ZoRaC Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Ønsker en meny basert på "onchange" i en select-box. Fant en i FirstPage 2000, men den virker ikke i FireFox. Noen som vet av en som fungerer på flest mulig browsere? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Vel, den enkle løsningen som mange bruker bør vel funke? <select onchange="location = this.options[this.selectedIndex].value;"> <option value="side1.htm">Side 1</option> <option value="side2.htm">Side 2</option> <option value="side3.htm">Side 3</option> <option value="side4.htm">Side 4</option> <option value="side5.htm">Side 5</option> </select> Antar det er noe slikt du mener. Jeg bruker ikke Firefox, men i IE og Opera funker den fint. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Glem ikke at nesten 10% av alle brukere ikke har støtte for JavaScript, enten fordi de har stengt det av - eller på grunn av firewalls. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 ????????: Hmm... noen enkel mulighet å gjøre det i PHP i stedet da? Altså at select-saken sender til en PHP-fil som redirecter? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 <?php header("Location: $_REQUEST['navn_på_select_boksen']; exit; ?> Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Seff... er jeg som tenker for komplisert... Da lager jeg en select-sak med en "go"-knapp ved siden av da. Men, da hadde det vært kjekt med en "onchange=submit" i tillegg (for de 90% som har JS-støtte). Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
DevN Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Skal du bruke både JavaScript og PHP? Hva er poenget med det? EDIT: Omformulerte meg litt, hørtes kanskje ut som jeg påsto at du var dum. Endret 9. februar 2005 av DevN Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Fordi 10% av alle brukere ikke har JS - det vil si at 1 av 10 ikke kan bruke den boksen. Eller 10 av 100 kan faktisk ikke bruke den. Å miste så mange brukere er kjedelig - så derfor er det ikke lurt å kun basere en meny på JS. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Er du sikker på at tallet er så høyt som 10 %? Jeg er klar over at enkelte brukere ikke tillater Javascript, men visste ikke at tallet var så høyt... Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jepp, i snitt er tallet 10% - og det er veldig mange! Dette vil jo selvfølgelig variere litt avhengig av demografi, men tallet gir en god pekepinn. Se: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) ... EDIT: Misforsto nok hva han mente. Han skal altså ha listen basert på JavaScript, og knappen basert på PHP? Da kan han jo bruke koden jeg ga oppe. De som ikke støtter JavaScript, bruker Go-knappen (basert på PHP). Misforsto jeg noe? Endret 10. februar 2005 av DevN Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 DevN: Ja, det kan jeg jo faktisk. Tenkt på at den "onchange" submiter formen, men det trenger jeg jo egentlig ikke. Bruker koden din. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Nå henger ikke jeg helt med? Koden til DevN fungerer ikke derom brukeren ikke har JS, så da må man jo bruke f.eks. både JS og PHP... missforstår jeg det du skriver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå