Roella Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Har et cisco-modem/router, og nettverkskort i hver PC( Cnet-kort ). Hva trenger jeg nå for å få de tre PC'ene i huset på nett. Har bestemt meg for at jeg skal ha en switch, IKKE hub. Skal jeg da ha en Cnet-switch til ca 500kr? Hva slags type kabler trenger jeg, fra modem til switch, og til PC'ene? Håper noen har gjort dette før... Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 16:54, Roella skrev:Har et cisco-modem/router, og nettverkskort i hver PC( Cnet-kort ). Hva trenger jeg nå for å få de tre PC'ene i huset på nett. Har bestemt meg for at jeg skal ha en switch, IKKE hub. Skal jeg da ha en Cnet-switch til ca 500kr? Hva slags type kabler trenger jeg, fra modem til switch, og til PC'ene?Håper noen har gjort dette før... Hva slags Switch du kjøper kommer ann på behov (porter osv.). Bare den har nok porter (ta en med fler enn du trenger i øyeblikket) og er 10/100Mb så er det ikke så farlig hvilket merke du kjøper. Bruk f.eks ukryssede tp-kabler, Cat.5 i hele nettverket. Foeskjellen mellom 1 og 3 pc'er i nettverket er at du kobler adsl-routern i switchen og kobler pc'ene i switchen. Da skal det funke. Bru gjerne også faste IP-adresser på pc'ene 10.0.0.2 og oppover 10.0.0.1 er routern. Skal du config. routern så må du få passord av NGT hvis du ikke har det allerede....... Lenke til kommentar
Roella Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 hva skal det være godt for å konfigurere routeren? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 17:56, Roella skrev:hva skal det være godt for å konfigurere routeren? Ip/Port forwarding f.eks. Hvis du vil ha en Ftp-server på pc'n som har IP:10.0.0.3, så installerer du f.eks. G& Bulletproof Ftp Server på den og konfigurerer routern til å forwarde all trafikk på port 21 til å gå til 10.0.0.3 Dette kan du gjøre i telnet. Start>Run (Kjør) Skriv "Telnet 10.0.0.1" <enter> Skriv "enable" <enter> Skriv passord Skriv "set nat entry 10.0.0.3 21 0.0.0.0 21 tcp" <enter> så er det ordnet. Eller hvis du skal spille div. multiplayer spill så kan det hende du må åpne porter, som gjøres som skrevet ovenfor. For lagre endringer i routern så skriv "Write" <enter> og "reboot" <enter> Lenke til kommentar
Christopher Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Det har vært mange store diskusjoner om switcher, og vi har nesten alltid blitt enige om at f.eks. CNet og Clas Ohlson sin switch har masse feilrating. Du bør gå for noe kjent og bruk litt mer penger på noe skikkelig (SMC, 3Com osv.) Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Jeg bruker selv en SMC 5 ports switch. Den kostet vel en 7-800,- kr. når jeg kjøpte den. Nå har de en nyere type som er billigere her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=6&s=pl Mulig den kan være noe ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå