Archeron Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) driver og fikser en Fujitsu Simens-laptop for ei venninne. den hadde winME fra før, jeg formaterte den for å legge inn ny os. hun ville ha xp pro, og jeg fikk med en cd faren hennes hadde liggende. jeg driver nå og skal installere xp'en. jeg har opprettet en ny partisjon etter å ha slettet den gamle, formatert til ntfs og installeringa starter. installasjonsfilene kopieres og maskina rebooter og installasjonen fortsetter sammen med presentasjonen av xp. det tikker og går og etter et par minutter starter installering av enheter og diverse. plutselig, etter ca 5minutter når det er 34min igjen, blinker skjermen to-tre ganger og det virker som om maskina går i hvilemodus eller noe sånt! den slår seg ikke av, harddisken jobber litt nå og da. rører masse på musa og på tastaturet, men det hjelper bare å bruke på-knappen jeg slår den på igjen, maskinen rebooter og installasjonen sarter helt på nytt... hver gang! jeg prøver å røre på musa for å hindre at den skal gå i "hvilemodus", men ingenting fungerer. har prøvd med min egen cd i tillegg til en andre kompis sin, og samme problem oppstår... er det mulig at laptopen rett og slett er "immun" mot xp?? den er bare et par-tre år gammel, kjøpt lenge etter xp sin tid. det står riktignok et klistermerke ved tastaturet med Designed for Microsoft Windows 2000 Pro & Windows 98, men jeg kan da ikke skjønne at den ikke skal kunne bruke xp! hjelp! hva kan dette skyldes? Endret 8. februar 2005 av Archeron Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Det første jeg tenker på er at harddisken har gått ned for telling. Maskinen går ikke i hvilemodus før Windows er ferdig installert og startet på ny Endret 9. februar 2005 av pmarius Lenke til kommentar
shabador Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Uhm... Det er normalt at skjermen blinker under installering av enheter. Tastatur og mus slår seg også av. Dette kan ta et par minutter avhengig av kraften til pc'en. Prøv å vent i 2-6 minutter, før du slår av pc'en, slik at den kan gjøre seg ferdig... Endret 9. februar 2005 av shabador Lenke til kommentar
TCi Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 I følge denne artikkelen så kan det ha noe med maskinvare som er på maskinen. Ved det tidspunktet så søker installasjonen etter maskinvaren. Er det noe slags maskinvare som er plugget i den bærbare som du ikke trenger for å installere Windows XP? Om det er det så ta de ut. Som shabador sier så kan dette og ta tid. Hvor lenge har du ventet? Vent gjerne i 10 minutter eller mer, bare vær tålmodig. Noen ganger kan de bli noen konflikter som roer seg ned etter en stund. Opplevde dette selv ved siste Windows XP installasjon. Men da var problemet et litt annet enn det du har. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 har ventet LENGE! over en time ihvertfall... fint å se at dette er et "vanlig" problem, slipper å være redd for at deler er ødelagte eller noe sånt. kjipt om ikke xp skulle funke, men jeg kan i hvertfall ikke få skylda for noe... har lest igjennom setupapi og setupact.log (fant ikke pnplog.txt eller setuperr.log), men jeg er ikke istand til å kunne si hva som er galt. ser det er noen steder at filer er mislykket kopiert og sånt, men jeg er ikke stødig nok til å si hva som er galt. er det noe poeng å poste disse her? noen da som kan tolke dem? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det kan være relatert til harddisken som pmarius nevener, muligens dårligesektorer. Start opp recoveryconsole via XP cd'en og kjør kommandoen chkdsk (scandisk). Dersom maskinen henger seg under denne scan'en så kan harddisken være fysisk skadet. Lenke til kommentar
SeT Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 sliter omtrent med det samme nå. Det som skjer når jeg kommer til 34min igjenn er at alt henger seg. pcen slutter å jobbe. Skal gi en tilbakemelding viss jeg greie å få det til å funke Lenke til kommentar
SeT Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Nå har jeg fått det til å funke. Jeg tok ut absolutt alt som jeg ikke trengte, dvs Firewire kort og lydkort. Dro også ut samtlige kabler til div utstyr. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Siden trådstarter har laptop, kan han jo prøve å resette bios til default og deaktivere alle enheter som ikke trengs under installasjon, i bios.. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Også prøv å sette biosen til failsafe settings ved installeringen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå