Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alt-i-et boks for ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig lite fan av mange bokser...

Tenker da på adsl-modem+ruter+trådløs+iptlf osv.

I det siste har jeg assistert ganske mange i å skaffe seg trådløst nett, med da som følge av at samtlige har fått 1 boks ekstra. (har du prøvd å stable Speedtouch home ADSL, 3com Broadbandrouter og Siemend Gigaset tlf oppå hverdandre? Det ser ganske teit ut...)

Men nok om det.

Det jeg lurer på er om det går an å kjøpe f.x. 3Com OfficeConnect 11g ADSL Gateway til å erstatte ADSL modemet?

Hvilke leverandører fungerer den for?

Står på netshop at den fungerer for bl.a. bluecom.

Telenor?

Dette burde vel gå

Nextgentel?

Her må man kanskje bruke standardruteren uansett?

Andre ISP?

Er det noen som har en oversikt over hva slags løsninger de forskjellige ISPene bruker?

f.x. Telenor bruker PPPoE (brukernavn og passor) og leverer kun modem (ikke ruter)

NextGenTel bruker DHCP (macfiltrering?) og lever (trådløs)ruter

...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kan erstatte ADSL modemet med den 3com ruteren.

Ang, det med ruter med innebygget modem, Telenor sender iallefall med ruter nå, men ikke trådløs. Hos NGT kan man bestille med trådløs, og denne funger meg forstått greit. Blucom har noe trådløse dager greier nå, er ikke sikker på hva dette tilbudet innebærer.

Lenke til kommentar

Det skal gå fint å bruke den 3Com-routeren/modemet hvis du enten blir kunde av Telenor, eller noen som videreselger Telenor. Når det gjelder Bluecom, så videreselger de delvis Telenor og delvis bygger ut selv. Du må derfor i det tilfellet sjekke om du blir tilkoblet via Telenor eller en sentral Bluecom har bygget ut selv. NGT leverer egne modem/routere basert på PPPoA og fungerer ikke med routeren du linker til. Modemene som Telenor nå leverer har router innebygget, men etter det jeg vet ikke trådløst. Det er dog frivillig om du vil kjøpe dette modemet/routeren av Telenor, eller kjøpe f.eks. den du har linket til. De andre ISP'ene som bygger ut selv leverer etter det jeg vet egne modem/routere, men har ofte et trådløst alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig lite fan av mange bokser...

Tenker da på adsl-modem+ruter+trådløs+iptlf osv.

I det siste har jeg assistert ganske mange i å skaffe seg trådløst nett, med da som følge av at samtlige har fått 1 boks ekstra. (har du prøvd å stable Speedtouch home ADSL, 3com Broadbandrouter og Siemend Gigaset tlf oppå hverdandre? Det ser ganske teit ut...)

Men nok om det.

Det jeg lurer på er om det går an å kjøpe f.x. 3Com OfficeConnect 11g ADSL Gateway til å erstatte ADSL modemet?

Hvilke leverandører fungerer den for?

Står på netshop at den fungerer for bl.a. bluecom.

Telenor?

Dette burde vel gå

Nextgentel?

Her må man kanskje bruke standardruteren uansett?

Andre ISP?

Er det noen som har en oversikt over hva slags løsninger de forskjellige ISPene bruker?

f.x. Telenor bruker PPPoE (brukernavn og passor) og leverer kun modem (ikke ruter)

NextGenTel bruker DHCP (macfiltrering?) og lever (trådløs)ruter

...

Telenor leverer router uten trådlaus, men hadde ein gang i tida pakke med trådlaus spacelink sak ( 2 bokser )

Telenor tvinger ikkje på deg adsl modemet, du kan f.eks kjøpe 3com adsl saken.

Telenor har levert med router i snart eit år.

Bluecom leverer rett på nett boks. Sett ein switch på denne boksen og ein pc til, og vips du får 2 public ip'r

3com saken støtter pppoa og pppoe, og fungerer da fint med ngt og telenor i allefall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...