Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Problemer med startmotor/startsperre


waagelig

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har forsøkt å legge inn før, men det kom ikke frem. Typisk meg og må gjøre alt to ganger.

 

Uansett

 

Jeg har et problem med min golf mk1. Etter clutchbytte vil ikke startmotoren slå inn når jeg vrir om tenninga. Det står en enforcer600 alarm med startsperre på, så jeg lurte på om det var den som var problemet. Så oppdaget jeg at det manglet ledninger på startmotoren. En ledning som sannsynligvis går til tenningslåsen. Så gikk jeg og fant denne på en annen golf.. Greit nok, men da fant jeg ingen kontakt å koble den til. ALtså, hele ledningen mangler nok fram til tenninga. Er dette normalt å gjøre ved å innstallere en alarm av denne sorten? Jeg river håret av meg i frustrasjon, da slikt er helt fjernt for meg. Hjelp noen? :|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, startet bilen greit før du byttet clutch? Alarmen har vært montert før du bytta? Må jo nesten være en ledning som du ikke har plugga i starteren eller en ledning som har dårlig kontakt . Når du sier at starteren ikke slår inn, mener du at innslaget ikke slår inn eller at starteren er helt dø?

 

Masse spørsmål det her, men blir kanskje litt lettere å finne ut av det da.

 

Og velkommen til forumet :)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det _skal_ være to ledninger til starteren(minimum) ellers funker den ikke.

Den ene er en tykk som går rett til batteriet, den andre en tynn som er koblet til terminal 50 på innslaget.

Det kan være at kabelen fra batteriet går til starteren(som på bildet) men jeg husker ikke i farta om den gjorde det på 1'er golfen.

den andre flatstift-terminalen på innslaget gir strøm, får ikke, så den er ikke til start, men til en eventuell funkson som _kun_ er i bruk når starteren går rundt.

 

HPIM2699a.jpg

 

For å sjekke om starteren funker, dra en ledning mellom terminalen til den tykke ledninga og over til terminal 50, starteren skal gå da.(ha giret i fri ;) ) Dette er en hot-jump som fungerer ubetinget, startsperre eller ei.

Null respons her, så er innslaget eller startermotoren brent.

 

:)

Lenke til kommentar

...og for å være HELT sikker, sjekk batteriet og at terminalene gir god kontakt.

 

Har nevnt det før, men har faktisk stått i dagesvis midt i januar (utendørs) for å skifte en startmotor som ikke ville slå inn. Løsning? Dårlig kontakt på negativ batteripol. (fant jeg selvsagt ut etter å ha konstatert at bytte-starteren HELLER ikke slo inn.) Hurra for meg.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

helt enig med alt som blir nevt, men det jeg lurte på er om den "ledningen" som mangler er an som går i to hvitte kabler? (husker ikke helt på den modellen) men som nevt tror nok at feilen ligger andre steder en alarmen/tenningen,

 

Enforcer "brytter" spenningen fra tenningsnøklen ned til starteren og hvis du har dårlig med strøm så kan du risikere at releen som er innebygd i sentral enheten ikke slår inn og gir strømmen videre til starteren...

 

med Enforcer er alltid en ide å ha en "reserve løsning" rundt tennigen/starter ved dårlig strøm/batery... jeg bruker selv Enforcer i begge bilene og tidliger biler og er kjempe fornøyd :thumbup:

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer. Spesielt Opus for bildet og beskrivende svar.

 

Problemet mitt er at den ledningen jeg nevnte, mangler helt. Jeg har funnet den i ein delebil nå, men bare halve, mangler resten som går inn i tenningen osv. Men bilen startet FØR clutchbyttet. Rare greier, lurer på hvordan den har forsvunnet.

Lenke til kommentar
Men det jeg lurer på, er hva skal denne ledningen, de på sidene av plussen fra batteriet.. hva skal denne ledningen koblest til fremme i tenninga? ;/ Opus?

Hehe. Skjønner ikke helt hva du mener her, men ledninga som går til terminal 50 på starteren går rett på tenningsslåsen.

Men siden du har startsperre går den vel til hjernen på startsperra/alarmen.

 

Ledninga ble bare ikke lagt til siden, eller "stukket bort" en plass, når cluchen ble skiftet?

Har selv letet litt etter ledninger når jeg hadde ute motoren både på 1'er og 2'er golfene mine.

Lenke til kommentar

Ja riktig. Ledningen er som sunket i jorden. Aner ikke om den fantes før clutchbyttet, men har mine tvil. Ellers ville den vel ligget en plass i garasjen. Den funket bra før byttet. Tenkte kanskje noen "luringer" hadde koblet den ut og koblet noe "smart" inn på alarmen. Jeg får finne ledningen på en delebil og følge den der. Regner med jeg får overaskelser underveis når jeg begynner å kikke på ledningene under tenninga :( huff. Er ikke rev på elektronikk.

Lenke til kommentar

Det er en standard 1.5, 75hk påhengs :p Ja det er rart dette her. For jeg la merke til at det var kappet av noen ledninger frem til tenninga. Snåle greier, den startet fint før. Skulle gått over slikt FØR jeg demonterte girkasse og clutct. Fikk forresten idag felgene jeg bestilte. Kerscher Carmona 16x7.5.

post-134-1108016006_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, dette var jo litt av en historie. Har gått kurs i enforcer, men det er litt for lenge siden merker jeg...

 

Men altså, dette er jo ikke så veldig innviklet da. Ettersom bilen starter med skrutrekker (hotwiring ved starter) er det jo ikke noe galt med hovedtilførsel fra batteri. Du mangler altså trigger ledning til flatstift (klemme50), og der trenger du en ledning som gir +12 når nøkkel vris til startposisjon. Værre er det ikke.

 

Så om denne ledningen er "sunket i jorda", og du har gitt opp å finne den, får du lage en ny. Om du dropper starsperre fra alarmen, finner du bare den ledningen som med nøkkel i startposisjon, gir strøm ved tenningsbryter, legger den ledningen til denne klemme 50 (flatstift på starter)

 

Om du vil ha startsperre, må du ta ut alarmen og finne punktet som er til starter ut, enten følge den ledningen som er der, og se hvor den blir av, eller legge opp en ny. Hvis du ikke har gjort noe med denne delen under clutchbytte er vel ledning fra tenningsbryter, ned til alarmen fortsatt på plass. (om det da var startsperre før du begynte på clutchbyttet) :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ledninga fra terminal 50 på starteren går til terminal D24 på sikringsboksen.

De aller fleste ledningene fra motorromment går til 'D' på sikringsboksen.

Ledninga fra "start" på tenninga går til terminal B8 på sikringsboksen.

 

Så om ledninga plutselig er forsvunnet, er det rart.

 

Om du velger å strekke en ledning direkte fra tenningsbryteren til starteren, så er ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...