Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er overhale?


ricmik

Anbefalte innlegg

Hei! Etter å ha lest litt rundt her og der, er det et spørsmål som har satt seg i huet mitt.. Hva vil det egentlig si å overhale? Hva må f.eks. til for å overhale en motor, eller en automatgirkasse? Er dette noe som stort sett er veldig dyrt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overhale brukes ofte feil. Men meningen av ordet er ganske grei, du bytter bare ut slitte deler med nye deler. Du honer sylindrene, setter inn nye stempler, justerer ventilene, balanserer / bytter ut veiver ++. Det finnes store og små overhalingsjobber. Ofte en dyr affære hvis du kun leverer inn til verksted. Jo mer deler som skal byttes/justeres, desto dyrere.

Lenke til kommentar

Det syns jeg faktisk var et veldig godt spørsmål. Definisjonen av overhaling er jo igrunn som waagelig sier.

 

Det som gjør det til et godt spørsmål er at du vil finne igjen ordet i salgsannonser osv. Og da er det ikke alltid greit og vite hva som faktisk er gjort eller ikke, noen vil påstå at motoren er overhalt om det er tatt service, byttet plugger olje osv. Andre vil mene at det ikke er en overhaling før motoren er plukket i deler, alle lager byttet og klaringer kontrollert osv...

 

Derfor er det nok ikke greit og gi deg noe godt svar på om en overhaling er dyrt, dyrt er forøvrig også et relativt begrep. Jeg personlig vil feks ikke kalle en girkasse overhalt, før den er demontert, alle lager byttet, synkronringer byttet, nye simmeringer, pakninger osv. Dermed kan man godt si at det er dyrt

 

Min konlusjon når det gjelder bil, er at du ikke bør legge mye vekt på om hvorvidt noe er overhalt. Begrepet er såpass vagt, og brukt i forskjellig betydning, at det er bedre og finne ut hva som faktisk er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

For en litt nyere motor er det ganske klare serviceintervaller og instrukser for når lager, tetninger etc skal byttes og toleranser skal sjekkes.

Det finnes i omtrent alle tilfeller en servicehåndbok, anbefales.

 

Ofte finnes det over og under dim deler(Rådelager f.eks) for å kunne overhale best mulig etter hvor mye slitt objektet er.

 

Om du har erfaring med moped husker du sikkert tilfeller der sylinderen skar seg og en måtte bore opp til neste dim og en fikk ferdig sett med deler som passet til dette.

 

Til f.eks bremsecaliper gå det ann å kjøpe overhalingskit eller rep kit.

 

I en girkasse vil synchroringer slites ut og ting varer ikke evig i drev og mekanikk heller.

 

På en veteranbil eller skjeldne biler generelt kan det være stor verdi i å holde motor og gir originalt i forhold til hvordan bilen var produsert og derfor ønskelig å overhale selv om det medfører kostnad utover tilsvarende vare funksjonsmessig.

 

En 2taksmotor som i en cross motorsykkel kan vare så lite som 50timer før den anbefales totaloverhalt.

 

I noen tilfeller enda mindre, motorsport, løpsgocarter f.eks for de som satser litt overhales gjerne før sesong eller mellom løp konsekvent for å ha allt på stell.

 

På det glade 90tallet i Formel1 hadde Ferrari og fler som mål at en motor med trening og løp skulle vare akkurat 200timer, de var like forbannet om den varte lengre eller kortere :)

 

Nå er det så mye sensorer, givere, pneumatisk, hydraulisk, elektrisk og ekstra av tillegssystemer på endel nye kjøretøy at begrepet overhaling har forandret litt mening og det er ikke rart det er usikkerhet rundt dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...