Gå til innhold

SCSI og PCI-IDE kontroller sammen = utfordring

Anbefalte innlegg

Oppgraderte systemet her om dagen med ny prosessor, hovedkort, minne bl.a samt en PCI-IDE kontroller. Har fire IDE-disker samt en CD-RW og DVD-ROM som jeg vil ta med over fra det gamle systemet. Men oppgraderingen ble ikke en dans på roser. Jeg har en 10k SCSI-disk til OS (Win2000 Pro) med en Adaptec U160 kontroller. Testing har blitt gjennomført med følgende resultat:

* Med kun SCSI-disk som boot. Booter OK

* Med SCSI-disk satt som boot og med en IDE-enhet (testet både med IDE-disk

og DVD-ROM) koblet til PCI-IDE kontrolleren, dukker følgende feilmelding

opp: Error loading operating system.

* Med SCSI-disk som boot og med IDE-enheter på IDE kontrolleren på

hovedkortet. Booter OK

La så inn OS på en IDE-disk som jeg hadde liggende.

* Med IDE-disk som boot på IDE-kontrolleren på hovedkortet og SCSI-disken

tilkoblet. Booter OK

* Med IDE-disk som boot på PCI-IDE kontrolleren og SCSI-disken tilkoblet:

Windows 2000 could not start because of a computer disk hardware

configuration problem. Could not read from selected boot disk.

* Med IDE-disk som boot på PCI-IDE kontrolleren, SCSI-disk ikke tilkoblet.

Booter OK.

Ved hver test har jeg selvfølgelig konfigurert BIOS i henhold til hvilken disk som skulle bootes.

Ergo virker det som om jeg ikke kan ha enheter koblet til SCSI-kontrolleren og PCI-IDE kontrolleren samtidig........

Har sendt samme utfordringen til support på Komplett, men tenkte at de virkelige lyse hodene er jo på dette forumet. Noen som har gode forslag?

Viktig systeminfo: AMD Athlon 3000+, ASUS K8N hovedkort, Adaptec U160

SCSI-kontroller, Silicon Image SiL 0680 ATA/133 kontroller.

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i hvilken rekkefølge kommer biosen til kontroller kortene, altså kommer scsi kortet eller ide kortet opp først.

poenget er at hvis man setter scsi som første boot i bios, så ser ikke maskinen forskjellen på scsi kortet ditt og pci-ide kontrolleren, så hvis ide kontrolleren kommer opp først så er gjerne det enkleste å forandre/bytte pci spor på de to kortene sånn at scsi kortet kommer opp først.

Endret av the-wizard
Lenke til kommentar
i hvilken rekkefølge kommer biosen til kontroller kortene, altså kommer scsi kortet eller ide kortet opp først.

SCSI-kontrollerens BIOS er den første som dukker opp.......

Men påstanden din om at maskinen ikke ser forskjell på SCSI og PCI-IDE kontroller er ganske interessant.

Hva bygger den på og er det noe poeng for meg å prøve å bytte PCI-spor slik at PCI-IDE kontrollerens BIOS blir detektert først, bare for å ha prøvd det eller er det ikke noe poeng?

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Som the-wizard nevner, når BIOS er satt til å boote fra SCSI, så vil den boote fra den første kontrolleren på PCI-bussen. Alle kontrollere på PCI-bussen blir sett på som SCSI-kontrollere. Har selv både SCSI- og ATA-kontroller på PCI-bussen, og det fungerer fint så lenge de står på riktig plass. Selv om informasjonen du har gitt tyder på at kontrollerene står riktig, så prøv å bytt plass.

Uten en skikkelig bootmanger, så vil en slik omrokkering og installering av flere OS ofte føre til feilmeldinger av typen du da fikk. Dette fordi diskene ikke lenger vil stemme med informasjonen i boot.ini-filen (normalt i roten av C-disken). Anbefaler forøvring at alle disker som ikke skal bootes fra, partisjoneres som extended, slik at du har kun en primary partisjon om du har kun et OS.

Vær også oppmerksom på at det ikke er alle eksterne-/PCI-kontrollere som fungerer med optiske enheter.

Lenke til kommentar

Her høres det ut som at hovedkortets BIOS er problemet. Det som kan hjelpe her er å få tak i et hk med en BIOS som detekterer kontrollerene før man kommer inn i BIOS. Da kan man bestemme direkte hvilken disk som skal være systemdisk. Det gjør alt mye enklere. For å ta et eksempel, hovedkort fra Asus med Intel-chipset fungerer slik.

Lenke til kommentar

Det viser seg at trikset med å bytte PCI-slot for de respektive kontrollerne funket. SCSI-kontrolleren ble flyttet fra slot 2 til 5 og PCI-IDE-kontrolleren fra slot 3 og over til slot 2.

Jeg hater det når det er sånne ulogiske løsninger som funker....

Takker ydmykt for hjelpen!

Mvh Ronnie "The Runner"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...