Gå til innhold

.......................................................


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I C++ går det ann å skrive inline assembly(tror dette går ann i Lisp også), men jeg vet ikke hvordan man f.eks kan mixe C++ og Java. I C++ kan man også kjøre C-funksjoner vha. extern "C" c_func();(tror også dette går ann i Lisp).

 

Edit: skriftefeil

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Vanligvis sammenkjører man C++ og Assembly, ved å compile til COFF object filer, som deretter linkes sammen til én exe fil med en linker, i Visual Studio, gjøres dette ved å velge "Custom build tool" på asm filer.

Skal du bruke funksjoner deklarert i en annen fil i C++ må du deklarere funksjonene som "extern" som betyr at funksjonen ikke er deklarert enda, og vil bli deklarert av en annen del av programmet, men skal brukes i denne fila.

 

Man kan også gjøre det sånn som Zirener sier, men dette tror jeg er Microsoft Specific, Borland C++ Builder har extern "PASCAL" etter det jeg husker...

 

Men skal du exportere funksjoner fra en DLL, som du har tenkt til å bruke i andre programeringsspråk (som f.eks. Java eller VB) må du deklarere dem som

 

extern "C"
{
 __declspec(dllexport) void exported_function(void);
}

 

som du henter tilbake igjen ved å bytte ut dllexport med dllimport

Lenke til kommentar

Nei, man kan skrive programmer i flere språk. Akkurat hvilken måte som er vanlig vet jeg ikke, fordi jeg ikke skriver i flere språk.

 

Som zirener sier, man kan skrive assembly "inni" en C++ kode.

Husker ikke helt hvordan, men det var vel med #_ASM() eller noe sånt.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Jeg har lest noen steder her at Windows er lagd i flere språk og noen lager et spill med flere språk.

 

Jeg søkte i forumet og fant ingen ting så jeg lager et nytt topic...

 

Hvordan får man sammenkjørt flere programmeringspråk i et program?

Det er vanlig å skrive selve spillmotoren i c++ el.l., mens man bruker et høyere-nivå 'scriptespråk' for å styre logikken.

Kanskje noen interessante lenker her: http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=76

Lenke til kommentar

Det finnes ingen standard for hvordan assembly skal se (i motsetning til C++) derfor er det heller ikke standard at inline assembly er i alle C++ implementeringer.

const FLOAT_PI = 3.14f
int my_var = 0;
__asm // Betyr at dette kan være spesifikt for denne compileren
{
 lea eax, my_val
 fild DWORD PTR [eax]
 fadd FLOAT_PI
 fistp DWORD PTR [eax]
}

 

Her er koden skrevet i C++ macro assembly

hvor språket er ganske likt det som blir brukt i MASM

 

dette er vel grunnen til at en ofte bruker en annen compiler, MASM f.eks.

 

men som sagt, du kan bruke andre språk også, men da er det som oftest enklest å skrive dller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...