CNesset Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 ' date='21/02/2005 : 01:56'] Tro meg. Når du blir litt eldre, ser du sikkert fordelen ved å ha utesteder som ikke slipper inn drittunger, du også. Mulig jeg vil være glad for at man må være noe over 20 (23 noen steder, kanskje) for å slippe inn på vise steder når jeg selv er blitt så gammel, men er 18-åringer drittunger? De kan kjøre bil, kjøpe og drikke øl og vin, starte bedrift og ellers gjøre stort sett hva f... di vil, 19-åringer kan sendes i krig, er det slike folk du kaller drittunger? Mulig du mener 18-åringer er umodne når det kommer til drikking, kan vell være ganske så riktig det da, men fulle folk (betydelig fulle) skal kastes ut av utesteder uansett... (har i hvert fall ikke lov å bli skjenket.) Jævlig dumt argument at de ikke er drittunger fordi de kan dra i krig.. Se i mange andre land du.... Hørt om barnesoldater??? Ta en titt i noen historiebøker du... 2. verdenskrig var jo en stor del av tysklands barn med å kriget.... Lenke til kommentar
2ndUSmarines Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) Ta en titt i noen historiebøker du... 2. verdenskrig var jo en stor del av tysklands barn med å kriget.... hey ikke mob den stor tyske vernemakt Neida, tror de intensivt brukte hitlerjugent mot slutten av krigen, forsvaret av Berlin og lignende tilstander. Endret 27. februar 2005 av duffman89 Lenke til kommentar
Janne_blondie Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Synes i grunn samfunnet fungerer greit med dagens aldersgrenser. ja. Ganske enig. forresten, Ingen spurte hvor gammel jeg var da jeg kjøpte hl2 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 (endret) ,21/02/2005 : 01:56] Tro meg. Når du blir litt eldre, ser du sikkert fordelen ved å ha utesteder som ikke slipper inn drittunger, du også. Mulig jeg vil være glad for at man må være noe over 20 (23 noen steder, kanskje) for å slippe inn på vise steder når jeg selv er blitt så gammel, men er 18-åringer drittunger? De kan kjøre bil, kjøpe og drikke øl og vin, starte bedrift og ellers gjøre stort sett hva f... di vil, 19-åringer kan sendes i krig, er det slike folk du kaller drittunger? Mulig du mener 18-åringer er umodne når det kommer til drikking, kan vell være ganske så riktig det da, men fulle folk (betydelig fulle) skal kastes ut av utesteder uansett... (har i hvert fall ikke lov å bli skjenket.) Jævlig dumt argument at de ikke er drittunger fordi de kan dra i krig.. Se i mange andre land du.... Hørt om barnesoldater??? Ta en titt i noen historiebøker du... 2. verdenskrig var jo en stor del av tysklands barn med å kriget.... Man kommer til å merke at det når man blir voksen at aldersgrenser er en fordel. Og jah det er en foskjell mellom en 18 og en 20 åring. Myndig betyr ikke ansvarsfull og voksen nok. Som sakt alkohol er for å nytes, ikke å bli full og lage masse bråk sånn som det er normalt her i lille Norge. forresten, Ingen spurte hvor gammel jeg var da jeg kjøpte hl2 Hvis du ser "gammel" ut så er det null problem Endret 27. februar 2005 av Fur Lenke til kommentar
MagE Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 forresten, Ingen spurte hvor gammel jeg var da jeg kjøpte hl2 likt her, er 14 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Man kan kanskje si hvis det ikke finnes aldersgrenser er det ikke spennende å drikke så mye osv. No kick. Og til alle: Slutt å whine, lev livet Lenke til kommentar
JJJJJ Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hvorfor skal vi ha aldersgrenser , dritunger for alikevel alt de peker på!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Aldersgrenser er diskriminerende og generaliserende. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Aldersgrenser er diskriminerende og generaliserende. ikke alltid.ting som og kjøre bil, jobbe og gifte seg er noe som burde ha aldersgrenser. *se for seg 14tisser som kjører overstyla volvoer til jobb med en giftering på handa* Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 ikke alltid.ting som og kjøre bil, jobbe og gifte seg er noe som burde ha aldersgrenser. *se for seg 14tisser som kjører overstyla volvoer til jobb med en giftering på handa* 1. 14-åringer ville ikke klart førerprøven. 2. 14-åringer ville hatt ingen interesse av å gifte seg, ikke minst at de hadde hatt økonomien i stand for å gjøre det. 3. 14-åringer, ordentlig jobb? :!: Bare fordi vi ikke burde ha aldersgrenser, betyr ikke at jeg er for anarki. Jeg mener vi må ha et annet system. Men som de fleste her på forumet, faller du innfor en svart/hvit verden hvor alt er enten ja/nei. Hvis du ikke hadde levd i en slik verden, hadde du spurt meg "OK, men hvis vi ikke skal ha aldersgrenser, hva skal vi ha da?" Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 3. 14-åringer, ordentlig jobb? :!: Og du snakker om generalisering.....? Her viser du en del forakt mot 14 åringer som faktisk tar seg bryet verdt å jobbe og du rakker ned på jobbene deres. Bare fordi vi ikke burde ha aldersgrenser, betyr ikke at jeg er for anarki. Jeg mener vi må ha et annet system Ja, men hvordan skal dette systemet fungere? Er spent på å se om noen kan komme med en teori som er mulig å fungere i praksis. Hvordan skal man f.eks. avgjøre hvem som har lov til å kjøpe alkohol hvis man ikke har aldersgrenser? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 HAHA, man må ta "lov til å drikke alkohol" testen hos fylkesmannen. Svarene på testen blir analysert av en psykolog som så gir en anbefaling til fylkesmannen Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg mener vi må ha et annet system. Hva slags system ? Lenke til kommentar
