Gå til innhold

Hvorfor bør jeg bytte.


Anbefalte innlegg

Hallo fox.

Jeg sitter her med win2k pro er ganske fed up med

dette. Og vurderer å bytte til linux, men jeg har aldri engang sett linux. Og har en del spørsmål

som jeg håper at dere kan svare på.

 

1.Hvor får jeg tak i linux.

 

2.Kan jeg linke med folk som har windows.

 

3.Er det problem å få tak i drivere til hardware

i linux.

 

4.Kan jeg ha linux sammtidig med windows.

 

5.Er linux kompitabelt med de fleste spill.

 

Takker for svar.

 

PS:Kom gjerne med noen meninger om hva som er det lureste å ha, men hver så snill å begrunn svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


1.Hvor får jeg tak i linux.


 

Man laster ned distribusjoner (ulike firma lager ulike distribusjoner) fra nettet, eller bestiller CDer over nett fra f.eks. linuxbutikken.no

 

Quote:


2.Kan jeg linke med folk som har windows.


 

Det er fullt mulig å dele filer med windowsmaskiner :smile:

Mener du "linke" som i spille spill med folk som har windows kreves det at spillet eksisterer for linux eller at windowsutgaven kan kjøres tilfredsstillende i Wine el.

 

Quote:


3.Er det problem å få tak i drivere til hardware

i linux.


 

Nei, stort sett alle drivere kommer levert med kjernen i operativsystemet. Det er ekstremt sjeldent at du må hente ned kildekoden til en driver (modul) og kompilere denne selv.

 

Quote:


4.Kan jeg ha linux sammtidig med windows.


 

Jada, dette går helt fint. Anbefaler at linux får sine egne partisjoner eller en egen HD - men det er ikke nødvendig. Men du vil ha best glede av det da...

 

Quote:


5.Er linux kompitabelt med de fleste spill.


 

Nei, dessverre er spillutvalget under linux langt dårligere enn under Windows. Men det blir tydeligvis mer og mer vanlig å porte spill til linux nå. NeverWinter Nights kommer for linux. Alt kan du kjøre windows spill ved å bruke Wine (kall det gjerne en windows emulator, men det er egentlig ikke det da) men du har ingen garantier for at dette virker. Noen ganger virker spillet bedre (!) i linux med wine (f.eks. Jedi Knight 2) - andre spill trenger ikke å virke i det hele tatt.

 

Sjekk http://www.transgaming.com for en liste over fungerende spill med WineX.

 

 

Quote:


PS:Kom gjerne med noen meninger om hva som er det lureste å ha, men hver så snill å begrunn svaret.


 

Dette kommer jo helt an på bruker og bruk da - smaken er som baken. Det greieste er vel å begynne med en nybegynnerdistro slik som Mandrake eller Lycoris/LX. Fordelen med Mandrake er at enormt mange bruker det, og at det derfor er lett å finne svar på problemer. Etterhvert som linuxkunnskapenen øker, tror jeg nok du ønsker å bytte til en annen distribusjon :smile: Jeg bruker Gentoo, og er veldig fornøyd med det. Hvis du virkelig ønsker å lære masse om linux i en fei, kan det være en ide å forsøke seg på Gentoo men det er ikke akkurat noe a-la windows setup bare for å advare deg...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

jeg har aldri brukt linux men :razz:

 

1.Hvor får jeg tak i linux.

 

det er masse steder og laste ned tror jeg det er gratis...sikkert linux.com eller linux.net eller noe....søk da vel

 

2.Kan jeg linke med folk som har windows.

 

ja

 

3.Er det problem å få tak i drivere til hardware

i linux.

 

ja, noen hvertfall kommer litt ann på hva du har, hvordan linux du har osv...

 

4.Kan jeg ha linux sammtidig med windows.

 

ja dualboot går vel fint, skal du ha win2k med ntfs må vel den være på partisjon 2 eller noe...mene r ikke sikker

 

5.Er linux kompitabelt med de fleste spill.

 

nei. håper du liker quake :grin:

det er mange spill som det er laget emulatorer til men vet ikke hvilke...men spiller du mye og installerer mange spill såp glem linux...dualboot da hvertfall

 

windows har kanskje masse idiotiske bugs og andre irriterende ting, men nå er windows mest kompatibelt med alt da...så :razz: men nå har aldri jeg brukt linux før emn jeg tror jeg svarte riktig

Lenke til kommentar

Quote:


1.Hvor får jeg tak i linux.


 

De ulike distribusjonene av Linux kan lastes ned Internett. (Fra veldig mange forskjellige sider. f.eks. http://www.linuxiso.org) Hvis du ikke har Internettforbindelse som egner seg til å laste ned flere gigabyte, kan du også kjøpe CD'er, eller selvsagt låne dem av noen.

 

Quote:


2.Kan jeg linke med folk som har windows.


 

Kommer an på hva du mener med "linke". Kommunikasjon over ulike nettverk er mulig, ja.

 

Quote:


3.Er det problem å få tak i drivere til hardware i linux.


 

Jeg har aldri hatt noen problemer med det. Har du svært spesielle hardwareenheter kan du kanskje få et problem.

 

Quote:


4.Kan jeg ha linux sammtidig med windows.


 

Ja, du kan ha flere operativsystem installert samtidig. Det er vel den vanligste løsningen for Windowsbrukere som vil prøve GNU/Linux.

 

Quote:


5.Er linux kompitabelt med de fleste spill.


 

Windowsprogrammer fungerer best i Windows. Men en del programmer og spill som er laget for Windows kan man kjøre i GNU/Linux. Det er dessverre svært få spill som utgis for andre OS enn Windows.

 

 

Den beste løsningen er nok at du installerer GNU/Linux, og tar del i dets vidunderlige verden. Men til spilling og "linking" vil du nok velge å beholde Windows.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 21:35, Delux skrev:

1.Hvor får jeg tak i linux.


http://www.linuxlinks.com/Distributions/

Quote:


2.Kan jeg linke med folk som har windows.


linke?

Quote:


3.Er det problem å få tak i drivere til hardware i linux.


enkelte ting fx. intene modeom, såkalte winmodems. Helt ny

hardware kan være problem. Men stort sett ikke.

Quote:


4.Kan jeg ha linux sammtidig med windows.


dualboot

Quote:


5.Er linux kompitabelt med de fleste spill.


nei, men noen funker i wine

Quote:


PS:Kom gjerne med noen meninger om hva som er det

lureste å ha, men hver så snill å begrunn svaret.


Jeg bruker Mandrake, grei begynnerdistro.

http://linux.com/article.pl?sid=02/03/09/1727250

Lenke til kommentar

Forøverig, ved mindre du har tolmodighet og viktigst av alt: lyst til å lære og LESE, så bør du ikke prøve linux. Det er ikke noe du blir ekspert på innen en uke, og det er ikke noe du kommer til å føle deg hjemme med før det har gått en god stund (det er så fint at "en god stund" er relativ).

 

Personlig syns jeg blind anbefalling av Linux til hjemmepcer er dumt, men har du lyst å prøve noe nytt, så absolutt. Og en ting, les litt om partisjonering først (finnes ca 10000 tråder om det på dette forumet.). Det vil nesten sikkert hjelpe deg litt med noen avgjørelser :smile:

 

Spiller du CS kan du forresten vite at det funker fett under linux... bortsett fra at fuckings (excuse my bad french) hlguard tar det som en cheat fordi .dll filene wine bruker ikke er de samme som windows (for det var jo rart). cs 1.3 spillte jeg mye under linux, 1.4 og 1.5 har problemer... (Kjipt å bli kicka for cheating fordi du bruker linux ja...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...