Gå til innhold

Ny skjerm, hvordan er denne?

thomasr

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig innsett at Samsung 15" skjermen min fra `95 ikke duger til å ha på hovedmaskina mi lenger. Jeg trenger sårt en ny en, men har desverre ikke for romslig økonomi. Var innom komplett.no her om dagen, og fant denne:

Hansol 19" CRT 920D TCO-99 FLAT

Info om skjermen på komplett.no

Spesifikasjoner og alt virker ganske så ok, i alle fall prisen tatt i betraktning. Er klar over at 1600*1200 @ 75hz ikke er supert, men jeg får heller kjøre 1280*1024.

Noen som har erfaringer med denne skjermen, eller andre skjermer i samme prisklasse (ca. 3000) som de anbefaler? Siden jeg bruker samsungen til vanlig, blir så godt som alt bra når jeg drar til en butikk for å se på skjermer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har ikke sett den skjermen iRL før, men jeg har hatt en Hansol 920P. Dette er den værste skjermen jeg noen gang har hatt(synes nesten en 15" samsung jeg har er bedre). Men den skjermen du ser på virker jo mye bedre, med Dynaflat biderør osv..

Men bare ikke finn ut at du skal spare penger og kjøpe en Hansol 920P. Selv har jeg bestillten LG 19" Flatron 915FT+ nå og venter spent på denne.

Lykke til med kjøpet av skjerm! :smile:

Lenke til kommentar

Tror neppe du ville synes at Hansolen din var så dårlig etter 7 år med den her.. Den var i alle fall bra når den var ny da, men det var P 120 CPU`en også :roll:

Hvis ikke 920P er noe særlig, mistenker jeg at den jeg tenkte på ikke er stort bedre. Var bare det at den passa ypperlig til mine spesifikasjons krav (19", flatt bilde, 1280*1024 i min. 85hz), samtidig som den ikke koster skjorta. Kan jo se om jeg får skrapt sammen ca. 1000 kroner til, burde vel få en grei skjerm for 4000?

[ Denne Melding var redigert av: thomasr på 2002-06-19 18:58 ]

Lenke til kommentar

har samme problemet selv...hvilken skjerm til 3-4 tusen kroner...hmmz

har tittet litt på disse..

Samsung 19" CRT Syncmaster 957p TCO99 - 3100,00

NEC 19" CRT Multisync V921 TCO-99 Skjerm - 3045,00

Samsung 19" CRT Syncmaster 957DF TCO99 Skjerm, DynaFlat - 3645,00

den 957DF'en ser ganske bra ut...

AMD XP1800+

Thermaltake "Silent Viking"

MSI KT3 ULTRA

512MB PC2700 DDR

Asus GF4 TI4400 tv-out

40GB IBM Deskstar 7200rpm

SB Live! Value

Unex 10/100Mbit NIC

Pioneer DVD105F 16x/40x

REALmagic Hollywood+

Samsung 16x/10

[ Denne Melding var redigert av: MrLee på 2002-06-20 16:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Men bare ikke finn ut at du skal spare penger og kjøpe en Hansol 920P. Selv har jeg bestillten LG 19" Flatron 915FT+ nå og venter spent på denne.

Lykke til med kjøpet av skjerm! :smile:

Hadde vært kult om du kunne gi noe tilbakemelding på åssen skjermen er når du får den? har sikla på de skjermen selv, har hørt den er bra, men med visse geometri-problemer, hadde vært bra å få noen fler synspunkt.

AtW

Lenke til kommentar

Et lite råd: Strekk deg så langt du kan når det gjelder kjøp av skjerm! Og du kan stort sett ta for gitt at jo dyrere jo bedre.

Skjermen er kanskje den viktigste "delen" i et PC-oppsett, det er tross alt den som formidler alle dine gjøremål på maskinen!

Det hjelper jo lite om du har "verdens råeste spec" på maskinen, om skjermen er phyton!

Spar noen uker / måneder til, og kjøp en kvalitetsskjerm, f.eks Eizo eller NEC i prisklasse 5-6-tusen (CRT-skjerm).

Tror aldri du vil angre på det!

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å kjøpe en skikkelig skjerm når du først er i gang.

Sitter selv på en 446PRO (nokia) kosta 6400,- ny, og er en knallskjerm. Husk at sjermen er det som holder lengst på hele datamaskinen din..

EIZO er the only way to fly =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-20 23:58, Klette skrev:

Anbefalt oppløsning

1600 x 1200

Frekvens ved anbefalt oppløsning (Hz)

89

Vil bare gjøre oppmerksom på at Komplett feilinformerer her. Anbefalt oppløsning på 957DF er 1280*1024 ifølge Samsungs websider. Med maks horisontal frekvens på 96 kHz, er 89 Hz maks vertikal refresh i denne oppløsningen. I 1600*1200 klarer den bare 76 Hz.

I tillegg kan det være verdt å sjekke ut denne testen i PC World Norge, hvor den får dårlig omtale.

[ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-06-21 01:07 ]

Lenke til kommentar

Skal du ha mest valuta for penga kunne du f.eks. se på en Samtron ho PS data. Helt grei skjerm 96Khz som den over, men siden den er 0.21dp klarer den 2048*1536 max oppl.

Har denne selv, det som er det eneste irritasjons momentet er at når skjermen står i standby piper det blinkende standby lyset. Veldig lavt, men det er til å irritere vettet av deg hvis du skal sove, så den må slås av!

Senere i dag skal jeg hente en Nokia 445X 21" som jeg har kjøpt brukt for 1000kr igjennom en databutikk i Horten(web) noen som har erfaringer med denne? Har rota litt på webben og har kun funnet positive ting (testvinner i mange tester)

Kunne kanskje være intressert i å selge min for tja, 1500.- men da må du hente den i Arendal :smile:

Lenke til kommentar

Samsung 957DF fikk litt dårlig omtale hos PC-World for ikke så altfor lenge siden. Den var for uklar blant annet. PC-World mente at Dynaflat-skjermer sjelden var noe særlig med mindre de nærmet seg 4000 kr. (http://www.pcworld.no/tester/test.cfm?id=66)

Selv har jeg en Samsung 957P og er strålende fornøyd med denne. Rimelig skarp i kantene, og blir heller ikke så altfor varm som så mange blir. Virker heller ikke som den har for kraftig stråling slik at det går ann å sitte lenge uten å bli helt gåen i øynene.

Når det gjelder Hansol 920D så er dette ikke verdens beste dynaflat-skjerm det heller. Der jeg jobber (på videregående) har vi en slik, og den er relativt skuffende. Skjermen virker til tider litt uskarp, og av og til noe treg faktisk på oppdatering. Som de sier ovenfor, Hansol 900P er vel av de det ser ut som er produsert vanvittig masse av, og er kjemperimelig. Disse skjermene er ikke så bra har jeg erfart i hvertfall. Mistenker LG 900(et eller annet) til å være samme skjermen, og den er heller ikke så kjempebra!

Får egentlig inntrykk av ut fra de ulike testene, at det er bedre å kjøpe en litt dyrere vanlig skjerm, enn en billig dynaflat...

Lenke til kommentar

Vel, skal ikke akkurat si at maskinvaren er verdens beste :smile: Heller den andre veien. Kan egentlig ikke koste på meg stort mer enn 4000 til skjerm, i alle fall ikke mer enn 5000.

Hadde jeg hatt råd, skulle det nok blitt Eizo, men det har jeg ikke :sad:

Klette: har du den skjermen/har du sett på den? Var ganske så bra specs i forhold til pris :smile:

Lenke til kommentar

Enkelt og greit...... Du får det du betaler for.

Eller du kan gamble på en billig skjerm som sannsynligvis ikke er noe særlig.

Jeg kjøpte en HP pavilion v90 19"" til 3500,- for litt over 1 år siden (og er fornøyd ennå)

Kjøp en middels dyr en så tror jeg ikke du angrer.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-06-21 19:14 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...