Gå til innhold

Blir bildet strekt på Widescreen?

jtillnes

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Vega+ 259-M5 fra IT-butikken.. den har 15.4" TFT aktiv matrise WSXGA+ (1680 x 1050).

Jeg lurer på om proporsjonene blir feil i f.eks. Photoshop når man arbeider? Blir det som en Widescreen TV at den svartlegger kantene på skjermen og gjør den til en effektiv 14" skjerm? Eller kan man f.eks. utnytte den brede skjermen til å få mer plass til f.eks. Tools o.l.?

Mvh.

Jørn Tillnes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei. Hvis oppløsniga er riktig. så blir ikke proposjonene feil.

vanlige CRT skjermer er 4:3. eller 1.33. dvs bredden er 1.33 ganger høyden.

(f.eks 1600/1200=1.33)

Den skjermen du vurderer er 1.6. 1680/1050.

Men setter du oppløsninga på f.eks 800x600. så blir proposjonene feil.

Lenke til kommentar

Godt å vite... 1680x1050 blir med andre ord ikke så ulik den oppløsninga jeg bruker nå.. 1400x1050, men jeg får altså 280 mer i bredden... kommer veeeeldig godt med i Photoshop og Painter f.eks. :)

Men en ting bekymrer meg... Hvis 800x600 gir feil propersjoner, betyr det da at spill kjørt på den oppløsninga blir feil proporsjon?

JT

Endret av jtillnes
Lenke til kommentar
Hmm.. ok... men kan du bruke en tredjeparts tool som legger til widescreen oppløsninger i spill? Er dette teknisk mulig?

JT

Finnes det kanskje et program som legger til svarte kanter på sidene da?

Jeg har en laptop med 1680 x 1050, og hvis jeg skal begynne å spille noe på den, vil jeg gjerne ha riktige proporsjoner :)

Lenke til kommentar
Finnes det kanskje et program som legger til svarte kanter på sidene da?

Jeg har en laptop med 1680 x 1050, og hvis jeg skal begynne å spille noe på den, vil jeg gjerne ha riktige proporsjoner :)

Det går forsåvidt greit det. Du slår av 'strekking' til skjermens fysiske størrelse og bruker for eksempel 1024x1280 i spillet. Du får da sorte striper på sidene, og noen veldig små oppe og nede. Det er vel individuelt hvor fort man evt. venner seg til dette eller hvor irriterende man synes det er. Stadig flere kommende spill vil nok støtte WS-oppløsninger, men til nå er utvalget, som andre har sagt, heller labert. Har en link til en liste et sted. Skal se om jeg finner den.

Lenke til kommentar
Du slår av 'strekking' til skjermens fysiske størrelse

...hvor gjøres dette? :blush:

Det gjør du i driver instillingene til skjermkortet.

---

Men på en slik skjerm, 15,4" widescreen 16:10 (1680x1050) vil du får riktig proposjoner i oppløsningene:

1680x1050

1280x800

Det finnes tredjeparts programvare som legger til slike oppløsninger i diverse spill.

Men dersom du ikke finner et slikt program for noen spill, så er det absolutt ikke ubehagelig å spille i f.eks. 1024x768 (4:3) oppløsning, kanskje fordi skjermen er ikke fullt så bred som en vanlig widescreen TV (16:9)

4:3 = 1.333:1

16:10 = 1.6:1 (+20%)

16:9 = 1.778:1 (+33.3%)

Dvs, i 4:3 oppløsning så kan du normalt ikke legge merke til at du bruker feil oppløsning og viss du tror at du legger merke til det, så er du VELDIG sær.

Lenke til kommentar

Avhenger av skjermdriveren og kortet. I ATIs standard kontrollpanel ligger det under fanen 'Visning' -> 'Egenskaper for Panel' -> 'Skaler bilde til panelstørrelse'. Alle nyere skjermkort har tilsvarende instillinger.

Du får da en visning hvor oppløsningen tilpasses panelets 'reelle' pixler 1-1 og ikke strekkes til å dekke hele skjermen i 'non-native' oppløsninger.

Edit: Dette vil gi det 'riktigste bildet' i spill som ikke støtter annet enn 4:3 og bare på faste oppløsninger. Noen spill vil kompensere for at skjermen er WS på egenhånd (uten at de støtter et WS FOV) slik at dette ikke er nødvendig.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...