Gå til innhold

Boikott Tine idag!

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det det. Og jeg er helt enig i at dette er en uting. Men unikt er det ikke.

Det er en uktultur i hele bransjen. Det som er i nyhetene er bare toppen av isfjellet.

Forøvrig kjøper jeg produkter fra både Tine, Synnøve Finden, Kavli og Q-meieriene. Boikotter ingen for noe alle gjør i en viss grad uansett. Da må jeg isåfall dyrke maten selv også. Dessuten, skal man ta ordet til ICA eller Tine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo tydelig for all verden at dette er en kamp mot Tine. Det finnes ingen beviser, likevel gikk Sponheim ut og anbefalte folk å kjøpe Synnøve Finden produkter. Tine er et sameie, bøndene eier Tine og profitten går derfor direkte til bøndene og ikke til en kapitalist eller til investeringer. Storkapitalen har ingen mulighet til å komme seg inn på markedet til Tine, derfor finner de noe snusk, kjører det i media og hvisker litt om boikott.

Dessuten, Tine er umulig et enestående eksempel om dette stemmer, smøring, halvkorrupsjon og utpressing av konkurenter antar jeg er helt vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at Tine er uskyldig. Jeg argumenterer for at storkapitalen kjemper mot Tine med denne saken. Hvorfor tror du Sponheim ropte etter Synnøve Finden før noe var bevist? Storkapitalen vil inn på melkeproduktmarkedet, men så lenge Tine har den posisjonen og tilliten i markedet som de har i dag er det klin umulig.

Lenke til kommentar
Det er jo tydelig for all verden at dette er en kamp mot Tine. Det finnes ingen beviser, likevel gikk Sponheim ut og anbefalte folk å kjøpe Synnøve Finden produkter. Tine er et sameie, bøndene eier Tine og profitten går derfor direkte til bøndene og ikke til en kapitalist eller til investeringer. Storkapitalen har ingen mulighet til å komme seg inn på markedet til Tine, derfor finner de noe snusk, kjører det i media og hvisker litt om boikott.

Oisann, Tine er et BA... Begrenset ansvar.. De er ikke registrert som sameie, Olsen. Men nå ville det vel også vært upraktisk og drive noe slikt som et sameie. Men men.. Men godt mulig det er bøndene som eier det.. Problemet er at Tine har uheldig mye markedsmakt, og eier litt for mye, og har for mye makt overfor eksempelvis Q-meierine (Kavli). Kavli/Q må faktisk kjøpe melken av Tine. Samme med Synnøve Finden. Og apropos, visste du Olsen, Kavli eies av en ALMENNYTTIG STIFTELSE. STIFTELSE. Det er ingen "kapitalister" som tar ut profitt av Kavli. Oisann!

Jeg sier ikke at de andre er noe bedre, men jeg er for konkurranse, og støtter per definisjon opp om små-merker og nisjeprodukter. Har til alle tider valgt å kjøpe Q-melk fremfor Tine om jeg har valget.

Lenke til kommentar

Vi har ingen bevis for at Tine har gjort noe ordentlig galt, men likevell klikker folk. Uskyldig til det motsatte er bevist? Neida....

Greit at folk velger alternativer for å sikre konkurranse, men at de burde starte med det akkuratt nå ser jeg ingen grunn til.

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg sier ikke at de andre er noe bedre, men jeg er for konkurranse, og støtter per definisjon opp om små-merker og nisjeprodukter. Har til alle tider valgt å kjøpe Q-melk fremfor Tine om jeg har valget.

Samma hva Tine er registrert som igrunn. Poenget er at Tine er eid av bøndene, har stor markedsmakt og tillit blant forbrukerne. Det kan ikke storkapitalen ha noe av, de må jo grafse til seg mest mulig penger og øke profitten sin. Bort med Tine.

Er du enig i at det er målet med denne anti-tine kampanjen?

Lenke til kommentar
*snip*

Samma hva Tine er registrert som igrunn. Poenget er at Tine er eid av bøndene, har stor markedsmakt og tillit blant forbrukerne. Det kan ikke storkapitalen ha noe av, de må jo grafse til seg mest mulig penger og øke profitten sin. Bort med Tine.

Er du enig i at det er målet med denne anti-tine kampanjen?

Nei. Det dette går på er at Tine har misbrukt sin posisjon, ved å skvise ut konkurrenter som kan true deres tilnærmede monopolvirksomhet. Konkurranse i markedet gavner forbrukerne, ettersom en må konkurrere prismessig så vel som kvalitetsmessig. Tine nyter ikke stor tillit blant bevisste forbrukere.

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at Tine har utnyttet sin posisjon. Det jeg poengterer er at før det i det hele tatt finnes bevis så går Sponheim, et samstemt mediekorps, rikssynsere og taxisjåfører ut og roper om boikott. Det er en ideologisk kamp mot Tine, storkapitalen vil ha sin andel av markedet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper fortsatt TINE juice, melk og ost.

hadde kanskje kjøpt noe annet hvis henholdsvis q-melk og synnøve hadde laget ost/melk som smakte bedre enn TINE sine produkter.

appelsinjuicen til tine i hvit karting er jo så sykt god.. :thumbup:

jeg boikotter ikke et produkt/kjede bare fordi det finnes noe som smaker værre.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Det jeg poengterer er at før det i det hele tatt finnes bevis så går Sponheim, et samstemt mediekorps, rikssynsere og taxisjåfører ut og roper om boikott. Det er en ideologisk kamp mot Tine, storkapitalen vil ha sin andel av markedet.

Er «Sponheim, et samstemt mediekorps, rikssynsere og taxisjåfører» kjøpt og betalt av «storkapitalen»?

Hvorfor er forresten ikke Tine en representant for denne «storkapitalen»?

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Sponheim er på storkapitalens lag. Media ER storkapitalen. Rikssynsere og taxisjåfører leser avisa.

Tine er en stor bedrift, men profitten går ikke til aksjespekulanter, utenlandske eierinteresser unt zu weiter, profitten går ut til bøndene. DERFOR vil storkapitalen ha bort Tine.

@alexf: Det avhenger vel av hvordan man ser på Sponheims uttalelser.

Lenke til kommentar
Tine er en stor bedrift, men profitten går ikke til aksjespekulanter, utenlandske eierinteresser unt zu weiter, profitten går ut til bøndene. DERFOR vil storkapitalen ha bort Tine.

Litt naivt å tro at ingen sitter å melker denne kua for det den er verdt. Greit at bøndene får litt av profitten, men det er ikke så mange kronene per liter. Tine sitter med en markedsandel på over 90% som nærmest uansett bransje er utrolig sjeldent. De har en så sterk posisjon at det blir vanskelig for mindre bedrifter å komme seg inn på markedet fordi Tine kan bruke taktikker som prisdumping og "smøring" for å senke dem hurtig og effektivt.

Tine har enkelte produkter som ingen andre produsenter kan måle seg med i kvalitet, men personlig kjøper jeg Q-melk fordi jeg synes den smaker bedre og fordi jeg vil støtte et nytt meieri. Betaler gjerne 1 kr eller 2 ekstra for at de skal klare seg.

Hadde bare Q-melk tatt lærdom av Tine og tappet i 1 1/2-liters kartonger... :roll:

Lenke til kommentar

Vil heller bokotte Synnøve Finden. Dei gjer det vanskeleg eller umogleg å vere organisert. Det er verre enn å prøve å presse ut konkurrentar(Det er ikkje ein gong bevist som sagt tidlegare.) Er for at dei små aktørane får komme til, men Tine er ikkje så ille sjølv om det er stort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...