Gå til innhold

Trenger vi aldersgrenser?

Anbefalte innlegg

,09/02/2005 : 22:13]og før jeg kan slippe inn på mange utesteder (noen 4 år, kanskje, finnes vel utesteder som har det såpass jævlig at man må være 22 for å slippe inn.)

Tro meg. Når du blir litt eldre, ser du sikkert fordelen ved å ha utesteder som ikke slipper inn drittunger, du også. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tro meg. Når du blir litt eldre, ser du sikkert fordelen ved å ha utesteder som ikke slipper inn drittunger, du også.  ;)

:thumbs:

Mulig jeg vil være glad for at man må være noe over 20 (23 noen steder, kanskje) for å slippe inn på vise steder når jeg selv er blitt så gammel, men er 18-åringer drittunger? De kan kjøre bil, kjøpe og drikke øl og vin, starte bedrift og ellers gjøre stort sett hva f... di vil, 19-åringer kan sendes i krig, er det slike folk du kaller drittunger? Mulig du mener 18-åringer er umodne når det kommer til drikking, kan vell være ganske så riktig det da, men fulle folk (betydelig fulle) skal kastes ut av utesteder uansett... (har i hvert fall ikke lov å bli skjenket.)

Lenke til kommentar
' date='21/02/2005 : 01:56']
Tro meg. Når du blir litt eldre, ser du sikkert fordelen ved å ha utesteder som ikke slipper inn drittunger, du også.  ;)

:thumbs:

Mulig jeg vil være glad for at man må være noe over 20 (23 noen steder, kanskje) for å slippe inn på vise steder når jeg selv er blitt så gammel, men er 18-åringer drittunger? De kan kjøre bil, kjøpe og drikke øl og vin, starte bedrift og ellers gjøre stort sett hva f... di vil, 19-åringer kan sendes i krig, er det slike folk du kaller drittunger? Mulig du mener 18-åringer er umodne når det kommer til drikking, kan vell være ganske så riktig det da, men fulle folk (betydelig fulle) skal kastes ut av utesteder uansett... (har i hvert fall ikke lov å bli skjenket.)

Jeg tror at bar/restaurant eiere ikke har lyst på å kaste ut folk osv.. blir formye oppstyr. Folk over 18/19 kan oppføre seg bedre.

Du kan være glad for at det finnes aldergrenser. Tenk på det når du blir større

Lenke til kommentar
Ja til aldersgrenser. Blir for dumt om mine femten år gamle venner skal gå rundt å drikke med statens velsignelse. I en alder av 15 år er man ikke moden nok til å kunne drikke fornuftig.

Stemmer, skal og sies at dette er noe dem ikke selv vet før dem har blitt eldre.. :wee:

Lenke til kommentar
Ja til aldersgrenser. Blir for dumt om mine femten år gamle venner skal gå rundt å drikke med statens velsignelse. I en alder av 15 år er man ikke moden nok til å kunne drikke fornuftig.

At staten gir 15åringer lov til å kjøpe alkohol betyr ikke at foreldrene gir de lov..

Siden når hører femtenåringer på foreldrene sine?

Lenke til kommentar

Har ikke Danmark inntil nylig ikke hatt aldersgrense på kjøp av alkohol? :dontgetit:

Et samfunn uten aldersgrenser vil skape andre holdninger til det vi prøver å unngå. F.eks er det mange ungdommer i dag som drikker fordi dem synes det er gøy å gjøre noe ulovlig/grensesprengende. Om man istedetfor hadde legalisert drikking blant mindreårige ville kanskje disse holdningene blitt forandret til at det ikke er så tøft å drikke til man spyr allikevel, men heller til at alkohol er en dyr nytedrikk som man ikke skal misbruke (hvor mange synes ærlig talt at det er kult å spy som en foss om kvelden og våkne opp med en følelse av at ti tannleger holder på inne i hodet ditt?).

Og med tobakk ville jeg ihvertfall tro at det ville blitt positivt. Om barn/ungdommer hadde vokst opp i et miljø der tobakk var legalt blant mindreårige, men samtidig hadde et stempel som veldig utrolig sterkt skadelig, ville nok ikke like mange ungdommer tøyet grensene bare for å være kule (det hadde ikke vært like kult å presse ned de første sigarettene som nesten fikk deg til å spy) rett og slett fordi det ikke var noe ulovlig/gresebrytende inne i bildet.

Bare min små tanker. :shrug:

Noen som har motforestillinger/innvendinger?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Pussig (egentlig ikke) hvordan det bare er de mindreårige som er mot aldersgrenser. Jeg forstår hva du sier endrebjorsvik89, men unge eier ikke den selvkontrollen voksne har, så det å gjøre alkohol tilgjengelig for hvem som helst, hadde vært totalt uansvarlig av de voksne å gjøre.

Det er også viktig å huske at barn er under en konstant utvikling, og derfor ekstra sårbar for alkohol og tobakk, og med tanke på at puberteten generelt ikke slutter før man er oppunder tjue, er det vel like greit at vi har aldersgrenser på slikt.

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Pussig (egentlig ikke) hvordan det bare er de mindreårige som er mot aldersgrenser. Jeg forstår hva du sier endrebjorsvik89, men unge eier ikke den selvkontrollen voksne har, så det å gjøre alkohol tilgjengelig for hvem som helst, hadde vært totalt uansvarlig av de voksne å gjøre.

Det er også viktig å huske at barn er under en konstant utvikling, og derfor ekstra sårbar for alkohol og tobakk, og med tanke på at puberteten generelt ikke slutter før man er oppunder tjue, er det vel like greit at vi har aldersgrenser på slikt.

Er du ikke enig?

WORDS ! :yes:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det ikke en aldersgrense på alkohol i spania (stemmer dette?) derfor er det ingen der som er fulle P.G.A. at ungdommen er vant med alkohol. Og det er ikke så kult da. Ungdommen er smarte (iallefall noen) og kan fåtak i hva di vil, selv er jeg 14 og kunne vert ute og drukket nå. men siden jeg har et mål om og ikke drikke før jeg er konfirmert skal jeg ikke det. en annen grunn til at jeg ikke drikker er fordi foreldrene mine ikke har noe imot det. Et eksempel kan vere at endel flere jenter drikker tidligere enn gutter fordi jenter generelt sett har mye strengere regler og slikt. jeg kan komme hjem klokken 5:00 om natta uten at foreldrene mine bryr seg noe serligt. men endel jenter har slik jeg opplever det har ikke låvt og komme hjem senere enn 22:00.

Nei til alkohol aldersgrenser. eller kansje en senking av grensa til 15/16 ville ført til at flere ville ventet til det var lovligt, istedefor og tenke: "Det er alt for lenge til ikke sant. Jeg begynner nå ass" i en alder av 11.

Beklager på forhånd om skrivefeil, Det er endel info her ikke stemmer med der du bor. Det er fordi dette er mine subjekttive meninger.

Lenke til kommentar
Beklager på forhånd om skrivefeil, Det er endel info her ikke stemmer med der du bor. Det er fordi dette er mine subjekttive meninger.

Var du jævlig trøtt når du skrev innlegget ditt? :mrgreen:

ja,har elendige norskkaraterer og jeg chattet med 2-3 andre på msn og en på mobilen. var veldigt off topic men.

Lenke til kommentar
' date='09/02/2005 : 22:13']
samfunnet hadde gått på trynet. Er det bare meg eller er trådstarter en som hater aldersgrenser fordi han er for ung ? :p

jeg er 17for øvrig (Blir18 om 8 måneder.)

Må nok vente, men så er det jo ytterligere 2 år før jeg kan kjøpe sprit og før jeg kan slippe inn på mange utesteder (noen 4 år, kanskje, finnes vel utesteder som har det såpass jævlig at man må være 22 for å slippe inn.)

Aldersgrenser er generelt enn dårlig måte å lære folk ansvar på. Det er å overføre ansvar fra individ til stat. :mad:.

Er jo et ganske paradoks at man som 16 år kan ta ansvar for en unge men ikke kjøpe alkohol og røyk.

Kan nevne en interesant ting som kanskje er litt på kanten, men...

I gamle tider ble man sendt rett ut i voksenlivet når man var konfirmert. (mange ble dro på havet og kom kanskje ikke hjem igjen)

Tror nok at man lærte seg ansvar av det.

Ikke rart at mange unge for psykiske problemer i dag, blir drapsmenn osv. , staten driver rett og slett og utsetter oppveksten og modenheten deres gjennom ahøye aldersgrener, pol og alt mulig shit.

La ungdommene ta ansvar selv! :w00t:

Gir man dem frie tøyler vil de etter hvert lære seg ansvar. Frihet og ansvar er to proposjonale verdier, øker eller minker den ene , gjør den andre det samme.

I dagens samfunn klarer ikke ungdom å ta ansvar selv før de er gamle nok, det har noe med å gjøre hva menneskehjernen takler av fristelser og sånn....

Med tanke på bilkjøring så takler verken menneskehjernen eller kroppen det - klart det kan finnes unntak, men sånn generelt så takler vi det ikke.

Og du snakker om ansvaret for en unge, men det å ha kjærlighet til andre hjelper veldig på.... Man kan tenke sånn at hvis jeg smaker på en øl i kveld gjør vel ingeting, men det er sånn man blir påvirket av... Akkurat den tanken er grunnen til at mange har havna på kjøret... Når du blir eldre klarer du å tenke konsekvensene av dine handlinger bedre enn du gjør når du er 16 år. Det er akkurat riktig alder for å dumme seg ut på sånne områder... Når det gjelder barn igjen da, så er det kjærligheten din til dem som gjør at du tenker bedre og klarere om dem!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...