Gå til innhold

Uklare bilder med Fujifilm S5500

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg før jul ett Fujifilm S5500 Digitalkamera.

Er så amatør som det går ann å bli når det kommer til fotografering.

Så nå har jeg dumpet på ett par problemer.

Jeg sliter med veldig uklare bilder med kameraet.

Som dere ser på bildet nedenfor så er ikke det spesielt skarpt, er ikke 100% sikker på om det er tatt med S-AF eller C-AF, auto instillinger er brukt, på frihånd.

Skal det ikke være mulig å kunne ta skikkelige bilder på frihånd med dette kameraet? eller må man virkelig holde det 100% i ro eller bruke stativ? Selv telefonen min (6230) og det gamle kameraet mitt (Fujifilm A202) tok skarpere bilder.

Hva gjør jeg galt? eller er det bare jeg som er vanvittig kresen?

post-28-1107969586_thumb.jpg

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bilde 1 er inne uten blits

bilde 2 er med blits..

bilde 3 er jo ute i godt dagslys

bildene blir så og si alltid sånn. Spesielt uten blits

Kameraet skal da vitterlig tåle å ikke stå 100% i ro for å få skarpe bilder

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Bilde#1

Inne med så lite lys UTEN blits, så MÅ du bruke stativ....

Bilde#2

Her ser det ut som om fokus sitter i bakgrunnen.....

Bilde#3

Her ser det ut som om du har tatt bildet i gråvær? Og med liten blender da, blir det fort uskarpt.

Men om du får mye uskarpe bilder generelt, tror jeg det kan være noe galt med ditt apparat...

F828

Lenke til kommentar

Makro er ikke på nei, men visst den hadde vært på så skulle jo bilde ha blitt klarere.

Tok ett par prøve bilder nå igjen, 4 stk totalt, 3 av 4 ble skarpe og fine mens 1 bilde ble vanvittig uskarpt, som dere ser på følgende bilde.

tok 2 bilder med 2 mp, og 2 med 4, 1 av 2 bilder med 4 mp ble uskarp, om det har noen sammenheng er jeg ikke sikker på.

Men hovedsaklig ville jeg bare ha avklart om det er noe jeg gjør galt eller om kameraet var dårlig på slike bilder, noe som jeg har fått forståelse av at det ikke er..

post-28-1107979413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kanskje du kan legge ut EXIF-data?

File: - F:\WUTemp\test4.jpg

Make - FUJIFILM

Model - FinePix S5500

Orientation - Top left

XResolution - 72

YResolution - 72

ResolutionUnit - Inch

Software - Adobe Photoshop 7.0

DateTime - 2005:02:09 21:03:26

YCbCrPositioning - Co-Sited

Copyright -

ExifOffset - 272

ExposureTime - 1/60 seconds

FNumber - 3.10

ExposureProgram - Normal program

ISOSpeedRatings - 64

ExifVersion - 0220

DateTimeOriginal - 2005:02:09 20:49:16

DateTimeDigitized - 2005:02:09 20:49:16

ComponentsConfiguration - YCbCr

CompressedBitsPerPixel - 2.00 (bits/pixel)

ShutterSpeedValue - 1/64 seconds

ApertureValue - F 3.14

BrightnessValue - -1.28

ExposureBiasValue - 0.00

MaxApertureValue - F 2.83

MeteringMode - Multi-segment

LightSource - Auto

Flash - Flash fired, compulsory flash mode

FocalLength - 17.20 mm

FlashPixVersion - 0100

ColorSpace - sRGB

ExifImageWidth - 800

ExifImageHeight - 600

FocalPlaneXResolution - 4255

FocalPlaneYResolution - 4255

FocalPlaneResolutionUnit - Centimeter

SensingMethod - One-chip color area sensor

FileSource - DSC - Digital still camera

SceneType - A directly photographed image

CustomRendered - Normal process

ExposureMode - Auto

WhiteBalance - Auto

SceneCaptureType - Standard

Sharpness - Normal

SubjectDistanceRange - Unknown

Lenke til kommentar

Har det samme kameraet, og har ikke problemer med uskarpe bilder. Jeg er nybegynner jeg også :)

Et par tips;

bruker du AF illuminator (grønne mønsteret som lyser mens du fokuserer)? hvis ikke så bør du ta det på. Kameraet sliter litt med autofokus på f.eks pels, så prøv å fokusere litt ved siden av katten (hold utløserknappen halveis inne). Du merker fort at den ikke har fokusert skikkelig med at det kommer opp "AF!" med rød skrift på lcd skjermen.

Hvis det er for mørkt og kameraet vil bruke lang lukkertid så kommer det opp et ikon av en hånd med utropstegn, da bør du ha seriøst stødig hånd for å få bra bilde.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men på dette kameraet må du ofte bruke makro funksjonen når du er mindre enn 1,5 - 2,0m fra det du skal ta bilde av.

En siste ting, for å unngå vignettering så bør du zoome et par hakk inn. På største vidvinkel (?) så får du litt mørke hjørner.

Vet ikke om dette var noe nyttig, men bedre enn ingenting ;)

Lenke til kommentar
Kameraet skal da vitterlig tåle å ikke stå 100% i ro for å få skarpe bilder

På det første bilde har du bruk 1/4 sekund lukkertid, håpløst å få et skarpt bilde da.

På det tredje bildet 1/10 sekund, det er ikke godt dagslys, det er tussemørke. For å ha en mulighet å få et skarpt bilde så må du justere opp til ISO400 for eksempel, noe kameraet skulle gjort hvis det var innstilt på automatikk. Nå tar du alle bildene på ISO64 som gir minst støy, men uklare bilder i dårlig lys så lenge du ikke bruker stativ.

På bilde nummer to ser man klart at bakgrunnen er skarp, hvorfor vet jeg ikke. Kansje var det mørkt når du tok bilde sånn at kameraet ikke kunne stille fokus? Eller kansje det er innstilt på manuell fokus.

Katten er også ute av fokus, hvorfor kan man ikke se av bildet.

Prøv alle fokusinstillingene til kameraet, både auto og manuell og bruk mye lys, veldig mye. Hvis det ikke stiller skarpt uansett instiling så er det kameraet som er defekt.

Lenke til kommentar

her er ett bilde som jeg syns er skarpt:

AF Iluminator er på ja.

På bilde 2 er det ikke så mørkt i stuen som det går frem av bilde, har brukt blits som dere ser.

Skal forsøke litt i dag for å se om ting bedrer seg

Har ennå tro og håp på at det er jeg som gjør feil..

post-28-1108018626_thumb.jpg

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Har hatt noe av de samme problemene jeg også, men fant ut hva det var til slutt. Det er helt sikkert instillingene du har problemer med, og ikke kameraet i seg selv. Når det gjelder autofokusen så har den litt problemer med å fukusere på matte flater som pels o.l. Her er løsningen å bruke manuell fokus, eller å prøve å fokusere på noe annet som har samme avstand som fra kameraet til motivet. AF-lampen bør være på når du skal fokusere i lite lys (hjelper ikke hvis motivet er veldig langt unna). Prøv også å bruke manuelle instillinger når du fotograferer på steder med lite lys (blender 2.8, iso 200-400), og finn et stødig underlag og bruk utløserforsinkelse på 2 sek. Hvis du fotograferer motiv som er nærmere enn 2 meter: bruk makrofunksjon. Hvis du skal fotografere mennesker kan du bruke portrettinstillingen på kameraet for å få en mykere blitz (prøv de forskjellige blitzinstillingene som finnes under portrettmodus)

Det meste av dette er vel nevnt tidligere, men det skader vel ikke å gjenta det :)

Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...