F828 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hvis du er interessert i øyeblikksbilder burde du kjøpt et "pek og klikk"-kamera istedet... Jeg valgte S5500 pga alle instillingsmulighetene... Dette pleier da å la seg kombinere selv om man har mulighet for manuelle instillinger. Og minstekravet ved bruk av manuelle instillinger må da være at bildene blir skarpe.... F828 Lenke til kommentar
akringen Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Ja, det lar seg sikkert kombinere, men S5500 kameraet er ikke blant de raskeste til å fokusere, og det har også en del problemer med å fokusere i det hele tatt noen ganger (etter egne erfaringer). Det er derfor litt vanskelig å få riktig fokus når du skal skynde deg å ta et bilde. Og minstekravet ved bruk av manuelle instillinger må da være at bildene blir skarpe.... Jeg sa ingen ting om at bildene ikke ble skarpe ved manuell innstilling... Lenke til kommentar
F828 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg sa ingen ting om at bildene ikke ble skarpe ved manuell innstilling... Mente autoinstillinger.... Uansett hvilket kamera man har, er det jo en forutsetning at man lar teknikk og mekanikk bli ferdig med jobbinga før man trykker knappen helt ned. Hender jeg lar meg rive litt med når jeg tar bilder av ungene hjemme og trykker litt vel kjapt. Og resultatet er ganske mange bilder ute av fokus. Etter å ha testet litt rundt forbi, har jeg kommet til at om du skal ha muligheten til å kunne kaste deg rundt og skyte fra hofta - ja, da er det kun speilrefleks som gjelder. Så til budsjettet tillater et slikt, så får jeg heller knipse det jeg klarer å fange. F828 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 mener jeg har prøvd å holde knappen halvt nede til den er ferdigfouksert.... men kan hende jeg husker feil Kjøpte også kameraet grunnet mange gode instillingsmuligheter og utformingen. Så konklusjonen blir jo den at øyeblikksbilder er ikke kameraet spesielt godt.. men til det meste andre fungerer det fint Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 her kommer noen ekstra eksempel: Bilde tatt med Fujifilm A202 Ganske bra bilde etter mine øyne Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Og her kommer samme bilde tatt med S5500 Etter min mening er A202 bildet overlegent S5500 kameraet.. Begynner å bli litt oppgitt nå, ett kamera som var kjøpt vinteren 2003 og kostet 1500 kr tar bedre bilder til tider enn ett 2500 kr dyrere og 2 år nyere kamera S5500 Er vel neste skritt å levere det til reparasjon Endret 12. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Ett til bilde tatt med S5500 Endret 12. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Og A202 Og her igjen ser man S5500 er bedre.. Vil gjerne ha deres mening om hvilke er best og dårligst.. Er brukt blits på alle bildene og Auto instillinger er brukt med Auto fokus. Endret 12. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
F828 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Dette ser jo helt villt ut.... Enten så setter kameraet fokus helt feil, eller så setter det ikke fokus i det hele tatt. Om du gidder og har ork, så kunne du teste det ved å sette noen gjenstander langs gulvet med 1 m mellomrom (etter hverandre). 7-8 stk, og fokuser på en av de i midten. Så ser du om fokus settes før eller etter der DU har satt fokus. F828 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 skal jeg ta hver enkelt gjenstand eller skal jeg stå overfor gjenstandene og ta bilde av dem ? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Om du f.eks har en lang gang. Sett 6-7 stoler etterhverandre bortover gangen med rundt 1 meters mellomrom. Så står du bak de alle sammen så du får alle stolene i søkeren. Fokuser på f.eks stol nr. 4 slik at du har 3 stoler FØR og tre stoler ETTER den du fokuserer på. Ta bildet eller tre.... Så ser du om fokus sitter på stol nr. 4. Og IKKE på noen før eller etter den du har valgt. F828 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 ahh.. skal se hva jeg får til.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 ahh.. nå ser jeg jo hvorfor de foregående bildene ikke ble klare.. den sto på manuell fokus Tok noen nye prøvebilder og det så straks bedre ut.. Pokkern at jeg skulle glemme av når jeg tok bilder i dag. atter en gang Men vet ikke om dette er tilfellet på de første bildene i denne tråden.. Men skal gi dere beskjed om hva jeg finner ut ett ennå mer testing.. Men noen som har en god forklaring på hva forskjellen er mellom C-AF og S-AF ? Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 C-AF er kontinuerlig fokus og brukes til å ta bilder av ting som er i fart, om jeg husker korrekt fra min Finepix-manual... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 okei, så S-AF er den som er mest naturlig å bruke i de fleste situasjoner der bildet er i ro takk for all hjelp:) Lenke til kommentar
heyckendorff Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hejsa Jeg har et kamera magen til og kan garantere dig for at det kan tage knivskarpe billeder. Der er tre ting du skal være opmærksom på med et Fuji FinePix S5500. For det første fokusere det desværre dårligt i svagt lys. Jeg plejer at bruge en lille lommelygte - en Mag-Lite f.eks. til at belyse det jeg vil fotografere i svagt lys hvis ikke jeg kan få autofokusen til at fungere ordentlig. Det kræver naturligvis at du bruger manuelle indstillinger af lukketid og blænde hvis du vel at mærke vil have korrekt belysning. Dernæst skal du tage højde for at der ikke er billedstabillisator på kameraet. Det betyder at du skal bruge stativ hvis du vil tage billeder med zoom helt ude på 6x til 10x i dårligt lys. For at kunne bruge zoomen fuldt ud uden stativ skal der være meget lys så du kan komme op på en hurtig lukketid...min 1/125 sek. Sidst skal du huske at bruge markro funktionen (blomsten) hvis du skal fotografer noget der er tættere på en 90 cm..ellers kan kameraet ikke fokusere. Hvis du prøver at tage nogle billeder på stativ skulle du gerne opdage, at det kan tage lige så skarpe billeder du ønsker. Det du skal øve dig på er, at vurdere hvornår du skal bruge stativ og hvornår du kan undvære det. MVH Werner Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Takker så meget for tipsene heyckendorff, og velkommen til forumet Alt er jo ikke elendighet, kan jo legge ved ett bilde som jeg tok med stativ i julen: Syns selv det ble meget bra... Edit: heyckendorff, det bilde du la ved, ligner fælt på ett vanntårn på Tøre i Sverige.. Endret 12. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 okei.. nytt spørsmål. Tok noen bilder innendørs. Innstillingene var på Auto og Fokusen på SF. Så det jeg lurer litt på, er om at på bildet nedenfor om det er ISO verdien som ødelegger dem ? SKal ikke automatikken fikse ISO`en samtidig som alt annet? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Her har kameraet valgt iso 400, og da blir det mye støy med S5500. Grunnen er vel at det er lite lys, og da velger kameraet høy iso fremfor lang lukketid. Så svaret er ja, iso 400 har skyld i støyen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå