Stig-Arne Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Kjøpte meg før jul ett Fujifilm S5500 Digitalkamera. Er så amatør som det går ann å bli når det kommer til fotografering. Så nå har jeg dumpet på ett par problemer. Jeg sliter med veldig uklare bilder med kameraet. Som dere ser på bildet nedenfor så er ikke det spesielt skarpt, er ikke 100% sikker på om det er tatt med S-AF eller C-AF, auto instillinger er brukt, på frihånd. Skal det ikke være mulig å kunne ta skikkelige bilder på frihånd med dette kameraet? eller må man virkelig holde det 100% i ro eller bruke stativ? Selv telefonen min (6230) og det gamle kameraet mitt (Fujifilm A202) tok skarpere bilder. Hva gjør jeg galt? eller er det bare jeg som er vanvittig kresen? Endret 9. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
F828 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Ser merkelig ut... Men det er jo ganske dårlig lys når bildene har blitt tatt.... Blir det alltid sånn? Om du tar med blits da? F828 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) bilde 1 er inne uten blits bilde 2 er med blits.. bilde 3 er jo ute i godt dagslys bildene blir så og si alltid sånn. Spesielt uten blits Kameraet skal da vitterlig tåle å ikke stå 100% i ro for å få skarpe bilder Endret 9. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
fujifrik Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kanskje bildene blir betre hvis du holder utløser-knappen hvalveis inne før du tar blidet, slik at kameraet får tid til å fokusere. Dette hender også med mine bilder hvis jeg har dårlig tid. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 det er allerede prøvd på bilde 1 og 2 Lenke til kommentar
F828 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Bilde#1 Inne med så lite lys UTEN blits, så MÅ du bruke stativ.... Bilde#2 Her ser det ut som om fokus sitter i bakgrunnen..... Bilde#3 Her ser det ut som om du har tatt bildet i gråvær? Og med liten blender da, blir det fort uskarpt. Men om du får mye uskarpe bilder generelt, tror jeg det kan være noe galt med ditt apparat... F828 Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kanskje makrofunksjonen er på? Er det en liten blomst i displayet så er makroen på... den må av! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Makro er ikke på nei, men visst den hadde vært på så skulle jo bilde ha blitt klarere. Tok ett par prøve bilder nå igjen, 4 stk totalt, 3 av 4 ble skarpe og fine mens 1 bilde ble vanvittig uskarpt, som dere ser på følgende bilde. tok 2 bilder med 2 mp, og 2 med 4, 1 av 2 bilder med 4 mp ble uskarp, om det har noen sammenheng er jeg ikke sikker på. Men hovedsaklig ville jeg bare ha avklart om det er noe jeg gjør galt eller om kameraet var dårlig på slike bilder, noe som jeg har fått forståelse av at det ikke er.. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Har du manuell fokus? Prøv den... Etter alt å dømme ser det ut som om du har et defekt kamera :| Lenke til kommentar
olemm Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kanskje du kan legge ut EXIF-data? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kanskje du kan legge ut EXIF-data? File: - F:\WUTemp\test4.jpg Make - FUJIFILM Model - FinePix S5500 Orientation - Top left XResolution - 72 YResolution - 72 ResolutionUnit - Inch Software - Adobe Photoshop 7.0 DateTime - 2005:02:09 21:03:26 YCbCrPositioning - Co-Sited Copyright - ExifOffset - 272 ExposureTime - 1/60 seconds FNumber - 3.10 ExposureProgram - Normal program ISOSpeedRatings - 64 ExifVersion - 0220 DateTimeOriginal - 2005:02:09 20:49:16 DateTimeDigitized - 2005:02:09 20:49:16 ComponentsConfiguration - YCbCr CompressedBitsPerPixel - 2.00 (bits/pixel) ShutterSpeedValue - 1/64 seconds ApertureValue - F 3.14 BrightnessValue - -1.28 ExposureBiasValue - 0.00 MaxApertureValue - F 2.83 MeteringMode - Multi-segment LightSource - Auto Flash - Flash fired, compulsory flash mode FocalLength - 17.20 mm FlashPixVersion - 0100 ColorSpace - sRGB ExifImageWidth - 800 ExifImageHeight - 600 FocalPlaneXResolution - 4255 FocalPlaneYResolution - 4255 FocalPlaneResolutionUnit - Centimeter SensingMethod - One-chip color area sensor FileSource - DSC - Digital still camera SceneType - A directly photographed image CustomRendered - Normal process ExposureMode - Auto WhiteBalance - Auto SceneCaptureType - Standard Sharpness - Normal SubjectDistanceRange - Unknown Lenke til kommentar
F828 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kan du poste et par bilder hvor fokus og skarphet sitter som et skudd? F828 Lenke til kommentar
Aginaridan Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Har det samme kameraet, og har ikke problemer med uskarpe bilder. Jeg er nybegynner jeg også Et par tips; bruker du AF illuminator (grønne mønsteret som lyser mens du fokuserer)? hvis ikke så bør du ta det på. Kameraet sliter litt med autofokus på f.eks pels, så prøv å fokusere litt ved siden av katten (hold utløserknappen halveis inne). Du merker fort at den ikke har fokusert skikkelig med at det kommer opp "AF!" med rød skrift på lcd skjermen. Hvis det er for mørkt og kameraet vil bruke lang lukkertid så kommer det opp et ikon av en hånd med utropstegn, da bør du ha seriøst stødig hånd for å få bra bilde. Jeg vet ikke hva som er normalt, men på dette kameraet må du ofte bruke makro funksjonen når du er mindre enn 1,5 - 2,0m fra det du skal ta bilde av. En siste ting, for å unngå vignettering så bør du zoome et par hakk inn. På største vidvinkel (?) så får du litt mørke hjørner. Vet ikke om dette var noe nyttig, men bedre enn ingenting Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Kameraet skal da vitterlig tåle å ikke stå 100% i ro for å få skarpe bilder På det første bilde har du bruk 1/4 sekund lukkertid, håpløst å få et skarpt bilde da. På det tredje bildet 1/10 sekund, det er ikke godt dagslys, det er tussemørke. For å ha en mulighet å få et skarpt bilde så må du justere opp til ISO400 for eksempel, noe kameraet skulle gjort hvis det var innstilt på automatikk. Nå tar du alle bildene på ISO64 som gir minst støy, men uklare bilder i dårlig lys så lenge du ikke bruker stativ. På bilde nummer to ser man klart at bakgrunnen er skarp, hvorfor vet jeg ikke. Kansje var det mørkt når du tok bilde sånn at kameraet ikke kunne stille fokus? Eller kansje det er innstilt på manuell fokus. Katten er også ute av fokus, hvorfor kan man ikke se av bildet. Prøv alle fokusinstillingene til kameraet, både auto og manuell og bruk mye lys, veldig mye. Hvis det ikke stiller skarpt uansett instiling så er det kameraet som er defekt. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) her er ett bilde som jeg syns er skarpt: AF Iluminator er på ja. På bilde 2 er det ikke så mørkt i stuen som det går frem av bilde, har brukt blits som dere ser. Skal forsøke litt i dag for å se om ting bedrer seg Har ennå tro og håp på at det er jeg som gjør feil.. Endret 10. februar 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
akringen Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Har hatt noe av de samme problemene jeg også, men fant ut hva det var til slutt. Det er helt sikkert instillingene du har problemer med, og ikke kameraet i seg selv. Når det gjelder autofokusen så har den litt problemer med å fukusere på matte flater som pels o.l. Her er løsningen å bruke manuell fokus, eller å prøve å fokusere på noe annet som har samme avstand som fra kameraet til motivet. AF-lampen bør være på når du skal fokusere i lite lys (hjelper ikke hvis motivet er veldig langt unna). Prøv også å bruke manuelle instillinger når du fotograferer på steder med lite lys (blender 2.8, iso 200-400), og finn et stødig underlag og bruk utløserforsinkelse på 2 sek. Hvis du fotograferer motiv som er nærmere enn 2 meter: bruk makrofunksjon. Hvis du skal fotografere mennesker kan du bruke portrettinstillingen på kameraet for å få en mykere blitz (prøv de forskjellige blitzinstillingene som finnes under portrettmodus) Det meste av dette er vel nevnt tidligere, men det skader vel ikke å gjenta det Håper det ordner seg for deg! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 joda, det er greitt nokk i seg selv det. Men om man skal ta ett øeblikksbilde, der man ikke har allverden av tid å justere inn kameraet, og dermed velger den auto instillingen. Skal prøve meg litt frem, så får dere tilbakemelding Takke for svar Lenke til kommentar
akringen Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hvis du er interessert i øyeblikksbilder burde du kjøpt et "pek og klikk"-kamera istedet... Jeg valgte S5500 pga alle instillingsmulighetene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå