Uxzuigal Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Blir kanskje litt feil skrevet, men det jeg leter etter er et forum for folk med spørsmål ang. utdannelse i militæret der man kan treffe på folk som faktisk har vært i tjeneste:) Vet noen om et forum som kan passe? Vil gjerne komme i kontakt med Yrkesbefal/soldater spesielt Grensejegere! mvh. Snabben Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg kunne tenkt meg å jobbe i militæret og derfor ta befal skolen, det jeg lurer på er hvordan konkuransen har vært de siste årene, og hvilken linje som ville passet best for meg om jeg vil i internasjonal tjeneste? Det er ikke så vanskelig å komme inn til opptak for befalskolene, hvis du har greie karakterer. Klarer du ikke minimumskrav for fysiske tester, og gjerne litt bedre, er det nesten ikke noen grunn til å søke før du har kommet deg i bedre form. Det de ser mest på under opptaket etter dette er din evne til å samarbeide og omgås folk, og om du får andre til å høre på deg. Ønsker du å være befal i internasjonal tjeneste, vil befalskole for infanteriet eller kavaleriet være det lureste. Disse har ikke lenger direkte opptak, men velger søkere fra personell som er inne til verneplikt. Dette er helt nytt, så jeg vet ikke helt hvordan dette foregår. Lurer også på hva Grensejegerene foretar seg. Grensejegere overvåker Norges grense mot Russland. Dvs at de enten sitter i overvåkingstårn og speider, eller patrulierer viddene langs grensen. Så en liten personlig kommentar: Vil du inn i militæret fordi det virker spennende, som et lite eventyr, for å høste ære fra dine landsmenn, etc... kommer du til å bli skuffet. Realiteten: - Kaldt - Slitsomt - Du VIL få belastningskader, ikke varige om du er heldig - Monotomt - Ingen "sivile" i Norge forstår hva du har valgt å gjøre, men ser heller litt ned på deg siden du bærer uniform - Militæret vil kun ha deg noen få år, før de sparker deg ut, slik at de skal slippe å betale for utdannelse som de forplikter seg til om de beholder deg lenger. - Gratis kost & losji - om du er singel! Bor du med kjæreste e.l. må du betale for samme bolig. - Du bør ikke være for intelligent (seriøst) Og nei, jeg er ikke bitter, men ærlig Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Tja, er forbredt på å måtte slite meg igjennom mye:) Grunnen til at jeg vil søke militær utdannelse og bli yrkesbefal ol.er vel helst fordi at jeg har lyst til å gjøre noe nytt, kan ikke forestille meg selv i en kontorstol resten av livet og vil hjelpe til der jeg kan. Ser argumentene dine og er klar over de, spesielt med at ingen "sivile" vil forstå valget, jeg tilhørte selv den gruppen som ikke forstod hva i alle dager vi skulle ha militæret for. Men.. Unge, Dume og Naive var vi vel alle engang:) Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Jeg kan jo legge til at min tid i militæret var en god erfaring, og jeg husker stort sett "de gode" tingene, hvis jeg da ikke setter meg ned og tenker meg litt bedre om. Tingen er at en bør veie fordeler mot ulemper, og så se om en enda har lyst. Går du verneplikt først, får du jo et lite innblikk i hvordan det er, selv om det er store forskjeller på verneplikt og feks. internasjonal tjeneste. Edit: Kom på jeg hadde et bilde som viser en litt mer virkelig hverdag i militæret. Endret 10. februar 2005 av Armalite66 Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg driver å tenker på inginør linja på jørstadmoen, telematikk. Virker veldig spennende. Er vel ikke noen på forumet som har vert der? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg kan jo legge til at min tid i militæret var en god erfaring, og jeg husker stort sett "de gode" tingene, hvis jeg da ikke setter meg ned og tenker meg litt bedre om. Tingen er at en bør veie fordeler mot ulemper, og så se om en enda har lyst. Går du verneplikt først, får du jo et lite innblikk i hvordan det er, selv om det er store forskjeller på verneplikt og feks. internasjonal tjeneste. Edit: Kom på jeg hadde et bilde som viser en litt mer virkelig hverdag i militæret. Tja, har heller lyst til å hoppe rett på Befal skolen, siden den kommer jeg til å ta uansett. Må uansett gå enten BS eller Førstegangs tjeneste før jeg kan gå int. tjeneste:) Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg driver å tenker på inginør linja på jørstadmoen, telematikk. Virker veldig spennende. Er vel ikke noen på forumet som har vert der? Jeg var selv på Jørstadmoen for mange, mange år siden, som alminnelig vernepliktig. Stedet hadde godt miljø, og ikke minst stod på god for med det sivile samfunnet, det samme kan jeg ikke si om Setermoen... Jørstadmoen hadde teknisk fagskole dengang, hører nå at den er oppgradet til ingeniørhøyskole, du bør sjekke det. I tillegg er det endel plikttid etter dette, bør også sjekkes. Min tid i Sambandet var ikke preget av søle, slit og denslags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå