Gå til innhold

Stilleste 6600GT og hva med video inn?

Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Titter litt på en erstatning for mitt Ti-4200 kort, og 6600GT ser OK ut (spesielt GS versjonen til Gainward har jeg tittet på). Men noen siser at dette er stille, andre sier det bråker. Vil iallfall ikke ha noe som bråker mer enn mitt Asus V8420.

Og hvordan er det med "video inn"? Er det brukenes til noe (f.eks. overføre VHS taper til DVD ved hjelp av DVD-brenner på maskinen), eller er det for dårlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg byttet fra et Creative Ti-4400 kort til MSI 6600gt AGP, og valget falt på MSI blant annet pga for lite tester av Gainward sitt GS kort på den tiden (det var på ukens tilbud, men fant ingen tester som opplyste støynivå o.l.).

Jeg vil ikke si at mitt MSI kort er "stillegående", og jeg er ingen støyfreak som ikke takler at det kommer litt summelyder fra kabinettet. Det har en litt mer anonym lyd en mitt tidligere Creative kort, men lyden fra MSI vifta er fortsatt meget merkbar.

Før jeg kjøpte så jeg ut i fra tester at MSI fikk en 1'er på en skala fra 1-5 når det gjaldt støynivå, og at det ble omtalt som "meget stillegående", men dette er ikke min erfaring. (I samme test fikk XFX sitt kort en 5'er, hvordan holder i tilfelle de som har dette kortet ut støyen??)

Frykter at mitt kort har en defekt som fører til høyere viftestøy, siden min erfaring ikke er i nærheten av den fra tester, samt andre personers erfaringer med kortet.

Er det noen der ute som tidligere har hatt et TI 4400 kort (kanskje Creative også) som nå har skaffet seg MSI sitt, og har erfaring med forskjellen i lydnivå?

Endret av Solav
Lenke til kommentar

Jeg har Gainward 6600GT GS og syns det ikke er noe spesielt støy av det akkurat..Hvis man syns det er for høyt kan man bare stille ned viftehastigheten litt med EXPERTool..Siden du lurte på det med video-in..Og ja, du kan koble til VHS og legge det inn på PC..Kvaliteten vil være VHS men digitalt..Og legge over til DVD funker jo greit..

Lenke til kommentar

Til Solav:

Standardvifta på MSI 6600GT AGP er faktisk meget stillegående.

Dette er spesielt viktig hvis du har en pc kasse som i utgangspunktet gir lite lyd fra seg (slik jeg har). Hva som er "stillegående" i dette tilfelle vil jeg definere som behagelig viftelyd, dvs. hvis du hører etter så hører du viften, men du glemmer lyden fort når du bruker pc'en.

Viftelyd kan selvfølgelig også måles i db, men alle slike målinger må tas med en klype salt fordi disse ikke vil fortelle noe om frekvenser.

Lite lyd på "gal" frekvens kan oppleves mye mer ubehagelig enn høyere db på en "riktig" frekvens. Øret vårt er nok mye mer komplisert og var for lyder enn selv det mest kompliserte måleapparet i verden.

Men er du uheldig og kjøper et kort med en dårlig vifte er jo bare å bytte denne i etterkant (koster penger men..).

Lenke til kommentar

Ja, vitamin2, er av samme oppfatning når det gjelder MSI 6600gt sammenlignet med det tidligere Creative ti 4400 kortet - det jeg beskrev i tidligere post som en "mer anonym lyd" er som du definerer, "en mer behagelig viftelyd". MSI kortet er mer stillegående enn Creative kortet siden det ikke lager en fult så "skarp/spiss" lyd, men allikevel trodde jeg at MSI kortet kom til å lage en "mindre kraftig behagelig viftelyd" enn det kortet gjør i mitt tilfelle=)

Ellers i marskina har jeg en 120mm vifte som sitter i PSU, en standard AMD (boxed) CPU vifte og en Samsung Spinpoint 120gb, og MSI vifta overdøver alle de andre betraktlig. (dette ved standard load, for da kjører CPU vifta på 1000-1500 RPM, ved gaming øker den til maks på 3000rpm, og da lager CPU vifta en mer "spiss/skarp" lyd enn MSI vifta - men da bryr jeg meg jo uansett ikke om støyen siden lyden fra 5.1 anlegget overdøver det hele)

Lenke til kommentar

Det mest stillegående 6600GT kortet må være Gigabyte 6600GT med passiv kjøling (Heatpipe). 0 db

Meget bra kort,

Mem Clock 1120 MHz, 500 Mhz klokkehastighet, enkelt å klokke.

http://tw.giga-byte.com/VGA/Products/Produ...-NX66T128VP.htm

Vanskelig å få tak i Norge, men finnes i Sverige ja

Tror mest jeg skal få en jeg kjenner i Sverige til å bestille ett kort til meg

Det har vel også video inn composite

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også et MSI 6600GT PCI-E kort som jeg kjøpte pga det fikk best rating på støynivå. Men jeg syntes det bråker mye. Nå er jeg ganske bortskjemt i og med at mitt gamle GeForce3 Ti500 hadde den digre passive Zalman heatpipe kjøleren da. :) Uansett hører jeg viften spinner bra opp under load.

Jeg vurderer en slik Zalman VF700-Cu kjøler siden den kommer svært godt ut i test og siden jeg ikke er noe overklokkefantomet så kan jeg visstnok kjøre den på 7 volt og få det som Ole Brumm, både stille og bedre kjøling. :thumbup:

Jeg sliter forøvrig også med at boxed kjøleren til min Intel 560J (3.0 GHz) prosessor bråker unødig mye også. Merker at hastigheten på viften går opp en del ved load. Vurderer også en Zalman sak der, den gigantiske 7700cu som visstnok skal være svært god. Det som kan hindre meg er jo vel å merke hvis det ikke er nok klaring fra cpu og opp til psu (har et lite tower). Noen som kan anbefale noen andre cpu kjølere hvis zalman ikke skulle passe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...