Gå til innhold

Noen som vet hvordan ei LP-plate er "oppbygd"?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

er ikke en LP plate bare en STOR versjon av vanelig CD a? (eller det blir vel at CD'en er en liten versjon av LP)

er IKKE sikker men jeg trur kanskje det er slik det er. er heller ikke sikker på hvordan den er "oppbygd"

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
er ikke en LP plate bare en STOR versjon av vanelig CD a? (eller det blir vel at CD'en er en liten versjon av LP)

er IKKE sikker men jeg trur kanskje det er slik det er. er heller ikke sikker på hvordan den er "oppbygd"

Vel, det er vel basically så feil som det er mulig å ta. Det er to likheter:

1. De er runde

2. De kan brukes til å lagre musikk.

CD er et digitalt, optisk medium. På en plastskive er det brent/stanset inn små groper her og der, og ved å sende laserlys mot platen, kan man ved å se på refleksjonen avgjøre om det er en grop eller ikke. Det ene tilsvarer "1" og det andre tilsvarer "0". Slike ting kan en datamaskin forstå - og gjøre om til musikk.

En LP-plate er et analogt, mekanisk medium. Her har du en plate som er presset eller skåret ut i PVC-plast (polyvinylklorid - derav navnet vinylplate). Lyden er rett og slett skåret inn som riller som går i en spiral fra ytterkanten av platen, mot klokka, inn mot midten. Ved å sette en nål ned i dette sporet, og bevege det, vil nålen settes i vibrasjon etter hva som er kuttet inn. Denne vibrasjonen fanges opp av platespilleren, som i tur kan skape lyd.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel basically så feil som det er mulig å ta. Det er to likheter:

1. De er runde

2. De kan brukes til å lagre musikk.

CD er et digitalt, optisk medium. På en plastskive er det brent/stanset inn små groper her og der, og ved å sende laserlys mot platen, kan man ved å se på refleksjonen avgjøre om det er en grop eller ikke. Det ene tilsvarer "1" og det andre tilsvarer "0". Slike ting kan en datamaskin forstå - og gjøre om til musikk.

En LP-plate er et analogt, mekanisk medium. Her har du en plate som er presset eller skåret ut i PVC-plast (polyvinylklorid - derav navnet vinylplate). Lyden er rett og slett skåret inn som riller som går i en spiral fra ytterkanten av platen, mot klokka, inn mot midten. Ved å sette en nål ned i dette sporet, og bevege det, vil nålen settes i vibrasjon etter hva som er kuttet inn. Denne vibrasjonen fanges opp av platespilleren, som i tur kan skape lyd.

Riktig, pressemetoden de bruker er litt annerledes.

De lager en rund form med de rillene de skal ha på i, og presser den simpelten rett ned i plata.

Kanskje litt likt det du skrev? ;)

Lenke til kommentar

Trur,det gjør man i kirken. :p

Endret av egmur
Lenke til kommentar

:!:

her er et tydelig tegn på man begynner og bli gamle.

du har vel aldri sett en lp plate eller? :) (bilder tells ikke) :p

Lenke til kommentar

:!:

her er et tydelig tegn på man begynner og bli gamle.

du har vel aldri sett en lp plate eller? :) (bilder tells ikke) :p

Ja....

Jeg føler meg også temlig gammel når jeg leser dette. :whistle:

oddis89:

En singel-plate er en liten versjon av en LP-plate, men den går på en annen hastighet.

Lenke til kommentar
En singel-plate er en liten versjon av en LP-plate, men den går på en annen hastighet.

nja, ikke nødvendigvis..

normen er 33 1/3 rpm på 12'' og 45 rpm på 7'', dog dette er helt avhengig av lengden på sporene og valget til artist/band

vinyl kan komme i 12'' 10'' 7'' 5'' og alt mulig mellom der også, jeg har et par plater som er en 8-9''....

jo raskere plata spinner, jo bedre kvalitet er det på lyden...skal være iallefall

vinyl kan komme som en-siders og to-siders, i forskjellig tykkelse, farge og kvalitet...

picturediscs, en-siders med silketrykk og avspilling innenfra og ut er blandt de eksentriske utfoldelsene til vinylformatet og en del av hva som gjør det et fenomenalt levende medium...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...