528i Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 hei. grenser må det være. problemet er vel heller hvor man skal sette grensene? tenk at det er 18år for å kjøpe seg ei pils. da er du gammel nok til det ansvaret som følger. så tenk at det er 16år for å ha sex, bli gravid, få barn! da er du gammel nok til å oppfostre og ta ansvaret for det! samme med traktor, er 16år for å kjøre 10tonn etter veien! men en pakke sigaretter er du for ung til! Det er noe riv ruskende gærnt med dette landet. men det har vi jo vist lengd. er flau enkelte ganger på landets vegne. helt tåpeli.............. Norge = 2 sovjetstat. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Og du snakker om generalisering.....? Her viser du en del forakt mot 14 åringer som faktisk tar seg bryet verdt å jobbe og du rakker ned på jobbene deres. Ærlig talt, hvor mange 14-åringer har en ordentlig jobb? Ingen. Takk.Ja, men hvordan skal dette systemet fungere? Er spent på å se om noen kan komme med en teori som er mulig å fungere i praksis. Hvordan skal man f.eks. avgjøre hvem som har lov til å kjøpe alkohol hvis man ikke har aldersgrenser? Nei, det er det som er spørsmålet. Det må nesten en fagperson uttale seg om. Det er noe riv ruskende gærnt med dette landet. men det har vi jo vist lengd.er flau enkelte ganger på landets vegne. helt tåpeli.............. Det er fordi grensene bestemmes av politikere som ikke har et faglig innsyn eller agenda med saken. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Nei det er sant, politikerne spør ikke fagpersoner om råd før de smeller i gang. Som oftest blir det utredet i det uendlige før man finner svaret. Slik antar jeg det var med aldersgrenser i sin tid også. EDIT: Hvem er en fagperson forresten? En psykolog? sosiolog? Endret 7. mars 2005 av olsen Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 så tenk at det er 16år for å ha sex, bli gravid, få barn! da er du gammel nok til å oppfostre og ta ansvaret for det Vel du er vel egentlig ikke gammel nok til å ta ansvaret for det da du ikke er myndig. Det er fremdeles foreldrene dine som tar ansvaret for barnet og hvis ikke de vil det så kobles jo barnevernet inn med en gang. Ingen som lar en 16 åring ta vare på et barn alene... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Og du snakker om generalisering.....? Her viser du en del forakt mot 14 åringer som faktisk tar seg bryet verdt å jobbe og du rakker ned på jobbene deres. Ærlig talt, hvor mange 14-åringer har en ordentlig jobb? Ingen. Takk. Personlig jobbet jeg i husbanken som 14-åring. Var bare 7,5 timer uken, men var en skikkelig jobb uansett. Alle avisbud og butikkhjelpene rundt omkring, det er en ordentlig jobb det og. Og flere ville hatt fulltidsjobber hadde det ikke (heldigvis) vært for at man i dette landet har rett på skole i en alder av 14. Men det finnes flere unge som tar jobb, uansett hva de måtte finne, for å f.eks hjelpe til med familieøkonomien. Ikke rakk ned på de og si at de ikke har skikkelige jobber. De gjør en innsats, som mange andre her i landet. Takk. det er det som er spørsmålet. Det må nesten en fagperson uttale seg om. Så du sier at det finnes en bedre ordning, men du har ingen anelse på hva den ordningen er? Ærlig talt Seixon, du innrømmer jo å uttale deg om noe du har null peiling på. Anbefaller deg om å høre litt med fagpersoner og så kom tilbake med noe konkret forslag som tilsier en bedre ordning. Du pleier jo å gjøre en del "research", skuffende at du ikke har gjort det i denne sammenhengen, er et interessant tema. Det er fordi grensene bestemmes av politikere som ikke har et faglig innsyn eller agenda med saken. Hvordan vet du det? Er det noe du antar, eller har du undersøkt med hvordan aldersgrenser i sin tid ble innført? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 hei. grenser må det være. problemet er vel heller hvor man skal sette grensene? tenk at det er 18år for å kjøpe seg ei pils. da er du gammel nok til det ansvaret som følger. så tenk at det er 16år for å ha sex, bli gravid, få barn! da er du gammel nok til å oppfostre og ta ansvaret for det! samme med traktor, er 16år for å kjøre 10tonn etter veien! men en pakke sigaretter er du for ung til! Det er noe riv ruskende gærnt med dette landet. men det har vi jo vist lengd. er flau enkelte ganger på landets vegne. helt tåpeli.............. Norge = 2 sovjetstat. Det er ikke ulovlig å ha sex som 15 åring, det er ulovlig å ha sex med en under 16. Det er ikke ulovlig å kjøpe og drikke alkohol som 17 åring, det er ulovlig å selge til en som er under 18. Det er heller ingenting iveien med å oppfostre et barn som 14 åring. Man blir ikke automatisk fratatt barnet. Men for ordens skyld, kan tenke meg at forskjellene er et resultat av at sakene er blitt behandlet seperat. Man setter seg ikke ned og sier"la oss gå over alle aldersgresner", man tar en og en sak etterhvert som de kommer på dagsorden. Derfor blir det også en skjev fordeling. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Her kan man lese om hvilken rettigheter man får etterhvert som man blir eldre. Mye rart der.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå