Gå til innhold

Nikon SB 800-Sigma 500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg ser også etter blits til min D70, vurderer følgende!

 

SB800 kr. 3700,- Sikkert best men...for en pris!

SB600 kr. 2100,- Kom som en blits til D70n, og overkommelig pris!

Sigma DG500 super kr. 1900,- Akams anbefaling mest for pengene!

Sigma DG500 ST kr 1300,- Holder dette?

 

Ønsker å ta bilder i f. eks. en kinosal av mine barn opptrer. Regner med at dette er en krevende oppgave, da særlig med lyssvak optikk.

Hva gir SB800 som SB600 ikke klarer?

Fungerer Sigma ST med D70 TTL?

 

Er det noen som kan hjelpe vmax og meg med denne.

Prisene ligger jo fra Ca. 1300,- til 3800,- Får man så mye mer at prisdiffen kan forsvares?

 

 

:hmm: Per

Lenke til kommentar
Hva gir SB800 som SB600 ikke klarer?
SB800 er kraftigere og har en del funksjoner og ekstrautstyr som filtre osv. Men den er også tyngre så hvis man ikke trenger styrken så får du mye å drasse på uten at du får bedre bilder enn med SB600.

 

For å sammenligne styrken så oppgis det ledetall (guide number), men husk at du må sammenligne ved identisk brennvidde og ISO. For å gjøre det vanskelig så oppgir Sigma ledetall ved 105 mm brennvidde. Husk også å konvertere mellom fot/meter hvis de ikke er oppgitt likt. Hvis ledetallet er oppgitt ved ISO 100 så må du gange det med 1,4 siden D70 har laveste ISO på 200.

 

maksimal avstand = Ledetall/blenderåpning

 

Så hvis objektivet har f/4 ved 35 mm så kan du bruke SB800 på 38/4=9,5 meters avstand ved 35 mm brennvidde fordi den har ledetall 38 meter. Ved større brennvidder så kan du stå på større avstand.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Perah,

jeg har SB600. Det er en veldig god blitz og gjør en fin jobb hjemme og i "vanlige rom". Men når du skriver "kinosal" så kan jeg definitivt si deg at du ikke må kjøpe SB600. Jeg har, mange ganger, lidd fordi jeg har tatt bilde av ungene på skoleavslutning/klasserom osv. og det blir SB600 fort for svak for.

 

Så skulle jeg kjøpt på nytt ville jeg valgt SB800.

Lenke til kommentar
Men når du skriver "kinosal" så kan jeg definitivt si deg at du ikke må kjøpe SB600. Jeg har, mange ganger, lidd fordi jeg har tatt bilde av ungene på skoleavslutning/klasserom osv. og det blir SB600 fort for svak for.

 

Så skulle jeg kjøpt på nytt ville jeg valgt SB800.

Å nå skulle jeg likt å ha et bilde av min tomme lommebok å vise. :blush:

Det er litt det jeg er redd for, at jeg ikke vil bli fornøyd med noe annet enn SB800.

 

Kjenner meg helt klar igjen i det du skriver, nå er gutta i sluttfasen på skolen , men det kommer forhåpenligvis barnebarn om noen år og blits er ikke noe jeg kjøper så mange ganger i livet. Da er 1600 kr. lite å legge til.

 

Skal prøve å regne litt på kristallos regnestykke i morgen for å se om Sigma super i det hele tatt er med eller om det BARE er å satse på SB800!

 

i alle fall tusen takk begge 2.

 

:thumbup: Per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...