Gå til innhold

Hovedkort til AMD64-sokkel 939-oppsett

Lch

Anbefalte innlegg

Jeg har kun AGP-skjermkort og PATA-disker, og disse komponentene vil jeg beholde. Så får jeg heller finne meg et PCI-Express-hovedkort når den tid kommer. Jeg vil ha passiv kjøler på chipsett og integrert LAN, lyd og sånt er det ikke så farlig med. Har sett meg ut et Coolermaster Stacker til å dytte alt inn i. Ellers så har jeg Soundblaster Audigy, ekstra LAN og så må jeg muligens finne en ekstern kontroller til PATA-diskene.

Jeg har sett på Abit AV8-3rd Eye, men det er det mange som har trøbbel med og det virker som det trenger en BIOS-oppdatering, noe som kan bli litt vanskelig å få ordnet.

Ellers så tenkte jeg litt på å benytte meg av et av ukestilbudene på Komplett eller Netshop, henholdsvis Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs til 1500 eller OCZ 1024MB Dual Channel Platinum m/Enhanced Latency rev2 til 2100, så det hadde vært fint å unngå de store fellene med tanke på kresne hovedkort.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302393&cks=WYO

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3780

Noen tips/forslag? Har et pristak på rundt 1500, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI K8N NEO2 Socket 939 har jo det du trenger, samtidig egner dette seg meget godt til overklokking.

Hovedkortet har etter mitt syn ett stort minus og det er kompatibiliteten med RAM, kjøpte dette hovedkortet sammen med Geil Value RAM til en kamerat får da minnefeil under innstalleringen av XP Pro.

Har også testet mine Kingston HyperX PC3000 BH5 RAM, fikk samme feilen der.

Det skal neimen ikke være lett. ;)

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant. Det er nettopp sånn drit jeg vil unngå. :/

MSI har jeg liten lyst til å kjøpe egentlig, da jeg har fått litt avsmak etter å ha gått på to skjermkortfadeser fra dem. Ikke at hovedkortene er dårlige eller noe, jeg har et MSI Pro2-RU som sviver som en klokke fortsatt.

Lenke til kommentar

En "må" ikke ha 4 hull rundt CPU socket for å bruke BigWater - plata som ligger på baksida har hull midt på socket for 2 skruer. Kikket nett på et grovt bilde av Asus A8N Sli, "orginalen" som kjøleren er montert på der har også 2 skruer. "Lurer" litt på om en standard for kjøler festet på socket 939 er 2 skruer gjennom kortet, fant ikke tester på sida til Thermaltake med annet enn socketA og 775 Intel kort med BigWater settet. Socket A med klemmer i CPU socket og 775 med 4 skruer, men skal settet passe alle 939 / 940 kort + 775 og socket A passer det også de som har 2 hull i hovedkortet.

Lenke til kommentar
En "må" ikke ha 4 hull rundt CPU socket for å bruke BigWater - plata som ligger på baksida har hull midt på socket for 2 skruer.

Joda, jeg er klar over det. La meg endre 'må' til 'vil helst ha' da. :)

Det er mulig det er noe jeg innbiller meg, men jeg synes det virker tryggere å ha fire hull. Jeg må få legge til at jeg er 100% vannkjølingsnewbie.

Ellers ser det MSI-kortet veldig ok ut. Litt lei plassering av SATA-kontakt #3 og #4 riktignok.

kasol: Takk for tipset, det kortet ser heller ikke så verst ut.

Lenke til kommentar

Er best med null hull :p

Neida, kan anbefale MSI kortet. Er stabilt og bra. Med FW, S-ATA og Dual GB.

Jeg har ikke oppdaget noe feil med bruk av ram. Har hatt en gammel 512MB brikke i den uten problemer, og kjører nå OCZ EL brikker.

Og med BigWater var det ingen problem. Satt som støpt på sokkelen.

Kan anbefales

Lenke til kommentar

Men i svarte da. Jeg var på nippet til å bestille MSI-kortet da jeg la merke til chipsetviften og plasseringen av denne. Argh. Er det problematisk å nappe ut viften? Jeg får ikke plass til en passiv kjøler iom at jeg skal ha et laaangt 6800 LE-kort inn i boksen.

Lenke til kommentar

trenger egentlig ikke å nappe ut den viften. Putt den på viftestyring eller bruk speedfan til å juste den ned og da hører du den ikke. Det har jeg gjort, og jeg har vannkjøilng fra før av og dermed ganske lydløs maskin.

Vet det finnes tråder rundt om kring her på forumet om passive kjølere til disse kortene.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett og lest de trådene nå. Problemet er skjermkortet, det er vel en ~ 25 cm langt. :S

Men jeg tror jeg går for det. Omtalene jeg har lest lover egentlig godt. Jeg klarer nok å mekke til noe hvis den originale kjølingen blir plagsom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...