slope Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Skal sette opp en server med Suse 9.2 Pro. HW: Amd 3200 939 CPU 1mb cache 1gb ram. HD: Mer enn nok i raid 5. Lan 100/Gb (Cat 5+6 kabel) Raid Kontroller (ikke inkjøpt ennå) Serveren vil benyttes sammen med tynne klienter. Som dere ser av emnet skal jeg bruke den til å kjøre applikasjoner via Lan til klientene, og i tillegg som file/media server. Skal ikke ha mer enn 4 klienter. Stort sett er det sjelden alle klientene vil benyttes samtidig, men regner med at 3 av klientene vil belaste serveren nærsagt til enhver tid. Og av og til alle 4. Vil jeg ha muskler nok til å serve klientene i dette oppsettet? De vil kjøre "vanlige" applikasjoner slik som OpenOffice, Gimp, DTP, Mozilla samt økonomiløsning o.l fra serveren. 2 av klientene vil ikke benyttes til særlig prosessor/minne krevende applikasjoner. De to vil for det meste benytte office, økonomi samt mozilla. En klint vil benytte flere prosessor/minne krvende applikajoner, samt endatil måtte benytte flere av disse programmene samtidig. Det er heller ikke utenkelig at en eller flere av de andre klintene vil benytte seg av streaming av media filer samtidig som prosessor krvende applikasjoner blir kjørt av annen klient. Mitt spørsmål blir da, er det muligheter for at dette vil funke uten lag, eller merkbar tregheter for brukerne? Hva kan evt. gjøres for å øke farten uten å kjøre Xenon Dual eller andre kosnadsintensive løsninger? Det jeg for tiden kan gjøre av oppgraderinger er minne. Men kun dersom det har noen merkbar effekt. Derfor bør ytelsen være minst 10-15% høyere dersom jeg skal legge på mer ram. Og nei, HK støtter ikke EEC ram, og det gjør heller ikke budsjettet. Og minner om at det skal kjøpes inn et kontroller kort for raid. Usikker på hva jeg skal velge her, max minne eller ICQ? Tips? Andre som har efaringer fra lignende oppsett? Ønsker også innspill på *litt off topic* tynne klienter, hvilke rimelige alternativer til HP finnes? Som er enkle å få bestilt, fra troverdige firmaer? Helst med ledig PCI evt USB 2.0 og evt. Firewire. Ønsker tips om noen vet om modeller med skjermkortstøtte for dual DVI+Gb Lan. Er det noen måter jeg kan simulere belastninger fra et tenkt brukermiljø på? Vet det finnes programmer som kan gjøre dette, men vet ikke hva de heter...tips? Ok, det er ikke noen dødsrå HW, men det er slik situasjonen er for øyeblikket. Må leve med det en stund. Hvilke begrensninger gir et slikt oppsett? Hva blir evt. flaskehals..ram...HD...CPU? Endret 9. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
slope Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 *Bump* Hmm må være noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
slope Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Hm jeg forsøker å klargjøre bruken av systemet og mine forventninger litt bedre. Hovedpoenget er enkel administrasjon, enkelt grensesnitt for brukerne og lite lyd fra vifter og disker. Har blant annet sett på en HP tynnklient,Les Mer Denne har jo Linux som OS, prisen var kanskje noe høy, men det sinnes sikkert andre alternativer også.Wyse, det er mange flere Det jeg ønsker av systemet: 1: Sentralisert lagring 2: Alle appliskajsoner kjøres fra sentralisert server 3: Lydløst 4: Ok grafikk til vanlig 2D kontorbruk min 1280x1024 res. 5: Må kunne benyttes til visning av mediafiler/video 6: 1 tynnklient m/Dual DVI, for resternede klienter er 1 skjerm nok 7: Ønsker å unngå OS på klientene dersom mulig. 8: USB 2.0/Firewire II porter på hver klient 9: To nettverkskort, helst GBLan 10: Stabilitet og enkel administrasjon!!! 11: Stabilitet og enkel administrasjon!!! 12: Stabilitet og enkel administrasjon!!! Er dette mulig med noen av de tynne klientene som selges over disk idag? Eller bør jeg satse på gamle DeskTop's som jeg modder til behov? Blir en litt mer elegant løsning med tynneklienter. Hva bør jeg gå for her? Ferdige tynnklienter, eller gamle pc'er? Ser fordelen med gamle pc'er da en kan sette inn bedre grafikk kort osv, vet noen om det finnes løsninger for å kjøre OS fra flash minne til pc? Det kunne vært et alternativ for å benytte gamle pcer. Ønsker ikke HD. De bråker og genererer varme. Dersom jeg lar klienten kjøre et eget OS, ok skjermkort og minne, kan jeg likevel la alle applikasjoner kjøres fra server, slik som feks GIMP, OpenOffice etc?..hva er det jeg tenker på, de kan jo selvsagt ha remotedesktop eller lingende på serveren selv om de har eget os:-)) Ok, dette er komplisert og jeg har ikke gjort dette før så dersom noen kan komme med flere tips blir jeg kjempeglad Sleng på med linker til artikler, tips og leverandører av HW for tynnklienter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå