[Protus] Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Er det bare jeg som synes at aldersgrenser er et dårlig forsøk på å lære folk ansvar? Ville et samfunn uten aldersgrenser ha fungert greit? Nå var det hovedsaklig på alkohol, røyk, og stoff (legalisering av narkotika er en annen debatt vi forøvrig ikke tar her) og ikke bilkjøring, først og fremst. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Gi barna alkohol før idretten tar dem. Seriøst... jeg tror IKKE dette ville funket særlig bra. Og det kan jeg ikke innbille meg at særlig mange gjør når de har passert 18. Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Synes i grunn samfunnet fungerer greit med dagens aldersgrenser. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Ja for all del. Fjortisser og sprit i bøtter og spann, det går nok heeeeeeeelt bra Lappen kan tas når som helst. Går nok bra når fjortissene skal kjøre bil Det jeg forsøker å si her er følgende: Forslaget er elendig! Enkelte ting må man bare si at "Nei! Du er for ung!". Endret 9. februar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
deSilverwhiteKnight tRc Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Folk får jo tak i samme hva, og forbruket ville antagelig bli begrensa av mangel på penger uansett, så hvorfor ikke? Men på annen side hvorfor? Men det hadde selvfølgelig blitt litt enklere og få tak i Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Samme for meg egentlig, jeg får tak i sigg, øl å sprit uansett, selv om jeg bare er 17.. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Samme for meg egentlig, jeg får tak i sigg, øl å sprit uansett, selv om jeg bare er 17.. Oh noes så ql du r!!1one Lenke til kommentar
viranth Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Tror det er ganske nødvendig med aldersgrenser i grunn. Dagens ungdom mener nok selv at dette ikke er tilfellet, da de selv sier at de ville klart alt helt fint. Ingen har vel vondt av å vente til de blir 18 med å kunne kjøpe røyk, øl og kjøre bil? Om man virkelig er "voksen" nok til å ta avgjørelser for sitt eget beste, burde man være "voksen" nok til å klare å vente Lenke til kommentar
Unique- Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Aldersgrenser syntes jeg at man må ha! Men det er jo mangen som røyker å sånnt , for å trosse foreldrene sine..(før dei er 18) Eller bare være kul?!.. Uansett det er jo ikke kult lenger når det er lov.. eller? SÅ det er jo på ein måte begge veier Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 samfunnet hadde gått på trynet. Er det bare meg eller er trådstarter en som hater aldersgrenser fordi han er for ung ? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Selvfølgelig må man ha grenser. Barn trenger grenser, så får noen av dem heller bryte dem hvis de absolutt må. Det er en del av å bli voksen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Selvfølgelig må man ha grenser. Barn trenger grenser, så får noen av dem heller bryte dem hvis de absolutt må. Det er en del av å bli voksen. Støtter den. Bare det ikke blir for mange grenser, noe som fører til at man mister helt respekten for grenser. Ungdom vil stort sett ikke forstå at voksne har satt grensene for deres eget beste før de er voksne selv På den annen side så har jeg ingen problemer med å servere ungene mine øl når de blir 16-17 hvis jeg føler de er moden for det. Selv om jeg da nok bryter en lov eller to. Men begynner en av de å røyke, så bryter h.elvete løs.... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg tror det med røyking er veldig vanskelig å styre for foreldre. Barn/ungdommer begynner å røyke hvis de absolutt vil, uavhengig og foreldrene har sagt og truet med det ene og det andre. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Blir OT dette her, men du har nok rett i det. Var ren fornuft som gjorde at jeg ikke begynte å røyke. Men min far røyker og har aldri hatt noe "press" på meg om ikke å røyke. Og alle typer mennesker røyker jo og det finnes ikke røykere blandt alle typer mennekser. Så det er nok litt tilfeldig. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 samfunnet hadde gått på trynet. Er det bare meg eller er trådstarter en som hater aldersgrenser fordi han er for ung ? jeg er 17for øvrig (Blir18 om 8 måneder.) Må nok vente, men så er det jo ytterligere 2 år før jeg kan kjøpe sprit og før jeg kan slippe inn på mange utesteder (noen 4 år, kanskje, finnes vel utesteder som har det såpass jævlig at man må være 22 for å slippe inn.) Aldersgrenser er generelt enn dårlig måte å lære folk ansvar på. Det er å overføre ansvar fra individ til stat. . Er jo et ganske paradoks at man som 16 år kan ta ansvar for en unge men ikke kjøpe alkohol og røyk. Kan nevne en interesant ting som kanskje er litt på kanten, men... I gamle tider ble man sendt rett ut i voksenlivet når man var konfirmert. (mange ble dro på havet og kom kanskje ikke hjem igjen) Tror nok at man lærte seg ansvar av det. Ikke rart at mange unge for psykiske problemer i dag, blir drapsmenn osv. , staten driver rett og slett og utsetter oppveksten og modenheten deres gjennom ahøye aldersgrener, pol og alt mulig shit. La ungdommene ta ansvar selv! Gir man dem frie tøyler vil de etter hvert lære seg ansvar. Frihet og ansvar er to proposjonale verdier, øker eller minker den ene , gjør den andre det samme. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Protus: Veldig mange av de tingene vi har grenser på nå var ikke så tilgjengelig for ungdommer før far den tiden du nevner(mange av tingene eksisterer ikke en gang) Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Aldersgrenser er generelt enn dårlig måte å lære folk ansvar på. Det er å overføre ansvar fra individ til stat. . Jeg er helt enig i at frihet medfører ansvar, og at dette bør tas hensyn til av politikerne. Jeg synes imidlertid ikke at dette er noen grunn til å avskaffe aldersgrenser. Aldersgrenser er ikke til for å begrense frihet, men for å sørge for at folk ikke tar avgjørelser helt på egen hånd før de er i stand til det. Det sier seg selv at 7-åringer ikke er i stand til å styre sin egen økonomi, sitt eget liv, sitt forhold til rusmidler, etc. 16-åringer er bedre i stand til det, men grenses må tross alt settes ett sted. Min mening er at rettigheter er noe man får i større og større grad etter hvert som man blir eldre. Man har ikke rettigheter fullt ut før man er myndig – det vil si: i stand til å ta egne valg fullt ut. Det ville for eksempel være håpløst å hevde at 5-åringer skal ha en like stor rett til frihet som voksne, da dette ville umuliggjøre husarrest, leggetider, etc. Man kan gjerne si at det bør være opp til foreldrene heller enn myndighetene å passe på at barna ikke bruker rusmidler, går ute på gaten til langt på natt, at de gjør skolearbeid, etc., men uansett må myndighetene ha en kontroll over det hele. Myndighetene har et ansvar som går ut på å beskytte innbyggernes rettigheter, og det innebærer også et vern for barns rettigheter. Uten en aldersgrense vil det bli mye vanskeligere for myndighetene å kontrollere slikt. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 ' date='09/02/2005 : 22:13'] samfunnet hadde gått på trynet. Er det bare meg eller er trådstarter en som hater aldersgrenser fordi han er for ung ? jeg er 17for øvrig (Blir18 om 8 måneder.) Må nok vente, men så er det jo ytterligere 2 år før jeg kan kjøpe sprit og før jeg kan slippe inn på mange utesteder (noen 4 år, kanskje, finnes vel utesteder som har det såpass jævlig at man må være 22 for å slippe inn.) Aldersgrenser er generelt enn dårlig måte å lære folk ansvar på. Det er å overføre ansvar fra individ til stat. . Er jo et ganske paradoks at man som 16 år kan ta ansvar for en unge men ikke kjøpe alkohol og røyk. Kan nevne en interesant ting som kanskje er litt på kanten, men... I gamle tider ble man sendt rett ut i voksenlivet når man var konfirmert. (mange ble dro på havet og kom kanskje ikke hjem igjen) Tror nok at man lærte seg ansvar av det. Ikke rart at mange unge for psykiske problemer i dag, blir drapsmenn osv. , staten driver rett og slett og utsetter oppveksten og modenheten deres gjennom ahøye aldersgrener, pol og alt mulig shit. La ungdommene ta ansvar selv! Gir man dem frie tøyler vil de etter hvert lære seg ansvar. Frihet og ansvar er to proposjonale verdier, øker eller minker den ene , gjør den andre det samme. Ta ansvar selv.. tror du virkelig ungdommen nå til dags bryr seg om noe i det hele tatt, mange tar ikke ansvar for seg selv en gang. Jeg tror heller ingen 12-17 åring har noe å gjøre i stripklubber/puber eller liknende. Som TLZ sier, var det få som drakk seg drita full, drev med hærverk. Så hvis du sier ingen aldersgrenser, skal det også være for fengsel da? Se på verden i dag og ikke som den var før. Hvis man skulle avskaffe aldersgrensen burde ikkemyndige personer fått litt disiplin som veldig mange ikke har. Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Samme for meg egentlig, jeg får tak i sigg, øl å sprit uansett, selv om jeg bare er 17.. Oh noes så ql du r!!1one Jeg vet, akkurat derfor jeg skrev det... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 ' date='09/02/2005 : 00:07'] Er det bare jeg som synes at aldersgrenser er et dårlig forsøk på å lære folk ansvar? Aldersgrenser trengs for å lære små drittunger at grenser er til får å brytes og lære dem at autoriteter er faktisk noe skit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå