tener på andres arbeid. Synnøve Finden er også kjende for fagforeningsknusing, noko som er eit hinder for at dei som produserer varene deira skal få god løn og trygge arbeidsforhold.

Det er ikkje bra å bruke muting (=bestikkelser på bokmål) for å knuse konkurranse, men sjølv om Tine har brukt det vil eg fortsette å kjøpe Tine-produkt. Eg synst at mjølkebønder fortener pengane for mjølka meir enn nokre få rike, slipskledde byfolk. Ikkje sånn å forstå at det er noko gale med slipskledde byfolk, men eg tykkjer at folk som aktivt arbeider for å produsere mjølkeprodukt fortener mjølkepengar meir enn folk som sit på kontor og har mykje penger.

Q og Kavli skal eg ikkje seie så mykje meir om, sidan eg ikkje veit nok om dei til å kunne ta standpunkt der. Men dei er ikkje sameige-bedriftar (som vert eigd av verdiskaparane) dei heller.

Lenke til kommentar

Det morsomme med denne saken er jo at denne eventuelle "avtalen" mellom ICA og Tine aldri hadde blitt noen realitet. De Tine folka som skulle forhandle frem avtale med ICA var jo så dumme at de skreiv ned et slikt forslag. Denne avtalen kunne aldri blitt noen realitet for hadde de gådd til sjefene sine i Tine hadde den aldri blitt godkjent.

Selvfølgelig var det galt av de personene som formulerte et slikt forslag og det er de som burde tatt støyten, ikke Tine forøvrig.

Det var da veldig taktisk dumt av Tine å stå å kjefte på ICA (like etter saken vart kjent).

Lenke til kommentar

Tine er "shjef".

utan tine og tinebønder hadde aldri q meieriet greit seg.

tine må henta melka ti Q bønder i helgene.

har q meieriet for mykje melk må tine va vare på det.

q meieriet må bygga meieri der det er mest sentralt får å ikkje gå enda meir i minus enn dei er. difor må tine henta melka til Q ut på øyande.

Q meieriet har aldri vore i overskåt sidan dei blei oppretta.

Heia tine

norge har rå til kvalitet :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...